اخبار نساجی

لغو تحریم‌ها نباید به کنار گذاشتن اصلاحات اقتصادی بینجامد

 

یک اقتصاددان با بیان این‌که نباید لغو تحریم‌ها ما را از اصلاحات اقتصادی غافل کند، گفت: طرح اصلاح اقتصاد ایران باید در هر حالتی ادامه یابد تا در آینده نزدیک وابستگی به نفت از بین برود.

علی اکبر نیکواقبال با اشاره به لغو برخی از تحریم‌های تجاری ایران اظهار کرد: هر چند این تحریم‌ها به صورت محدود رفع خواهند شد اما تا همین حد نیز باعث بازگشت طراوت به اقتصاد می‌شود که این امر به شدت مثبت است.

این اقتصاددان اضافه کرد: اقتصاد ایران متاسفانه علیرغم گذشت چندین دهه از شناسایی وابستگی بسیار بالایش به نفت هر روز نتوانستیم راه حل مناسبی برای برون رفت از این شرایط پیدا کند. به همین دلیل است که تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران تا این حد در اقتصاد ایران فشار وارد می‌کند.

نیکواقبال با بیان این‌که اقتصاد ایران مانند بیماری است که با پول نفت زنده است گفت: وقتی از این بیمار دارویش را می گیریم با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شود اقتصاد ایران تا حدی وابسته به نفت است که به صورت سالانه حدود ۷۵ درصد از بودجه دولت از طریق آن تامین می‌شود. از این رو در طول چند سال گذشته برای نخستین بار این تفکر با جدیت دنبال شد که اقتصاد ایران را اصلاح کرده و پول نفت را از آن بگیریم.

وی با اشاره به طراحی بلند مدت مذاکرات که به پایان رسیدن تمام تحریم‌ها می‌انجامد، اظهار کرد: این مساله در حین حال که می‌تواند به عنوان یک فرصت بسیار مناسب بار دیگر درهای تجارت را به روی اقتصاد ایران بگشاید از سوی دیگر می‌تواند به عنوان یک خطر قلمداد شود که در نهایت به بازگشت اقتصاد ایران به بیماری طولانی مدتی‌اش می‌انجامد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نیکواقبال تصریح کرد: از این رو بسیار مهم است که چه دولت و چه فعالان اقتصادی توجه بسیار ویژه‌ای به این مساله داشته باشند و بار دیگر اجازه بازگشت اقتصاد نفتی را ندهند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×