اخبار نساجی

چطور باوجود مونتاژ خودرو ،موتور هواپیما تولیدمیکنیم؟

 

 

در کشوری که برای ساخت خودرو ملی از موتورهای وارداتی استفاده می شود چگونه هواپیمای شخصی با موتور ایرانی ساخته می شود؟

بدون شک همه هفته گذشته خبر ساخت هواپیمای سبک در ایران توسط شرکت های ایرانی را شنیده اید. منوچهر منطقی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در حال حاضر با پرداخت پول ۲ خودرو می توان یک هواپیمای شخصی خریداری کرد و برای خلبانی نیز کافی است ۱۰ ساعت آموزش زیر نظر همین سازمان دیده تا گواهی پرواز نیز دریافت کنید.

در کشوری که برای ساخت خودرو ملی از موتورهای وارداتی استفاده می شود چگونه هواپیمای شخصی با موتور ایرانی ساخته می شود؟

منوچهر منطقی در گفت و گو با خبرنگار افکار نیوز به این سوال اینگونه پاسخ داد: ساخت موتور در حال حاضر در ایران و توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود. علاوه بر موتورهای پیسستونی که برای هواپیماهای با سرنشین کم استفاده می شود، موتورهای توربوفن نیز در دستور کار این سازمان است و در حال آماده سازی این نمونه ها در داخل هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منطقی در پاسخ به اینکه چطور موتور هواپیما می سازیم در حالی که موتور خودرو ملی از کشورهای دیگر وارد می شود و هیچ موتور خودرو در داخل نداریم تاکید کرد: اینکه خودرو سازان اقدام به ساخت موتور ملی نمی کنند به این معنا نیست که توان ساخت آن و یا فناوری لازم را ندارند بلکه استراتژی آنها مونتاژ خودرو است و برنامه ای برای تولید موتور داخلی ندارند.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب در بخش هواپیما در تحریم بودیم و به همین جهت ساخت موتور هواپیما در دستور کار بود و بخش زیادی از این مساله توسط بخش خصوصی پیگیری و اجرا شد اما در خصوص خودرو اراده ای برای ساخت موتور دیده نمی شود.

با توجه به این اظهارت باید پرسید چرا در این شرایط تحریمی، خودرو سازان هنوز ارادهای برای ساخت موتور خودرو ندارند و به راحتی خطوط تولید خود را تعطیل و یا با پرفیت پایین اداره می کنند؟

پاسخ این سوال را باید در سخنان الیاس طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن جست و جو کرد. به گفته وی خودروسازان کاهش تولید خود را برای افزایش قیمت انجام داده اند.

به عبارت دیگر خودروسازان از فرست بدست آمده در شرایط تحریمی به جای آنکه خدمات بیشتر و کالای با کیفیت تر به مردم ارایه کنند، با کاهش تولید از آب گل آلود ماهی می گیرند و زمینه افزایش سود را برای خود فراهم می کنند.

یکی از دلایل اصلی که این مساله را اثبات می کند موضوع سهام های در اختیار خودروسازان است. بر اساس گفته نمایندگان مجلس ایران خودرو به تنهایی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سهام یک بانک را در اختیار دارد.
از سوی دیگر درخواست خودرو سازان برای افزایش قیمت محصولاتشان نشان می دهد که این گروه صنعتی تلاش دارد از وضعیت موجود برای افزایش سود خود اسفتاده کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×