اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

با چاشنی تحریم ایران یک سال ویژه برای نمایشگاه فرش دموتکس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سال ۲۰۲۳ با یک اتفاق عجیب و غیر منتظره برای دموتکس آغاز می شود و آن کاهش شدید در تعداد غرفه گذاران و فضای نمایشگاهی است که می تواند به معنای یک عقب گرد بزرگ و یا یک دوره گزار برای یک ترمیم اساسی و آمادگی برای یک جهش بزرگ باشد.

در سال ۲۰۲۳ تعداد غرفه گذاران در نمایشگاه دموتکس به شدت کاهش یافته است و با حذف چند سالن از سالن های اصلی نمایشگاه تنها حدود ۷۰۰ شرکت کننده در دموتکس ۲۰۲۳ گرد هم خواهند آمد که این رقم برای نمایشگاهی مانند دموتکس به عنوان بزرگترین برند نمایشگاه های تجاری فرش و کفپوش در سراسر جهان می تواند بسیار معنا دار باشد.

کرونا زخم کاری نمایشگاه های تجاری

هر چند کرونا به لطف دانش روز افزون بشر و تلاش بی وقفه دانش مندان در سراسر جهان و کشف واکسن ، مهار شد و امروز دیگر حتی ماسک هم به صورت نمیزنیم اما باید قبول کرد کرونا بسیاری از مرزها را تغییر داد و هرچند کرونا دیگر در کنار ما نیست اما تاثیر آن هنوز بر تجارت و زندگی ما مشهود است.

یکی از اثرات کرونا ایجاد راه ها و روش های جدید برای تعامل بین خریداران ، مشتریان و تامین کنندگان انواع فرش و کفپوش بود. در دو سه سال گذشته که نمایشگاه های تجاری عملا به دلیل محدودیت های کرونایی برگزار نمیشد، چرخه تجارت فرش و کفپوش به دلیل تقاضای بالا متوقف نشد و تجار از طریق راههای جایگزین سعی در بر قراری روابط تجاری خود کردند.

یکی از کارشناسان صنعت فرش ماشینی در ترکیه به عنوان قلب تولید و صادرات فرش ماشینی جهان در این باره می گوید:” کرونا باعث شد امکان ملاقات ما با مشتریان بین المللی در کشور ثالث یعنی آلمان امکان پذیر نباشد بنابراین تمام مشتریان ما مستقیما در ترکیه میزبان ما بودند و ضمن ملاقات حضوری ، از کارخانه و امکانات تولید ما از نزدیک بازدید کردند که فرصتی فوق العاده برای هر دو طرف بود، تقریبا بسیاری از شرکت های صادر کننده ترکیه بدین شکل سفارشات خود را به طور کامل برای سال های متوالی تکمیل کرده اند. به ویژه خریداران و تجار فرش آمریکایی و اروپایی که فرش های ماشینی ساخت ترکیه را از نظر کیفیت و قیمت مناسب می بینند به این شیوه خلا نمایشگاه ها را پر کردند. می توانم بگویم این یکی از دلایل مهم بی رغبتی تعدادی از شرکت های ترکیه ای برای حضور در دموتکس ۲۰۲۳ بوده است.“

عدم حضور ایران در دموتکس

به دلیل عدم صدور ویزا از طرف سفارت آلمان برای شرکت های ایرانی هیچ شرکتی نمی تواند در دموتکس ۲۰۲۳ حضور داشته باشد. در واقع این تصمیم کشور آلمان مبنی بر عدم صدور ویزا برای ایرانیان ضرر قابل توجهی را متحمل دموتکس هانوفر کرد و حداقل بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع از فضای نمایشگاهی کاسته شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عدم صدور ویزا از سوی دولت آلمان نه تنها ضربه مهمی به نمایشگاه دموتکس زد بلکه برای شرکت های ایرانی که قصد حضور در نمایشگاه را داشتند نیز بسیار گران تمام شد. شرکت های فرش ماشینی ایران که به شدت نیازمند صادرات هستند و به سختی در شرایط تحریم های اقتصادی می توانند با مشتریان و خریداران بین المللی ارتباط برقرار کنند فرصت ملاقات و تجارت مستقیم با آنها را از دست داده و دچار افزایش هزینه های زیادی می شوند.

همچنین سفر به ایران و تجارت با شرکت های ایرانی به دلیل تحریم های اقتصادی و سیاسی ممکن نیست و تجار بین المللی حاضر نیستند این ریسک را بپذیرند و تا وقتی قادر به تجارت راحت و بی دغدغه با کشورهایی مانند ترکیه هستند دوست ندارند خود را به خطر بیندازند. بنابراین می توان گفت شرکت های ایرانی به مراتب ضرر بیشتری متحمل می شوند.
نباید فراموش کنیم دموتکس نقشی انکار ناپذیر در افزایش صادرات شرکت های تولید کننده فرش ماشینی داشته است.

domotex-Turkey-2022-solomon carpet

ترکیه و انتخاب بین مهمانی و میزبانی

هرچند مهمان بودن همیشه لذت بخش از اما درست مثل یک مسابقه فوتبال بازی در زمین خودی همیشه ارجحیت دارد.
دموتکس ترکیه (قازیان تپ) یکی از خواهرخوانده های نمایشگاه دموتکس هانوفر است که در عین حال می تواند رقیبی جدی برای آن هم باشد به خصوص زمانی که به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی، صدور ویزا، افزایش قیمت ها و هزینه ها و… قرار باشد شرکتهای ترکیه ای بین دموتکس هانوفر و ترکیه یک را انتخاب کنند.

هر چند برند دموتکس برندی شناخته شده است و ساختار قدرتمندی دارد اما باید قبول کرد گاها می تواند تحت تاثیر تصمیمات شرکت کنندگان نیز قرار بگیرد. به ویژه شرکت های ترکیه ای که از نظر تعداد غرفه، بازدید کننده، محصول و … وزنه ای قابل اتکا و یک شریک تجاری مهم برای دموتکس هستند.

سوال اینجاست که وقتی برای شرکت های ترکیه پکیج کاملی مانند شرایط سفر آسان به این کشور، عدم وجود مشکل صدور ویزا برای کشورهای بازدید کننده، هزینه های پایین و سهولت غرفه گذاری در نمایشگاه، ملاقات با مشتریان و … در کشور خودشان موجود هست چرا باید در نمایشگاه آلمان حضور یابند؟ این سوالی است که جواب به آن در عین سادگی بسیار مشکل است!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×