اخبار نساجی

صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری بستنی ایرانی

در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از ۳۴ هزار تن انواع بستنی و شربتهای یخ زده به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که کشورهای غربی طی چند هفته اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کرده اند، آمار نشان می دهد که صنعت بستنی سازی ایران طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ محصولات تولیدی خود را به هشت کشور جهان صادر کرده است.

براین اساس در ۱۰ ماهه سال جاری ارزش صادرات محصولات صنعت بستنی سازی ایران به بیش از ۱۰۴ میلیارد تومان (۹۸ میلیون دلار) رسید.

عراق مقصد اصلی بستنی ها و شربتهای یخ زده تولید ایران طی سال جاری بوده و همچنین بخشی از صادرات ایران نیز در این حوزه به کشورهای پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، امارات، بحرین، عربستان و کویت انجام شده است.

صنعت بستنی در ایران هیچ انجمن تخصصی خاصی نداشته و تولیدکنندگان این حوزه زیر نظر انجمن صنایع لبنی فعالیت می کنند. در حال حاضر مواد اولیه موردنیاز برای ساخت بستنی مانند فرآورده های کاکائویی، فرآورده های شیری، چوب بستنی و ظروف بسته بندی تماما یا بخشی از آنها از خارج وارد می شوند. اگرچه دشواری حمل ونقل و نگهداری از بستنی باعث شده تا عملا وارداتی در این حوزه وجود نداشته باشد. در مجموع برآورد می شود حدود ۱۵ تولیدکننده مطرح در زمینه تولید انواع بستنی در کشور فعالیت می کنند.

به اعتقاد کارشناسان کیفیت و استاندارد بستنی تولیدی ایران در سطح جهانی بوده و دلیل آن نیز استفاده از شیر تازه، سختگیرانه بودن استانداردهای داخلی و استفاده از ماشین آلات مدرن تولید بستنی است. این در حالی است که بعضا در خارج از ایران از شیر غیرتازه هم برای تولید بستنی استفاده می شود. ضمن این که کیفیت بستنی تولید ایران به دلیل ترکیبات و روکشهای مرغوب نیز بالاست. همچنین مواد اولیه وارداتی هم باکیفیت هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در حال حاضر مواد اولیه موردنیاز برای ساخت بستنی مانند فرآورده های کاکائویی، فرآورده های شیری، چوب بستنی و ظروف بسته بندی تماما یا بخشی از آنها از خارج وارد می شوند. اگرچه دشواری حمل ونقل و نگهداری از بستنی باعث شده تا عملا وارداتی در این حوزه وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می دهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.

وزارت صنعت معدن و تجارت هم اکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژه های این کشورها را مدیریت می کند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.

صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و آفریقا از اولویتهای صادراتی کشور در حوزه های صنعت و معدن محسوب می شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×