مد و پوشاک

اتحادیه پوشاک کالای قاچاق را تحت عنوان کالای ایرانی به فروش می رساند

علی اکبر پور احمد نژاد گفت: در تعرفه های معافیت های مسافری، نقش کالای البسه ویژه است. عدد واردات پوشاک قاچاق عدد بالایی است اما مسئله مهم این است که بخشی از کالای قاچاق به نوعی در آمارها به عنوان کالای خارجی وارد کشور می شود، در اختیار خود اتحادیه قرار داده می شود، اعلام می کنند این کالا ایرانی است!

علی اکبر پور احمد نژاد در ابتدا در تعریف قاچاق گفت: بر اساس تعریفی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شده است، هر گونه تبادلی اقتصادی بدون رعایت مقررات جاریه و سیر مراحل مترتبه، به مقصد یا بازاری واصل شود، قاچاق گفته می شود. خلاصه به کالایی که بدون طی مراحل قانونی وارد شود، قاچاق گفته می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کالا خوردنی باشد، یکسری مولفه های ثانویه بر آن مترتب است و اگر کالای مصرفی غیر از خوراکی و آشامیدنی باشد، برخی مقررات دیگر نیز بر آن مرتب است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهران در خصوص میزان قاچاق کالا بیان داشت: در سال ۹۴ برآورد ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق برآورد می شد. در اتفاقاتی که در این مدت افتاد، این عدد در طی فروردین ماه و در ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز احصاء شد، به ۱۵ میلیارد دلار رسید اما یک دلار آن نیز برای ما خسارت بار است.

پور احمد نژاد قاچاق را سرقت از زیرساخت های اقتصادی یک کشور عنوان کرد و اظهار داشت: فراهم کردن این زیرساخت های اقتصادی پروسه بسیار سخت و گسترده ای دارد؛ دولت فضا را برای بهره برداری تولید داخلی فراهم می کند، اما یک طیف متخلف این فضا را به سمت منافع بادآورده خودشان سوق می دهند.

وی در مورد برخورد گفت: در این حوزه عملاً هیچ ابائی و هیچ پشت پرده ای نداریم اما ضوابطی که در سیستم قوه قضاییه وجود دارد و قوانین جاریه آنجا اعلام می کند تا زمانی که جرم و اتهام مسجل نشده است، اعلام مشخصات فرد خاطی به هیچ وجه مقدور نیست و حتی گاهی آن را فراتر می برد و می گویند بیان نام خانوادگی یک فرد متخلف می تواند کلیت آن نام و اقشار وابسته به او را به خطر بیاندازد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهران تصریح کرد: این اطمینان را می دهم در سیستم قضایی و حتی در سیستم تعزیرات حکومتی، سعی کرده ایم با مجرمین با اشد مجازات برخورد کنیم. تا قبل از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲، بعضاً سلیقه ای در این خصوص عمل می شد، یعنی جرم و اتهامی که افراد انجام می دهند با عقوبتی که برایشان در نظر می گیرند، چندان چشم گیر نیست.

پور احمد نژاد در پاسخ به این سوال که آیا این حجم از کالای قاچاق  بدون اطلاع صورت می گیرد یا خیر، اظهار داشت: شیوه قاچاق در کالاهای مختلف متفاوت است. بخش عمده ای از قاچاق البسه در قالب چمدانی یا مسافری وارد کشور می شود. بخش دیگری از این کالاها در قالب پوشش کالاهای دیگر یا در قالب محموله های خاص وارد کشور می شود.

وی افزود: در تعرفه های معافیت های مسافری، نقش کالای البسه ویژه است. عدد واردات پوشاک قاچاق عدد بالایی است اما مسئله مهم این است که بخشی از کالای قاچاق به نوعی در آمارها به عنوان کالای خارجی وارد کشور می شود، در  اختیار خود اتحادیه قرار داده می شود، اعلام می کنند این کالا ایرانی است!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×