مد و پوشاک

روش بافت و احیای پارچه‌های ۲۵۰۰ ساله هخامنشی کشف شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روش بافت و احیای پارچه‌های 2500 ساله هخامنشی کشف شد

روش بافت و احیای پارچه‌های زربافت دوران هخامنشیان که به صورت دو رویه بافته می‌شدند کشف شد.

ساسان قاسمی رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی گفت: به روش مهندسی معکوس برخی از شیوه های تهیه هنرهای سنتی را در این پژوهشکده پیدا کرده‌ایم که از آن جمله بازبافتی پارچه‌های دوران هخامنشی به نام پارچه‌های زربفت است که با نقوش همان دوران احیا می‌شوند.

وی گفت: هنرمندان هنرهای صنایع دستی از یک سال و نیم پیش تا کنون روی بافت این پارچه‌ها تحقیق می‌کردند و لازم بود برای پیدا کردن روش بافت، این پارچه‌ها را از نزدیک ببینند به همین دلیل برخی از پارچه‌ها که در گنجینه موزه ملی و یا گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان نگهداری می‌شد در اختیار هنرمندان پژوهشکده‌های هنرهای سنتی قرار گرفت و آنها توانستند به روش بافت دو رویه آن دست پیدا کنند.

قاسمی بیان کرد: این پارچه‌ها از ۲۵۰۰ سال پیش تا کنون به جا مانده و نگهداری از آنها بسیار سخت است به همین دلیل کمتر پارچه‌ای از دوران هخامنشیان وجود دارد که زربافت بوده و در فضای موزه‌ای به نمایش گذاشته شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ادامه داد: بافت این پارچه‌ها آغاز شده و در نمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش در روزهای آینده در موزه ملی ایران برگزار می‌شود کارگاهی به این موضوع اختصاص داده خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×