اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی و پوشاک در تایلند

تایلند در بین کشورهای ASEAN دارای بیشترین رشد اقتصادی و رشد صنعت نساجی است. طبق آماری وزارت صنایع تایلند در سال ۲۰۱۰ میلادی صادرات محصولات نساجی و پوشاک تایلند حدود ۵ میلیارد دلار بوده است و در مقایسه با سال قبل حدود یک میلیارد دلار رشد داشته است و پیش بینی می شود رشد صنعت نساجی این کشور در سال ۲۰۱۲، همچنان حدود ۲۰ درصد باقی بماند.

صنعت نساجی و پوشاک تایلند

تصمیم چین در ساخت مجتمع های تجاری و تولیدی در تایلند
چین قصد دارد مجتمع تجاری عظیمی را در بانکوک تایلند با سرمایه ای بالغ بر ۵/۱ میلیارد دلار تاسیس کند. این تصمیم به این دلیل است که تجار و بازرگانان چینی بتوانند بدون پرداخت تعرفه های زیاد کالاهای خود را علاوه بر فروش در تایلند به کشورهای جهان صادر کنند. این مجتمع که حدود ۵ میلیون مترمربع وسعت دارد ۷۰ هزار تاجر و بازرگان چینی را در خود جای خواهد داد.

این اتفاق بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای نساجی تایلند را نگران کرده است و بسیاری احداث این مجتمع تجاری در بانکوک را یک تسونامی واقعی می دانند امّا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تایلند عقیده دیگری دارد. آقای سوکیج اعتقاد دارد این اتفاق نه تنها یک تسونامی نخواهد بود بلکه می تواند یک موقعیت خوب باشد. طبق برنامه ریزی های انجام شده در سازمان ASEAN تایلند باید در سال های آتی به یک مرکز توزیع کالاهای کشورهای عضو تبدیل شود و این امر موجب می شود کالاهای تایلندی هم در کنار کالاهای سایر کشورها بتوانند موقعیت های بهتری را بدست آورند و به عنوان یک مرکز تجاری جذاب برای همه تجار و بازرگانان جهان باشد.

امروزه رمز ماندگاری صنایع پوشاک تایلند وجود خلاقیت در کنار قابلیت تطابق سریع با بازار است. در تایلند تولیدکنندگان با توان تولیدی مختلف در کنار هم وجود دارند از واحدهای کوچک خانگی تا واحهای عظیم تولید صنعتی پوشاک، به همین دلیل صنایع نساجی و پوشاک تایلند قابلیت سفارش پذیری و تطابق زیادی با نیاز بازار دارد و همین موجب ایجاد توان رقابتی بالا شده است تا جایی که هم اکنون شاهد صادرات کالاهای نساجی و پوشاک از کشورهایی نظیر تایلند، ویتنام و بنگلادش به چین هستیم. در سال های اخیر این قدرت رقابتی در کنار توسعه صنعت مد و طراحی در تایلند موجب شده تا محبوبیت کالاهای پوشاک تایلندی در کشورهای    ASEAN  هر روز بیشتر شود.
کشورهای حوزه ASEAN بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و این یعنی یک بازار فوق العاده برای لباس و پوشاک. از طرفی رشد درآمدهای سرانه در این کشورها هم نوید بخش است. شرکت های تایلندی در حال حاضر اروپا و آمریکا را در درجه دوم قرار داده اند وتمام تمرکز خود را بر روی بازارهای کشورهای عضو ASEAN متمرکز کرده اند.

صنعت نساجی تایلند قدمتی طولانی دارد و در سال ۱۹۳۶انستیو نساجی تایلند توسط وزارت دفاع این کشور تاسیس شده است.
در فاصله بین سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵ سرمایه گذاری های خارجی چین، هنگ کنگ و ژاپن در صنعت نساجی و پوشاک تایلند انجام شد و امروزه بخش خصوصی تایلند به عنوان یک بخش قابل اتکاء با تولیدات بین المللی و با کیفیت شناخته می شود. با نگاهی دقیق تر به ابعاد مختلف کشور تایلند می توانم نتیجه را این گونه بنویسم که هم اکنون صنعت نساجی تایلند برای توسعه و رشد پایدار خود در آینده نیاز به سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه، اطلاع از نیاز مشتریان، سرمایه گذاری روی محصولات جدید ورود به بازارهای جدید دارد.
البته باید این نکته را هم ذکر کرد که اوضاع سیاسی تایلند نیز در این رشد وتوسعه نقش خواهد داشت و تا وقتی که پوشیدن لباس قرمز یا لباس زرد در تایلند خطرناک است نمی توان به رشد پایدار اقتصادی این کشور به ویژه در بخش نساجی مطمئن نگاه کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : اشتباهات رایج در شستشوی شلوار جین

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×