اخبار نساجی

تولید ۵ طیف رنگی از ضایعات پسته برای الیاف پشم و ابریشم

 

تولید 5 طیف رنگی از ضایعات پسته برای الیاف پشم و ابریشم

پژوهشگران پارک فناوری کرمان با فرآوری نخاله های پسته موفق شدند ۵ طیف رنگی مختلف را برای الیاف پشم و ابریشم تولید کنند که این رنگها دارای ثبات بالایی در هنگام شستشو هستند.

ریحانه فرج اللهی- مجری طرح – به بیان جزئیات این طرح پرداخت و افزود: زمانی که پسته چیده می شود، دارای پوست تازه است که پس از عبور از دستگاه پوست گیری، پوست آن به عنوان ضایعات و نخاله پسته دور ریخته می شود.

وی با بیان اینکه این نخاله ها در طبیعت رها و تبدیل به کود می شوند، اظهار داشت: با اجرای پروژه تحقیقاتی با استفاده از نخاله های پسته رنگهایی را در طیف های مختلف برای رنگرزی الیاف ابریشم و پشم دست ریس تولید کردیم.

فرج اللهی با بیان اینکه از نخاله های پسته موفق به تولید ۵ طیف رنگی تولید کنیم، خاطر نشان کرد: در این پروژه با فرآوری نخاله های پسته طیف رنگی “کرم”، “قهوه ای”، “سیاه”، ” سبز” و “زرد” را تولید کردیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با مقایسه نخاله های پسته با سایر رنگ دانه ها، توضیح داد: برخلاف روناس که تنها طیف رنگی قرمز و یا پوست گردو که تنها طیف رنگی قهوه ای را عرضه می کند، در ضایعات پسته توانستیم ۵ طیف رنگی را به دست آوریم.

مجری طرح به میزان ثبات رنگی رنگهای تولید شده از ضایعات پسته اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده ثبات رنگی ضایعات پسته ۵ است. این عدد به معنی آن است که الیاف رنگ شده با استفاده از این رنگها در زمان شستشو از ثبات بالایی برخوردار است.

وی دلیل بالا بودن ثبات رنگی این نوع رنگها را دارا بودن تانون در پوست پسته ذکر کرد و یادآور شد: بالاترین میزان ثبات رنگی ۴ تا ۵ است که رنگهای به دست آمده از ضایعات پسته ۵ بوده است.

این محقق با بیان اینکه رنگ به دست آمده از پوست پسته شکلاتی رنگ است، اضافه کرد: با فرآوری ضایعات پسته و افزودن برخی از املاح شیمیایی طیف های رنگی مختلفی را به دست آوردیم.

فرج اللهی همچنین به شرایط استفاده از ضایعات پسته اشاره کرد و گفت: زمان برداشت پسته از اردیبهشت تا اواسط مهرماه است که پس از خارج کردن آن از پوست تازه، ضایعات آن بر روی هم انبار می شود که در این صورت پوست تازه کپک می زند.

وی، ادامه داد: ضایعات پسته نباید دچار کپک زدگی شوند از این رو پوست های جدا شده باید خشک و هواگیری شوند تا در فرآیند رنگ گیری از آن قابل استفاده باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×