اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش ماشینی در ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

طی سال‌های اخیر صنعت تولید فرش ماشینی در ترکیه به سرعت در حال پیشروی است. بنابر اعلام مجمع صادرکنندگان ترکیه میزان ارزش صادرات فرش ماشینی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

تجارت جهانی فرش در سال‌های اخیر از رشد سریعی برخوردار بوده است. حجم تجارت جهانی فرش بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ با صد درصد افزایش به ۳۱ میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه با صادرات  ۲.۶ میلیارد دلار فرش ماشینی بعد از چین در رده دوم دنیا قرار دارد. تولید فرش ماشینی در ترکیه، بیشتر در استان‌های غازی آنتپ، استانبول، اوشاک، بورسا و کایسری انجام می‌شود. مهمترین شهر در تولید فرش ماشینی غازی آنتپ است. به طوریکه ۵۰ درصد از کل صادرات فرش ماشینی ترکیه در این شهر تولید می‌شود.

جدول ذیل میزان صادرات فرش ماشینی ترکیه را برای سال‌های ۲۰۱۶ – ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

صنعت فرش ماشینی در ترکیه

همانطور که در جدول بالا نیز مشخص است، علی‌رغم شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش صادرات فرش ماشینی هستیم. صنعت فرش ماشینی برای ترکیه از نظر میزان ارزش افزوده، میزان اشتغال، تولید، صادرات، بهبود تراز تجاری و تراز پرداختی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همانطور که از جدول زیر مشخص است، آمریکا مهمترین مقصد صادرات فرش ماشینی ترکیه است. میزان صادرات فرش ماشینی ترکیه به این کشور در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۱۴ میلیون دلار می‌باشد. بعد از آمریکا کشور عربستان آلمان، عراق و لیبی قرار دارند.

در جدول زیر ده کشور اول در صادرات فرش ماشینی ترکیه نشان داده شده است:

صنعت فرش ماشینی در ترکیه

با بررسی جدول فوق مشخص می‌شود که میزان صادرات فرش ماشینی به کشور لیبی در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸ را رشد بسیاری مواجه بوده است. در سال ۲۰۱۹، صادرات فرش ماشینی ترکیه به لیبی ۷۳.۷٪ افزایش یافته و به ۸۴ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه در زمینه وادرات فرش ماشینی نیز مقداری واردات انجام می‌دهد که این میزان سال به سال در حال کاهش است.

جدول ذیل میزان واردات فرش ماشینی ترکیه را نشان می‌دهد:

صنعت فرش ماشینی در ترکیه

ترکیه از کشورهای بلغارستان و هندوستان، ایتالیا و آلمان اقدام به وادرات فرش ماشینی می‌کند. البته ترکیه از ایران نیز فرش ماشینی وارد می‌کند و از این حیث ایران نهمین مقصد وارداتی فرش ماشینی ترکیه محسوب می‌شود. میزان واردات فرش ماشینی ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۷۳۵ هزار دلار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیکی ترکیه به بازارهای اروپا و خاورمیانه، تکنیک‌های تولید فرش ماشینی، مواد خام با کیفیت و نسبتا ارزان، وجود شبکه‌های بازاریابی قوی، فعالیت‌های موثر توسعه – تحقیق، اهمیت دادن به مقوله برندسازی در حوزه صنعت فرش ماشینی و استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز در تولید فرش سبب شده است تا صنعت فرش ماشینی ترکیه از قدرت رقابت بالا در جهان برخودار شود.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×