اخبار فرش ماشینی

صنایع نساجی کشور هند آماده همکاری با همتایان ایرانی خود هستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صنایع نساجی کشور هند آماده همکاری با همتایان ایرانی خود هستند

رییس سابق شورای توسعه صادرات منسوجات سنتتیک و ابریشم مصنوعی هند نمایشگاه INTEXPO را فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌های فیمابین دانست.

در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی هند در ایران، آقای سانجیپ ساران، رییس سابق شورای توسعه صادرات منسوجات سنتتیک و ابریشم مصنوعی هند و مدیر برنامه‌ریزی نمایشگاه INTEXPO در ایران ضمن قدردانی از معاون وزیر نساجی هند و هیأت‌ همراه ایشان اعلام کرد که در پی برگزاری نشست‌ها و مذاکرات انجام شده در سال گذشته با صنایع نساجی ایران توانستیم این نمایشگاه را برنامه‌ریزی و برگزار کنیم و از حمایت تشکل‌های نساجی ایران و هند در این راستا تقدیر کرد.

وی اظهار داشت که در این نمایشگاه در حدود ۶۰ شرکت هندی از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه به عرضه محصولات خود که از بخش‌های مختلف نساجی از جمله الیاف اکریلیک، پنبه، پلی‌استر، انواع نخ، انواع پارچه برای مصارف مختلف و کالای نهایی هستند می‌پردازند.

نامبرده در ادامه به بیان شاخص‌های کلان اقتصاد هند از قبیل نرخ رشد ۶.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی، صادرات ۳۰۳ میلیارد دلاری، واردات ۴۴۸ میلیارد دلاری آن پرداخت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ادامه به بیان جایگاه صنعت نساجی هند در اقتصاد این کشور پرداخت. بر اساس اطلاعات ارائه شده، سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی هندوستان در حدود ۴ درصد، سهم آن در تولیدات صنعتی این کشور در حدود ۱۴ درصد و سهم آن در درآمد صادراتی هندوستان در حدود ۱۲ درصد می‌باشد. اشتغال این صنایع نیز بالغ بر ۴۵ میلیون نفر است.

بنا به این گزارش، ۲۲درصد از اسپیندل‌های سیستم پنبه‌ای، ۵۱ درصد ماشین‌آلات بافندگی ماکویی و ۹ درصد ماشین‌الات بافندگی بدون ماکوی جهان در اختیار هند بوده و از این نظر کشور مذکور به ترتیب در رتبه دوم، اول و چهارم جهانی قرار دارد.

کشور مذکور بزرگترین تولید کننده جوت، دومین تولیدکننده بزرگ الیاف پنبه، دومین تولیدکننده بزرگ الیاف ابریشم، دومین تولیدکننده بزرگ الیاف و نخ‌های سلولزی، سومین تولیدکننده بزرگ الیاف و نخ‌های مصنوعی در جهان است بطوریکه تولید انواع الیاف در این کشور در سال ۱۲-۲۰۱۱ شامل پنبه، پشم، ابریشم، جوت و الیاف مصنوعی بیش از ۹۲۱۴ میلیون کیلوگرم، تولید نخ‌های پنبه‌ای و فیلامنت ۵۸۳۸ میلیون کیلوگرم و تولید انواع پارچه در آن ۵۹۶۰۵ میلیون مترمربع بوده است.

صادرات صنایع نساجی هند در سال مورد اشاره در حدود ۳۳ میلیارد دلار بوده که عمدتاً به آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، بنگلادش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه بوده است.

رییس سابق شورای توسعه صادرات منسوجات سنتتیک و ابریشم مصنوعی هند اظهار کرد که آمار فوق نشان‌دهنده رقابتی بودن منسوجات این کشور به لحاظ فنی و کیفیت و قیمت است.

وی در ادامه اعلام کرد که طی ۵ سال گذشته تولید البسه در این کشور ۴۶ درصد رشد داشته و بزرگترین بازار آن نیز کشورهای غربی بوده‌اند و صادرات هند به ایران در این زمینه کمتر از ۱۴ میلیون دلار است. بنا به اظهارات نامبرده، صنایع تولید پوشاک هند به برندسازی روی آورده و در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند.

در خصوص منسوجات پنبه‌ای نیز طی ۵ سال گذشته این کشور شاهد رشد بالغ بر۱۰۰ درصد بوده لیکن در سال ۲۰۱۱ صادرات این بخش به ایران کمتر از ۴۰ میلیون دلار بوده است.

در صنعت پشمی نیز رشد خوبی طی این مدت حاصل شده و صادرات این دسته از منسوجات به ایران حدود ۲ میلیون دلار است. همچنین صادرات بخش ابریشم نیز بالغ بر ۴۷۶ میلیون دلار است که سهم ایران در این بین فقط ۶۰۰ هزار دلار می‌باشد.

وی در خصوص تولید منسوجات از الیاف جوت نیز اذعان داشت که صادرات آن بالغ بر ۴۱۵ میلیون دلار است که طی ۵ سال گذشته رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده اما سهم ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون کاهش یافته و واردات جوت هند به ایران در سال ۲۰۱۱ در حدود ۵۸ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اعلام نیاز صنایع نساجی ایران به واردات نخ جوت از هندوستان اعلام کرد که در این نمایشگاه نمایندگان مرکز ملی جوت هند حضور داشته و فرصت بسیار مناسبی است تا در زمینه همکاری‌های فیمابین مذاکره نمایند.

برای مشاهده مراسم افتتاحیه و تصاویر کلیک کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×