اخبار نساجی

صرافی‌ها دلار را گران‌تر از دلالان می‌فروشند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صرافی‌ها دلار را گران‌تر از دلالان می‌فروشند

در چند روز گذشته که خبرها حاکی از کاهش قیمت دلار و دیگر ارزها در کنار کاهش قیمت سکه و طلای خام داشت، امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه دلار آزاد زیر ۳۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

در چند روز گذشته که خبرها حاکی از کاهش قیمت دلار و دیگر ارزها در کنار کاهش قیمت سکه و طلای خام داشت، امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه دلار آزاد زیر ۳۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. از آن سو در بازار فردوسی و سبزه میدان سکه طرح قدیم و طرح امامی نیز با کاهش قیمت نسبت به قبل حدود یک ملیون و ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۷۰ هزار تومان و ربع سکه ۲۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تفاوتهای عمده ای در چند روز گذشته در تمامی بازارهای اصلی نسبت به گذشته رخ داده که به آنها در ادامه اشاره می‌شود، اما تفاوتی که در بازار سبزه میدان به چشم دیده می‌خورد، نبود دلالان ارز و سکه است و این که دیگر هیچ اثری از این افراد در دور حوض بازار سبزه میدان دیده نمی شود.

بازار سبزه میدان، بازار زیرزمین طلا

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طبقه زیرین بازار سبزه میدان که عمده فعالیت آن خرید و فروش طلا و سکه به صورت عمده و خرد است، میزبان جمع کثیری از مشتاقان به خرید و فروش طلا و سکه است. در کنار خریداران و فروشندگان عادی افراد آشنایی هم به چشم می خورند. افرادی که در یکی دو ماه گذشته در دور حوض میدان سبزه میدان مشغول فعالیت بوده و سکه به صورت عمده خرید و فروش می‌کردند. امروز این افراد را با اعلام قیمت سکه، از مردم عادی تشخیص می‌دهیم.

با این تفاوت که این افراد به طبقه زیرین بازار سبزه میدان نقل مکان کرده‌اند و با صدای آرام مشغول به فعالیت قبلی خود یعنی خرید و فروش سکه آن هم در حجم بسیار زیاد روی کاغذ هستند. برخی یا بهتر است بگوییم بیشتر آنان به مغازه صرافان که بیشتر مشغول فروش عمده سکه هستند و به خریداران خرد که خواهان یک یا دو سکه بوده ولی قیمت آن را ندارند، خدمات ارائه نمی کنند، رفت و آمد می‌کنند. مردم عادی که خواهان خرید سکه هستند نیز تنها با یک جمله از طرف عمده فروشان سکه مواجه می شوند و آن هم جمله ” قیمت نداریم، قیمت معلوم نیست، فروش نداریم” است.

در کنار خرید و فروش سکه، خرید و فروش طلا (طلاهای مجلسی) نیز در جریان است که بیشتر خرید و فروش مربوط به فروش طلا توسط مردم عادی است. مردم طلای خود را بیشتر به پول تبدیل می کنند و عده کمی از آنان نیز با پرداخت مابه التفاوت طلای خود را با طلای نو معاوضه می‌کنند.

از فروش توسط مردم که بگذریم تعدادی که خریدار طلا هستند، مجبور به خرید آن هستند. این دست از مردم عروس ودامادهای جوانی هستند که در مراسم خود مجبور به استفاده از طلا بوده و حتی اگر بخواهند در حد متوسط اقدام به خرید سرویس طلا و حلقه ازدواج که جزو رسم و رسومات ایرانی هاست کنند، باید حدود چهار ملیون تومان هزینه کنند.

بازار سبزه میدان، بازار طلا فروشان

در این بازار که عمده فروشندگان طلا، عمده فروش هستند و بیشتر حجم طلای خود را به شهرستان ها و مغازه داران خیابان می فروشند، نوعی رکود در کارشان به چشم می‌خورد و این رکود به دلیل فروش طلا توسط مردم عادی از ترس کاهش بیشتر قیمت طلاست و به همین دلیل فروشندگان شهرستانی و مغازه داران خیابان های تهران میل و رغبتی برای خرید دوباره از عمده فروشان بازار طلا ندارند.

در این بازار مشابه بازار زیرین سبزه میدان، عمده متقاضیان معمولا زوج های جوانی هستند که برای خرید سرویسهای طلا و حلقه های ازدواج مراجعه می‌کنند.

بازار فردوسی

بازار فردوسی که تا چند وقت گذشته محل تجمع تعداد زیادی از دلالان ارز بود، این روزها شاهد تجمع آنچنانی نیست، اما تجمع های کوچک در کوچه‌ها به چشم می‌خورد که نکته قابل توجه آن است که هیچ دلاری به چشم دیده نمی شود و فقط قیمت اعلام می شود.

دور میدان سکه که در گذشته دلالان زیادی حضور داشتند، درحال حاضر فقط چند نفر در آنجا دیده می‌شوند که هیچ قیمتی هم اعلام نمی کنند و میلی به فروش دلار ندارند.

در کنار دلالان نیز می توان به صرافی ها اشاره کرد که هر کدام از آنها یک قیمت روی تابلوی خود حک کرده اند که آنچنان هم میل به خرید و فروش ندارند. نکته قابل توجه در خیابان و میدان فردوسی میل مردم عادی به خرید یورو است که به نظر می‌رسد این میل برای رفع نیاز مالی خریداران در مسافرت است.

همانند گذشته نیز صرافانی که تنها به خرید و فروش سکه مشغول بودند روی شیشه صرافی خود کاعذی با این مضمون که ” خرید و فروش ارز نداریم، لطفا سوال نکنید” چسبانده‌اند. همین صرافی ها در مدت ۲۰ دقیقه قیمت سکه های خود را دو بار تغییر دادند که در آخرین تغییر ۲۰هزار تومان به قیمت سکه تمام، ۱۰تومان به قیمت نیم سکه و ۵۰۰۰ تومان به قیمت ربع سکه افزوده شد.

آخرین نکته ای که در این بازار قابل توجه بود، انصاف و میل دلالان به خرید و فروش ارز است. به انصاف دلالان اشاره شد از آنجا که دلالان دلار را با قیمت ۲۸۵۰تومان خریداری و با قیمت ۲۹۰۰ تومان به فروش می رسانند ولی صرافی ها آن را با قیمت ۳۰۰۰تومان و ۲۹۸۰ تومان به فروش می‌رسانند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×