اخبار نساجی

سواحل عمان مرکز استقرار صنایع پتروشیمی می شود/ جزییات احداث قطب پتروشیمی ایرانشهر

 

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تامین آب مورد نیاز قطب پتروشیمی ایرانشهر از طریق دریای عمان، گفت: سواحل دریای عمان به دلیل نزدیکی به بازار مصرف از ظرفیت بسیار خوبی برای استقرار مجتمع های پتروشیمی برخوردار هستند.

محمد حسن پیوندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: منطقه ایرانشهر به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی خط لوله صادرات گاز به پاکستان و ساحل عمان از ظرفیت تبدیل شدن به قطب پتروشیمی ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خط لوله انتقال گاز روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: گاز مورد نیاز منطقه پتروشیمی ایرانشهر از طریق ساخت انشعابی از خط لوله صادراتی به پاکستان تامین خواهد شد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که، در این منطقه، کارخانجات و واحدهایی که مربوط به پروپیلن باشند، احداث می شوند اظهار داشت: در جریان سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان، دستور ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی در ایرانشهر صادر شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه هشت ماه زمان برای انجام کار مطالعاتی این پروژه و جانمایی منطقه وی‍ژه نیاز است، افزود: برای شروع روند احداث این منطقه، اخیرا جلسه ای با استاندار سیستان و بلوچستان برای تعیین مکان و ایجاد زیرساخت ها برگزار شده است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش اجرای این پروژه در توسعه عدالت در استان سیستان و بلوچستان، گفت: با راه اندازی منطقه ویژه پتروشیمی در ایرانشهر مردم این منطقه از مواهب این پروژه استفاده خواهند کرد و میزان اشتغال و کارآفرینی در منطقه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برای احداث مجتمع های این منطقه، از تسهیلات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

** انتقال آب دریای عمان برای تامین آب قطب پتروشیمی ایرانشهر

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با توجه به وِیژگی های جغرافیایی و کمبود آب در این منطقه، پیشنهاد کرده ایم با احداث یک خط لوله آب، دریای عمان منتقل و شیرین سازی شود.

وی ادامه داد: ایرانشهر حدود ۲۰۰ کیلومتر از دریای عمان فاصله دارد که با توجه به مسطح بودن زمین منطقه، می توان خط لوله را به راحتی احداث کرد.

** استقرار صنایع جدید پتروشیمی در ساحل دریای عمان

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با خاطر نشان کردن سیاست وزارت نفت برای توسعه قطب های جدید پترشیمی، اظهار داشت: برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد در عسلویه تصمیم گرفته شده که مناطق دیگری برای احداث مجتمع های پتروشیمی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه سواحل دریای عمان از ظرفیت بسیار خوبی برای استقرار مجتمع های پتروشیمی برخوردار هستند، گفت: قرار است در مناطقی مانند جاسک، چابهار و ایرانشهر که در حاشیه و یا نزدیک به دریای عمان قرار گرفته اند، قطب های پتروشیمی احداث شوند.

** تخفیف خوراک در قطب پتروشیمی ایرانشهر

پیوندی با تاکید بر حمایت هیات دولت از تامین زیرساخت ها در این منطقه، تصریح کرد: برای جلب سرمایه گذاران برای حضور در قطب پتروشیمی ایرانشهر باید هیات دولت با مصوباتی، تامین زیرساخت ها را شتاب دهد.

وی خاطر نشان کرد: ارایه تسهیلات بانکی و تخفیف در نرخ خوراک می تواند انگیزه سرمایه گذاران را افزایش دهد.

** فاصله کم با بازار مصرف

پیوندی با اشاره به مزیت های قطب پتروشیمی ایرانشهر، گفت: به دلیل نزدیکی ایرانشهر به بازار مصرف هزینه حمل و نقل محصولات پتروشیمی کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

وی گفت: ایرانشهر در مقایسه با مناطقی مانند ماهشهر و عسلویه حدود یک هزار کیلومتر به بازارهای هدف مانند هند و چین نزدیک تر است.

شهرستان ایرانشهر در ناحیه مرکزی بلوچستان با مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط ۵۹۱ متر از سطح دریا در فاصله ۳۴۵ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و ۱۵ درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×