اخبار نساجی

چهار دلیل دولت برای گرانی

 

چهار دلیل دولت برای گرانی

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نرخ ارز، افزایش نقدینگی و سیاست‌های انبساطی و تحریم‌ها مهم‌ترین دلایل بروز گرانی‌های اخیر از دیدگاه وزارت صنعت و تجارت است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت و تجارت ،  رسما به دلایل چهارگانه فوق به‌عنوان دلایل اصلی گرانی‌های اخیر اشاره کرده است. این وزارتخانه با اشاره به اینکه گرانی و افزایش قیمت کالاها و خدمات دارای دلایل متعددی است، تأکید کرده است: قوانین، سیاست‌های انبساطی پولی و سیاست‌های ارزی از جمله مواردی است که بر گرانی و افزایش قیمت کالاها تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش با اشاره به اینکه برای تحلیل گرانی باید تمامی عوامل شناسایی و میزان اثرات هریک برآورد شده و مورد توجه قرار گیرد، آمده ‌است: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش و بی‌ثباتی نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی از جمله عوامل مؤثر در گرانی‌هاست.

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برخی از نهاده‌های تولید نظیر آب، برق، گاز و… را به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر قرار داد و تغییرات ایجادشده در قیمت نهاده‌های تولید با یک وقفه زمانی در قیمت مصرف‌کننده منعکس شد. وزارت صنعت در ادامه آورده‌است: همچنین افزایش نرخ ارز در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی را تحت‌تأثیر قرار داده و در نهایت زمینه برای افزایش قیمت کالاها در بازار داخلی فراهم شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تحریم‌های بین‌المللی نیز از عوامل دیگری است که نمی‌توان تأثیر آن را بر افزایش قیمت کالاها نادیده گرفت. در پایان این جوابیه آمده است: واردات محصولات کشاورزی تنها با موافقت وزارت جهادکشاورزی امکان‌پذیر خواهد بود بنابراین وزارت جهادکشاورزی باید به‌عنوان متولی امر، تولید و واردات محصولات کشاورزی را کنترل ‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×