اخبار فرش ماشینی

صادرات و واردات صنایع نساجی کشور طی ۴ماهه نخست سال ۱۳۹۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

کاهش واردات الیاف و نخ و افزایش فزاینده واردات پارچه طی چهار ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و براساس آمار گمرک ایران طی چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳، صادرات صنایع نساجی بدون احتساب فرش دستباف، رنگ و ماشین آلات نساجی بالغ بر ۳/۱۹۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۲ درصدی داشته است. فرش ماشینی و موکت به ارزش ۸/۹۵ میلیون دلار به همراه رشد ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین صادرات را در مقایسه با سایر کالاهای نساجی تولید داخل داشت. به غیر از کفپوشها صادرات سایر کالاهای نساجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد منفی مواجه بوده اند. براساس این گزارش عمده ترین اقلام صادراتی پس از کفپوشهای نساجی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از : انواع الیاف به ارزش ۷/۲۲ میلیون دلار، انواع پارچه به ارزش ۲/۱۷ میلیون دلار، انواع پوشاک به ارزش ۶۵/۱۵ میلیون دلار و انواع نخ به ارزش ۹۱/۱۴ میلیون دلار. لازم به ذکراست که صادرات فرش دستباف در ۴ ماه نخست سال ۹۳ بالغ بر ۲/۸۱ میلیون دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی داشته است.

شبراساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳ حدود ۶/۴۱۱ میلیون دلار کالای نساجی بدون احتساب رنگ، فرش دستباف و ماشین آلات به کشور وارد شده است که نسبت به چهار ماه نخست سال ۹۲ رشد ۸ درصدی از خود نشان می دهد. در چهار ماه نخست سال جاری، واردات انواع الیاف بالغ بر ۵/۱۱۵میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است پس از آن واردات نخ به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد. از مقایسه میزان واردات محصولات مختلف نساجی در چهار ماه نخست سال جاری در می یابیم که واردات الیاف و نخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییرات چشمگیری نداشته این در حالیست که واردات پارچه دو برابر شده است. افزایش بی سابقه واردات پارچه تهدیدی برای صنعت نساجی کشور محسوب می شود که مسئولین باید درصدد ریشه یابی این مسئله برآیند. چرا که اگر این روند ادامه یابد صنایع تولید الیاف و نخ رو به ورشکستگی خواهند رفت. از موارد دیگر نگران کننده در رابطه با واردات پتو تحت شماره تعرفه ۶۰ می باشد که نصف بودن حقوق ورودی آن نسبت به حقوق ورودی مربوط به شماره تعرفه پتو منجر به بروز این سودجویی گردیده است. طی این مدت ۳۶۵ تن کالا تحت شماره تعرفه ۶۰ به کشور وارد شده که درصد غیر قابل تفکیکی از آن مربوط به پتوهایی است که به شکل رول وارد کشور شده اند. به همین منظور کمیته پتوی انجمن صنایع نساجی ایران در گذشته طی نامه به وزارت صنعت ،معدن و تجارت خواستار اصلاح تعرفه ۶۳ برای واردات پتو شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از طرف دیگر واردات رنگ و مواد تکمیلی نساجی و ماشین آلات به شدت رشد داشته است. ورود ماشین آلات نساجی با توجه به اینکه قدرت ساخت آنها در کشور وجود ندارد تا حدود زیادی نگران کننده نیست چرا که نشاندهنده سرمایه گذاری در راستای توسعه و نوسازی واحدهای تولیدی است اما یکی از دلایل افزایش واردات رنگ می تواند افزایش واردات پارچه مخصوصاً پارچه خام باشد.

لازم به ذکر است که آمار واردات و صادرات صنایع نساجی کشور در چهار ماه نخست سال جاری در سایت انجمن صنایع نساجی ایران به نشانی www.aiti.org.ir برای عموم قابل دسترس است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×