اخبار نساجی

تامین مالی در حوزه انرژی توسط شرکت های بورسی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

به گفته علی قاسمی ارمکی با توجه به فعالیت تخصصی تامین سرمایه بانک ملت در حوزه انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، بیشترین خدمات ارزش گذاری این مجموعه به صنایع پتروشیمی با سهم ۲۷ درصدی تعلق گرفته صنعت بانک و بیمه نیز با سهم ۲۳ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته پس از این دو صنعت، صنایع برق، فولاد، مواد بهداشتی و نساجی قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به کارکرد شرکت های تامین سرمایه در تامین مالی، بازارگردانی، ارزشگذاری، ادغام و تملک، مدیریت و نظارت بر پروژه ها در بازار سرمایه، از این نوع نهادهای مالی در کشورهای توسعه یافته به عنوان مشاوران حرفه ای و متخصصان افزایش منابع مالی شرکتها و همچنین ابزاری برای جمع آوری و تبادل اطلاعات موردنیاز مشتریان خود نام برد.

وی که از شرکت های تامین مالی به عنوان مهم ترین نهاد مالی فعال در بازارهای بین المللی یاد می کرد، به تاکید برنامه ششم توسعه بر توسعه همه جانبه زیر ساخت ابزارهای نوین تامین مالی اشاره کرد که به صورت مشخص سهم تامین مالی اقتصاد کشور را از طریق بازار سرمایه به صورت سالانه در طول پنج سال برنامه ششم تعیین کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علی قاسمی ارمکی در بیان چگونگی افزایش سهم تامین مالی اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه، تاکید کرد: در واقع می توان با هدف گذاری بلندمدت ( ۵ ساله)، سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه در انتهای برنامه ششم را ۳۵ درصد تعیین کرد تا در طول پنج سال برنامه ششم، شاهد آن باشیم که این تامین مالی به طور سالانه شش واحد درصد آن افزایش یابد.

وی با اشاره به ثبت سرمایه ۳ هزار میلیارد ریالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت، گفت: در حال حاضر این شرکت تامین سرمایه مدیریت نظارت بر اجرای پروژه ها و تسهیلات آنها، مدیریت دارایی ها؛ مشاوره مالی و تامین مالی را به عنوان خدمات قابل ارایه از سوی تامین سرمایه بانک ملت محسوب می شوند به گونه ای که در این خدمات قابل ارایه، تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی، اوراق سرمایه ای، پروژه محور صورت می گیرد.

این فعال صنعت تامین مالی ادامه داد: در حالی مقابل روش های تامین مالی از طریق بازار پول مانند انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، دریافت تسهیلات بانکی، روش های تامین مالی در بازار سرمایه در انتشار سهام و انتشار مشارکت و صکوک خلاصه می شود.

وی ادامه داد: بر این اساس سال ۹۴ تعهد پذیره نویسی اوراق با درآمد ثابت در این مجموعه از ارزش سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی برخوردار بوده است؛ همچنین این مجموعه پذیره نویسی ۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال از اوراق منتشره را هم متعهد شد.

قاسمی با اشاره به سه صندوق آتیه ملت، اندوخته ملت و اوج ملت به عنوان صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بازار سرمایه، مجموع دارایی های این سه صندوق را ۲۲ هزار و ۳۴ میلیارد ریال ذکر کرد و یاد آور شد: صندوق بازار گردانی ملت نیز از دارایی ۲۰۰ میلیارد ریالی برخوردار است.

به گفته وی؛ در سال مالی پارسال ۱۱ هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال از واحدهای صندوق های سرمایه گذاری این مجموعه مورد معامله قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت همچنین به صندوق سرمایه‌گذاری آتیه ملت اشاره کرد که کارکنان و بازنشستگان بانک ملت به عنوان دارندگان واحدهای سرمایه گذاری آن به میزان ۲۲ هزار نفر سبب شده اند تا این صندوق به بزرگترین صندوق های بازار سرمایه از لحاظ سهامداری تبدیل شود.وی در اشاره به انتشار ۴۵ هزار و ۸۵ میلیارد ریال اوراق بهادار تحت مشاوره عرضه این مجموعه در سال ۹۴ حجم اوراق مشارکت برای شرکت واسپاری ملت را یک هزار میلیارد ریال و برای شرکت ملی نفت ایران نیز ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای تامین مالی مورد نیاز شرکت های ملی نفت ایران، پتروشیمی آبادان، شرکت دانا پتروریگ کیش و پتروشیمی شیراز از طریق بازار سرمایه ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اوراق در قالب صکوک و اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×