اخبار فرش ماشینی

شهرک تخصصی فرش در کردستان ایجاد شود

 

 

عبدالمحمد زاهدی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با محوریت فرش دستباف کردستان برگزار شد، اظهار داشت: فرش مصداق واقعی درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه تولید فرش ریشه در تاریخ مردم کردستان دارد، گفت: موضوع فرش و تولید آن در کردستان بحث تازه و مربوط به سال‌های اخیر نبوده و تاریخی چند صد ساله دارد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: وضعیت صنعت فرش در گذشته در این استان بسیار بهتر از امروز بود و این در حالی است که در آن زمان نه حمایت دولتی و نه تسهیلات به فعالان این عرصه داده نمی‌شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زاهدی با بیان اینکه احصای این موضوع که چه اتفاقی افتاده که صنعت فرش و سهم استان از تولید این محصول ارزشمند امروز پایین آمده امری ضروری است، گفت: شاید بخشی از این فاصله مربوط به تحریم‌ها است که سهم بیش از ۴۰ درصدی گذشته کردستان در تولید فرش امروز تا آن میزان کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال که ۷۰ درصد از سود فروش فرش به جیب صادرکننده می‌رود حمایت از صادرکننده چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

استاندار کردستان با بیان اینکه صنعت فرش در گذشته و زمان حال در کشور ما یک صنعت خانگی بوده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم آن صنعت را کارگاه کنم قطعا هزینه تمام شده آن افزایش پیدا خواهد کرد.

*سرمایه و ضعف در حوزه صادرات دو مشکل اساسی در حوزه صنعت فرش

زاهدی افزود: سرمایه و صادرات دو مشکل مهم و اساسی در حوزه توسعه فرش در استان کردستان است که باید با برگزاری جلسات تخصصی‌تر بستر رفع این مشکلات را فراهم سازیم.

وی خواستار برگزاری جلسات اختصاصی با بانک‌ها و موسسات مالی ذیربط به منظور برآورد روش‌های تامین مالی در بحث حمایت از صنعت فرش در استان شد و خاطرنشان کرد: باید احصا شود که حمایت مالی از بافندگان و تولیدکنندگان باشد و یا تشکل‌های که در این زمینه فعال هستند.

استاندار کردستان با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر صادرات فرش گفت: صادرات حرفه و تخصصی خاص است که اکثر تولیدکنندگان این هنر را ندارند از این رو باید بحث توسعه صادرات با بکارگیری افراد خبره و توانمند در حوزه صنعت فرش در استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

*بهر‌ه‌گیری از ظرفیت تشکل‌های فعال برای توسعه صنعت فرش در کردستان

زاهدی اظهار کرد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های فعال در حوزه فرش در استان بخش تولید را به صنعت گره زده و خلاء‌هایی که در این بین وجود دارد را پر کرد.

به گفته وی، لینک کردن صادرکنندگان استان با صادرکنندگان بزرگ و بکارگیری افراد متخصص در زمینه بازاریابی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه را رفع کند.

استاندار کردستان گفت: با توجه به قضیه برجام به نظر می‌رسد صنعت صادرات فرش در آینده نزدیک بهتر شود هر چند بازگشت به وضعیت گذشته نیازمند زمان بوده و به راحتی محقق نخواهد شد.

زاهدی اظهار کرد: اما نباید این نکته را نادیده بگیریم که علی‌رغم بلاهایی که سر فرش ایران به واسطه کپی‌برداری‌های سایر کشورها از برندهای ما آمده هنوز فرش‌شناسان آمریکایی با افتخار از فرش ایران نام می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه تولید فرش باید از خانه‌ها شکل بگیرید تا قیمت تمام شده آن کاهش و توجیه اقتصادی مناسب داشته باشد.

استاندار کردستان خواستار ایجاد ناحیه و یا شهرک تخصصی صنعت فرش قبل و بعد از تولید شد و گفت: تامین منابع ایجاد این ناحیه و یا شهرک را تقبل خواهیم کرد.

زاهدی همچنین توجه به ارائه آموزش برای حلقه‌های مختلف زنجیره فرش در استان را ضروری خواند و اظهار داشت: حضور جدی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای به دست آوردن سهم بیشتر بازارهای عرضه این صنعت از دیگر نیازهای ضروری است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×