اخبار فرش ماشینی

تولید سالانه یک میلیون متر فرش دستبافت در فارس

 

 

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از تهیه مستند پارسی با هدف احیای هویت فرش دستبافت ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، سیدرضا ساداتی شنبه ۵ مهرماه به خبرنگاران گفت: در این مستند ویژگی‌های منحصر بفرد فرش دستبافت ایرانی و سایر دست‌بافته‌ها نظیر گلیم و گبه و جاجیم و … مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مستند یاد شده در ۵۲ قسمت تولید شده است، گفت: در این برنامه که توسط تیم مستندساز شبکه یک سیما تهیه و تولید شده، تولید فرش و دستبافت‌های ایرانی را از ابتدا تا انتها بررسی کرده و به تصویر کشیده شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ساداتی ضمن یادآوری اینکه مستند یاد شده روزهای دوشنبه از ساعت ۲۰ در قالب مستند پردیس پارسی و از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش خواهد شد، گفت: حمایت از بافندگان در این دو حوزه امری ضروری است که سازمان صنعت و معدن تجارت استان فارس بنا به وظیفه‌ای که در حمایت از تولید ملی دارد با تمام توان از بافندگان فرش و گبه در استان حمایت خواهد کرد.

وی، تقویت صنعت فرش دستباف را باعث رونق تولید و صادرات استان دانست و گفت: این صنعت علاوه بر زود بازده بودن نیاز به تجهیزات چندان زیادی ندارد و هر کسی با آموزش و سرمایه اندک می‌تواند به این بخش وارد شود.

ساداتی با بیان اینکه بخش زیادی از فرش دستباف استان فارس و شهرشیراز، توسط دلالان سایر استان‌ها به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود، تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و بافندگان بومی در اولویت قرار دارد و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان وظیفه خود می‌داند که به احیاء و توسعه این هنر بومی در استان کمک کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه یک میلیون متر مربع فرش دستباف و گبه در استان تولید می‌شود، عنوان کرد: با حمایت و ساماندهی بافندگان در استان این رقم قابلیت افزایش دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت‌، معدن وتجارت استان فارس بیان کرد: اگر معتقدیم که فرش وجوه گوناگون فرهنگی، هنری، اشتغالزایی و ارز آوری دارد و فارس دارای مزیت قابل توجهی در هنر- صنعت فرش است، باید سایر نهادهای ذیربط و نهادهای محلی به یاری فرش بافان و دیگر فعالان حوزه فرش استان بشتابند.

ساداتی گفت: قابلیت و توان استان فارس در تولید فرش و صادرات گبه، به‌عنوان بهترین مزیت، با اندکی تبلیغ و بازاریابی مناسب می‌تواند به بهبود و رونق اقتصادی در منطقه خاورمیانه و توسعه اشتغال و ارز آوری بینجامد.

وی تصریح کرد: دلیل مرغوبیت گبه این استان نوع پشم تولیدی در فارس است و نمونه پشم گوسفندان فارس از لحاظ مرغوبیت در هیچ کجای کشور یافت نمی‌شود و از همین پشم است که مرغوب‌ترین گبه‌های دنیا در فارس تولید می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به افزایش ۲۴ درصدی به لحاظ ارزش و ۲۹ درصدی به لحاظ حجم صادرات فرش از استان فارس طی ۵ ماه گذشته، گفت: طی این مدت، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵.۷ میلیون دلار انواع دست‌بافت‌ها به حجم ۲۹۲ تن از استان فارس به خارج کشور و عمدتا به کشورهای قطر، پاکستان، آفریقای جنوبی، ژاپن، آلمان،‌ اتریش و امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، بحرین، سنگاپور، سوئد، نیوزیلند، شیلی، عمان و دیگر نقاط صادر شده است.

وی با بیان اینکه از بین رفتن تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی زمینه را برای رشد صادرات این محصول همانند سایر محصولات صنایع‌دستی فراهم خواهد کرد، اضافه کرد: کمترین میزان صادرات فرش در دهه‌های اخیر با عدد ۱۰ میلیون دلار در انتهای سال ۹۲ ثبت شده است‌.

‌ساداتی در بیان مهم‌ترین عوامل داخلی و خارجی تاثیرگذار در کاهش صادرات فرش و دستبافت‌ها گفت: بزرگترین مشکل ما تحریم واردات فرش ایران توسط آمریکا بود که از ۴ سال گذشته واردات هر گونه فرش به این کشور با مبدا ایران ممنوع شد، حال آنکه یک چهارم بازار صادراتی ایران را شکل می‌داد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به پیامدهای غیرمستقیم تحریم‌ها از جمله افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه، اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی را از عوامل داخلی موثر بر کاهش رونق بازار فرش عنوان و اضافه کرد: در کنار این شرایط، تغییر سبک و نیاز و سلیقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی، نوسانات نرخ ارز، بحران‌های سیاسی کشورهای عربی و رکود اقتصادی کشورهای اروپایی، در رکود بازار صادرات فرش ایرانی تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه امارات و پاکستان از جمله برترین وارد کنندگان فرش دستباف ایران در صادرات مجدد برای بازار آمریکا به‌شمار می‌روند،‌ گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف هنر، صنعت فرش دستباف نبود آمار دقیق از تولید و تعداد تولیدکنندگان است.

ساداتی با تصریح اینکه هیچ مبنای آماری دقیقی در این خصوص وجود ندارد، گفت: با استفاده از شاخصه‌هایی برای رصد آمار از جمله کارت‌های شناسایی قالی‌بافی صادر شده و اتحادیه‌های فعال و تعداد اعضاء، میزان واردات و مصرف مواد اولیه، تخمین زده شده که در استان فارس حدود یک میلیون میلیون متر مربع تولید سالانه فرش دستباف باشد و بالغ بر ۱۸۰ هزار بافنده فرش مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۴۲ هزار بافنده از مزایای بیمه قالی‌بافی استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های نامناسب پرداخت نقدینگی مستقیم به قالی‌بافان بود که موجب شد بخشی از بافندگان را از این گردونه خارج شوند، سیاست دولت تدبیر و امید حمایت از قالی‌بافان و اختصاص تسهیلات و یارانه به تولیدکننده تعلق بگیرد و در تفاهم نامه اخیرمرکز ملی فرش ایران با صندوق مهر رضا(ع) هم پشتیبانان تولید را به عنوان جامعه هدف حمایتی تعریف کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×