اخبار نساجی

شرکت های تکمیل فرش ماشینی کاشان نیازمند تسهیلات دولت هستند

 

به نقل از پورتال خبری کاشان حسین عدالت امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت : در این شرکت ها ۲۴ درصد از بهای تمام شده سهم دستمزد و۲۲ درصد از آن سهم هزینه های سربار است .
وی افزود : این دو موضوع با وجود اشتغال ۳ هزارنفر و همچنین انرژی بردبودن آن به دلیل تعدد مراحل و ماشین آلات نیاز به نقدینگی بالایی دارد که با وجود وعده های بلند مدت و بازگشت سرمایه با تاخیر حداقل ۱۰ ماهه به دلیل شرایط موجود بازار ، بسیاری از فعالان در این عرصه را با مشکلات جدی روبرو کرده است .
به گفته وی با اجرای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه انرژی مصرفی این شرکتها اعم از آب و سوخت وبرق ، هزینه های این شرکت ها حداقل ۴۰۰ درصد داشته است .

حسین عدالت گفت : افزایش قابل توجه بهای تمام شده باعث شده درحال حاضر تعداد زیادی از شرکتهای تکمیل فرش در کاشان و آران و بیدگل با نازلترین سود به فعالیت خود ادامه دهند و با کسری نقدینگی و تشدید نیازهای مالی و معوق ماندن ۸ ماه حقوق روبرو شوند .
وی یادآورشد : وضعیت موجود باعث شده تا تعداد زیادی از شرکت های تکمیل فرش ماشینی کاشان در سال جاری از فعالیت خودداری و تعدادی نیز رسما” تعطیلی شرکت های خود را اعلام نمایند .
عدالت در ادامه بااشاره به عدم قرارگرفتن شرکتهای تکمیل فرش در ردیف شرکتهای آسیب پذیر گفت : به دلیل عدم اطلاعات تفصیلی در وزارت صنایع و عدم اثبات ۳ درصد ازبهای تمام شده خدمات این شرکتها در بخش انرژی باعث شد تا این شرکت ها در ردیف شرکتهای آسیب پذیر قرارنگیرد .
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزرات صنایع برای قرارگرفتن صنایع وابسته به بخش نساجی در ردیف صنایع آسیب پذیر گفت : تاکنون این امرمحقق نشده و شرکتهای تکمیل فرش ماشینی نمی توانند از مزایای دولت بهره مند شوند .
حسین عدالت سهم انرژی در بهای تمام شده شرکتهای تکمیل فرش را ۸ درصد خواند و گفت : این میزان حدود ۳ برابرحداقل در نظر گرفته شده برای صنایع آسیب پذیراست .
وی ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره برای تامین نقدینگی ، تخصیص تسهیلات برای پرداخت اقساط هزینه های انرژی ، کمک برای کاهش تاثیرات هزینه های انرژی و سایر تاثیرات ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه و تخصیص سوخت به بهای یارانه ها مانند سایر بخش های برخوردار از این سهمیه را برای حفظ و بقای این شرکتها وجلوگیری از بیکاری ۳ هزارنفرنیروی شاغل در این بخش موثردانست .
وی خاطرنشان کرد : شرکت های تکمیل فرش ماشینی فعالیت خود با دریافت رول خام از شرکتهای بافت فرش ، انجام فرایند تکمیل و آمادن نمودن فرش برای عرضه به بازار است که در صورت عدم وجود شرکتهای تکمیل فرش ، محصولات تولیدی حدود۷۰۰ شرکت بافندگی فرش در شهرستان کاشان و آران و بیدگل نخواهند توانست محصولات خودرا به بازار عرض نمایند .
به گفته وی هم اکنون ۴۰ شرکت فعال تکمیل فرش ماشینی در شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حداقل ۳ هزارنفر نیروی انسانی شاغل مستقیم و حداقل یکهزار میلیارد ریال سرمایه در این بخش فعالیت دارند .
گفتنی است ، در پروسه تکمیل فرش ماشینی مراحل متعددی وجود دارد ” ازمرحله ورود رول خام تا خروج فرش آماده ۱۱، مرحله است که هریک ازاین مراحل نیاز به ماشین آلات و نیروی انسانی متخصص خود را دارد .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×