اخبار فرش ماشینی

فرش اصفهان؛ نه رقیب دارد نه خریدار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

فرش اصفهان نه رقیب دارد نه‌ خریدار. کمتر اتفاق می‌افتد که طرح‌هایش کپی شوند. برای خرید قالیچه‌ای کوچک باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد. کارشناسان فرش می‌گویند، میزان تولید و حجم صادرات این فرش بسیار اندک است و ماه‌ها طول می‌کشد تا قالیچه‌ای کوچک بافته و روانه بازار شود.

فرش اصفهان؛ نه رقیب دارد نه خریدار

نه ارزان است، نه قابل مقایسه با تولیدات و کپی‌های بازار فرش ایران. با اینکه به‌لحاظ کیفیت در اولین رده فرش ایرانی قرار گرفته اما نبود طرح‌های متنوع و بکارگیری بافند‌ه‌ها از طرح‌های سنتی اصفهان سبب شده پاسخ‌گوی تقاضای متنوع بازار داخلی و جهانی نباشد. با این‌حال کیفیت و اصالت این فرش رقیبی باقی نگذاشته است.

پیش از این نیز با افزایش قیمت دلار فرش اصفهان هم ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. به‌طوری‌که اگر فرش ابریشم سال گذشته ۸۰ میلیون بود امسال به ۲۸۰ میلیون رسیده است. با این‌حال این قیمت تاثیری به ‌حال بافندگان فرش ندارد چراکه دستمزد‌های آن‌ها با وجود چند برابر شدن قیمت نفت ناچیز و همانی بود که هست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

«تورج ژوله» کارشناس فرش در اینباره به CHN می‌گوید: «با اینکه فرش اصفهان ارزان نیست و آنگونه که از فرش تبریز کپی‌برداری می‌شود در فرش اصفهان دیده نمی‌شود اما رتبه اول را در سطح کشور ندارد. چراکه فرش تبریز، نائین، کاشمر و کاشان به‌دلیل تنوع و قیمت‌های مختلفی که دارد، مورد پسند طبقات مختلف می‌شود.»

به‌گفته این کارشناس، در تمام بازار فرش از ۲۰۰ مغازه شاید یک مغازه فرش اصفهان داشته باشد. چراکه این فرش بسیار متفاوت و خاص است به‌گونه‌ای که قیمت ۶ متری اصفهان به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دیگر فرش‌های ایرانی نیست.

طرح و نقشه فرش اصفهان به‌لحاظ تنوع بسیار سنتی و ناب است. به‌طوری‌که کمتر مشاهده می‌شود که طرح‌های آن کپی شده باشد این درحالی است که بافندگان فرش تبریز و غیره به تنوع و گوناگونی در طرح و رنگ رسیده‌اند و بافندگان اصفهانی تغییری در رنگ و طرح نمی‌دهند. به‌همین دلیل سلیقه کمتری را هم جذب می‌کند. با این‌حال هنوز هم بسیاری از خانواده‌های ایرانی آرزوی داشتن فرش اصفهان را دارند.

طبق گفته کارشناسان، برخلاف فرش‌ تبریز که غالب بافندگان آن مرد هستند و شغل اصلی خانواده محسوب می‌شود اما در اصفهان فرش‌بافی شغل دوم و حالت تفننی دارد.

ژوله در رابطه با ویژگی فرش اصفهان و قیمت بالای آن در بازار داخلی و بین‌المللی می‌افزاید: «وقتی در بازار می‌گوییم چله ابریشم اصفهان یک‌مرتبه دستمزد و قیمت فرش بالا می‌رود. درحالی‌که چله نخ تبریز و کاشان در بازار به‌وفور و با قیمت‌های مختلف یافت می‌شود. درحال‌ حاضر از خزر تا چهارمخال بختیاری و از خوزستان تا مرز طرح نائین را کپی می‌کنند و می‌فروشند و این‌درحالی است که فرشی که طرح آن کپی شده باشد دستمزد آن پایین می‌آید و این اتفاق شامل کاشان و غیره هم می‌شود.»

وی ادامه داد: «اما چند منطقه در ایران می‌شناسید که طرح فرش اصفهان را کپی کرده باشند. حتی در دوره‌ای که جنگ بوده و مردم از مسجد سلیمان و ایذه به اصفهان مهاجرت کردند و بافت فرش اصفهان را یاد گرفتند و دوباره به شهر خودشان بازگشتند هم کپی چندانی مشاهده نمی‌شود. اصالت طرح، ریزبافی و مواد باکیفیت سبب شده که برای خرید فرش اصفهان قیمت بالایی پرداخت.»

ژوله همچنین در خصوص فروش اندک فرش اصفهان در بازارهای بین‌المللی می‌افزاید: «فرش اصفهان با نام‌های مختلف در جهان مشهور است اما به‌واسطه اینکه حجم تولید پایین است و به‌تناسب نسبت به فرش‌های دیگر کمتر صادر می‌شود اما به‌ این معنا نیست که دنیا این فرش را نمی‌شناسد و خریداری ندارد. فرش اصفهان نه‌تنها فروش جهانی دارد که فردی که این فرش را خرید می‌کند قطعا فرهنگ و تاریخ اصفهان را می‌شناسد.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×