اخبار نساجی

شرایط جدید برای واردات مواد اولیه

 

شرایط جدید برای واردات مواد اولیه

    تفاهم نامه گمرک و استاندارد به منظور فراهم شدن تسهیلات جدید برای توسعه صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی به امضا رسید.
به گزارش مهر، با انعقاد تفاهم نامه میان گمرک و استاندارد تسهیلات تازه ای برای توسعه صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی در نظر گرفته شد. در مراسم امضای این تفاهم نامه که توسط مسعود کرباسیان و نیره پیروزبخت به امضا رسید اعلام شد: این تفاهم نامه در راستای اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و اجرای مواد ۶۲ و۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف تسریع و تسهیل در امر صادرات و واردات و به ویژه حمایت از تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است.

همچنین عنوان شد: هدف از انعقاد این تفاهم نامه، تسریع وتسهیل در صدور مجوزهای لازم جهت کالاهای مشمول استاندارد برای واردات و صادرات و به تبع آن روان سازی انجام تشریفات گمرکی است. استفاده بهینه از توانمندی های اجرایی، اهرم ها و اختیارات قانونی طرفین در امر صادرات و واردات از دیگر موضوعات اصلی در این تفاهم نامه به شمار می رود.

براساس این تفاهم نامه، گمرک می تواند برخی کالاها را بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان استاندارد ترخیص نماید، ضمن اینکه تولیدکنندگان و بازرگانان دارنده گواهی صادرکننده برتر از سازمان استاندارد، کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر با بهره گیری از توان شرکت های بازرسی تعیین صلاحیت شده توسط سازمان استاندارد مشمول صادرات بدون نیاز به اخذ مجوز موردی هستند.

کالاهای وارد شده با عنوان مواد اولیه و واسطه ای توسط واحدهای تولیدی نمونه کشوری طبق فهرست ارسالی سازمان استاندارد و یا واحدهای تولیدی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد که مستقیما با کارت بازرگانی خود مبادرت به واردات می کنند از مجوز موردی سازمان استاندارد بی نیاز شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس این تفاهم نامه، کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات خط تولید مربوط به واحدهای تولیدی مرتبط که مستقیما توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد و کارت بازگانی به کشور وارد می شوند نیز مشمول واردات بدون نیاز به اخذ مجوز موردی سازمان استاندارد هستند.

دو سازمان متعهد شدند استعلام و اخذ مجوز از سازمان استاندارد برای کالاهایی که تعداد آنها تا ۵ نمونه و ارزش آنها تا ۲ هزار دلار باشد و همچنین استفاده از ظروف بسته بندی همانند و مورد تایید دو سازمان از استعلام و اخذ مجوز از سازمان استاندارد بی نیاز خواهند بود.

همچنین به منظور تداوم اجرای تفاهم نامه مقرر شد، در صورت لزوم نسبت به تهیه دستورالعمل های اجرایی توسط کارگروهی مشترک اقدامات لازم انجام شود، ضمن اینکه طی دوره ۶ ماهه پایش های لازم توسط کارگروه مشترک انجام خواهد شد.

این تفاهم نامه دارای ۶ ماده و ۲۳ بند و ۲ یادآوری است و در دو نسخه به امضای طرفین رسیده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×