اسلاید شو

شرکتهای خوب نیامدند، شرکتهای بهتر جایشان را گرفتند

طبق سنت هرسال قبل از برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران به سراغ برگزار کننده این رویداد رفته ایم و درباره شرایط و حال و هوای نمایشگاه پرسیده ایم. مجله کهن به عنوان تنها مجله تخصصی صنعت نساجی و فرش ماشینی و صنایع وابسته در ایران، امسال هم مثل ۹ دوره گذشته تنها همکار مطبوعاتی تخصصی این رویداد است و امیدواریم در کنار هم و با کمک همه فعالان صنعت فرش ماشینی و موکت کشور بتوانیم دهمین نمایشگاه را نیز به خوبی به پایان ببریم.

◄ در آستانه نمایشگاه فرش ماشینی تهران هستیم و همانطور که مطلع هستید نمایشگاه شهر آفتاب نیز کنسل شد. تا چه حد وضعیت کنونی اقتصاد و صنعت روی این رویدادها تاثیر می گذارد؟
آنچه مسلم است وضعیت حساس کنونی برای اقتصاد کشور و کارخانجات تولیدی خطرناک و ماندن در آن خطرناک تر است، بر کسی پوشیده نیست که صنعت فرش ماشینی یکی از زیر شاخه های اصلی و قدرتمند نساجی ایران است که در سالهای گذشته بعضا تا پنجاه درصد بار صادرات صنعت نساجی را نیز به دوش کشیده و دارای پتانسیل های بسیار زیادی در اشتغال زایی و صادرات می باشد، در چهل سال گذشته این صنعت به خوبی مراحل رشد و توسعه را پیموده و حالا در چهل سالگی به بلوغ رسیده است.

این صنعت زیرساختهای بسیار خوبی دارد اما در حال حاضر متاسفانه گرفتار همان مشکلاتی است که همه صنایع و بخش های تولیدی ما را آزار می دهد، بالطبع شرایط اقتصادی نابسامان کشور نه تنها بر روی بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ اثر گذار است بلکه اثر آن در تمام سطوح زندگی و کار مردم نیز دیده می شود، صنعت نمایشگاهی نیز یکی از این بخش هاست که به عنوان یک فعالیت خدماتی قطعاً مورد آسیب قرار می گیرد، در حال حاضر بسیاری از نمایشگاه های شهر آفتاب کنسل شده و یا به زمان دیگری موکول شده است، در حال حاضر کسی نمی داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و بسیاری از صنایع با حداقل ظرفیت به تولید ادامه می دهند تا از این بحران عبور کنیم و همه چیز به حالت نرمال خود بازگردد.

ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که مانند گذشته به کار و کوشش و فعالیت خود ادامه دهیم و از پای ننشینیم زیرا بزرگترین گناه ناامیدی و دست از تلاش کشیدن است.
◄ پیش بینی شما برای نمایشگاه امسال از نظر آماری و تعداد بازدیدکننده و شرکت کننده چیست؟
همانطور که ذکر شد نمایشگاه امسال ناخود آگاه تحت تاثیر شرایط قرار گرفته و پیش بینی می شود بخشی از مخاطبین خود را از دست بدهد.
ما امسال حدود ده درصد غرفه گذاران نمایشگاه را از دست دادیم نه به دلیل عدم توانایی آنها برای حضور و نه به دلیل کیفیت نمایشگاه، تنها به دلیل اینکه شرکت ها شرایط و افق نامعلومی دارند و وقتی هنوز نمی توانند قیمت تمام شده محصول خود را به دلیل نوسانات بازار محاسبه کنند نمی توانند برای حضور خوب در نمایشگاه نیز آماده شوند، فرش ماشینی و مواد اولیه آن نظیر نخ اکرلیک، جوت، قطعات و غیره بسیار به ارز وابسته است و همه شرایط کنونی ارز را می دانیم.

امسال ١۵٠٠ متر از فضای مفید نمایشگاه کاسته شده است اما با این حال تمام برندهای خوب ما حضور دارند، امسال ٩٨ شرکت داخلی و ٢ شرکت خارجی در نمایشگاه حضور دارند و نزدیک به ١۴٠٠٠ متر مربع فضای مفید نمایشگاهی داریم باید منتظر بود و استقبال فعالان فرش ماشینی را دید
ما مثل سالهای گذشته در بخش بازدید کنندگان اطلاع رسانی های بسیار خوبی را انجام داده ایم و حداقل در مورد بازدیدکنندگان داخلی می توانیم منتظر استقبال خوبی باشیم.
در سال گذشته طبق آمارها و گزارش های اعلام شده توسط شرکت تخصصی آنالیز کننده بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی، نزدیک به ٢٢ هزار نفر از نمایشگاه فرش ماشینی تهران بازدید کردند، که امسال با افتی که پیش بینی می کنیم حداقل ١۵٠٠٠ نفر به نمایشگاه خواهند آمد.

◄اما فراموش نکنیم که سال گذشته نمایشگاه همزمان با نمایشگاه ایرانتکس برگزار شد و درصد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان این دو رویداد باهم مشترک بودند یعنی تقریبا همه کسانی که به نمایشگاه نساجی می آمدند به فرش هم سری می زدند و بالعکس، آیا این نظریه درست است؟
ما امسال دو نمایشگاه بزرگ و پر مخاطب در کنار این رویداد داریم که نمایشگاه های دام و طیور و مادر و نوزاد می باشد. به شخصه با این مطلب که درصد زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه فرش ماشینی از نمایشگاه نساجی بوده اند موافق نیستم. بازدیدکنندگان فرش ماشینی تخصصی بوده و تماماً از فعالان این بخش و صنایع وابسته و شبکه توزیع فرش ماشینی کشور هستند.
ما به دنبال تک فروشی و بازدیدکننده عام نیستیم هرچند که خریدار و بازدیدکننده عام نیز برای برندسازی شرکتهای فرش دارای اهمیت هستند اما به نظر من حداکثر ۴ تا ۵ هزار نفر بازدیدکننده مشترک در این دو رویداد وجود داشت
به دلیل کنسل شدن نمایشگاه شهر آفتاب انتظار داریم تمام اهالی صنعت فرش ماشینی کشور امسال زیر یک سقف دور هم جمع شوند و به تبادل نظر بپردازند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ آیا امسال هم هیات های بازدید کننده و خریدار خارجی از نمایشگاه دیدن خواهند کرد؟
با توجه به اینکه صدای بسیار بلندی در دنیا برای توقف تجارت با ایران و از سرگیری مجدد تحریم ها شنیده می شود نمی توان خیلی با اطمینان در این بخش اظهار نظر کرد.
متاسفانه روابط سیاسی ما با اغلب کشورهای عربی شرایط خوبی ندارد و تحریم ها نیز باعث شده یک تاجر و بازرگان خارجی فرش دیگر انگیزه ای برای حضور در ایران نداشته باشد. اما به هر حال ما مثل سال گذشته اطلاع رسانی ها و برنامه های تبلیغاتی لازم برای جذب این هیات ها را انجام داده ایم و باید منتظر بمانیم تا نتیجه را در نمایشگاه ببینیم.

◄در نمایشگاه امسال برخی از برندهای خوب که در سال گذشته حضور داشتند انصراف دادند، آیا این امر تاثیری بر نحوه برگزاری نمایشگاه داشته است؟
به نظر من این دیدگاه درست نیست و اگر برند خوبی را از دست دادیم آنرا با نام های بسیار بزرگتر و برندهای خوبتر جایگزین کرده ایم. امسال قالی سلیمان در نمایشگاه حضور دارد که قطعاً از معدود نام های بزرگ این صنعت است. مابقی شرکت هایی هم که انصراف دادند جزو برندهای گرید B و C بودند که خیلی تاثیری در کیفیت نمایشگاه ندارند.

◄برخی از شرکت ها از عدم واگذاری غرفه به آنها خبر می دهند، چرا به برخی از شرکت های خاص غرفه واگذار نشده است؟ آیا این امر با حضور آنها در نمایشگاه شهر آفتاب مرتبط بوده است و به این دلیل تنبیه شده اند؟
چنین چیزی صحت ندارد و حتی بعد از کنسل شدن شهر آفتاب برندهایی مانند فرش توس از ما درخواست غرفه کردند و ما نیز فضای نمایشگاهی در اختیار این شرکت قرار دادیم. به نظر من اغلب مشکلات و دلخوری ها از آنجا نشات می گیرد که برخی شرکت ها در دقیقه نود ثبت نام می کنند و از ما تقاضای بهترین فضاها را در سالن های اصلی دارند که برآورده کردن این انتظار امکان پذیر نیست، ٨٠ درصد غرفه ها توسط غرفه گذاران سال قبل رزرو شده اند و برای ٢٠ درصد فضای باقی مانده نیز اولویت با شرکتهایی است که زودتر ثبت نام می کنند.

ما تا به حال هیچ حساسیتی نسبت به نمایشگاه شهر آفتاب نداشتیم، تنها مزیت آن نمایشگاه سالن های شکیل تر و استاندارد است، نمایشگاه بین المللی تهران نیز تا پایان سال آینده تمام سالنهای شرقی خود را بازسازی و نوسازی می کند و همه سالن ها به کیفیت سالن ۶ و ٧ خواهند رسید.

◄ آیا در مورد نمایشگاه شهر آفتاب حرف نگفته یا اظهار نظری دارید؟ آیا امکان تجمیع این دو نمایشگاه در آینده وجود دارد؟
همانطور که عرض کردم نمایشگاه شهر آفتاب یک کپی برداری ناشیانه و ناقص از نمایشگاه ماست که سابقه ده ساله دارد و ما مبدع و مولف آن هستیم، شهرآفتاب بدون در نظر گرفتن اصول حرفه ای و حتی مسائل عرفی و اخلاقی اقدام به تعریف مجدد این رویداد کرد، جالب اینکه مسئولین اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده اند که نمایشگاه شهر آفتاب با حمایت صد درصدی و مدیریت آنها شکل گرفته و برگزار کننده یک عامل منفعل و بی اثر بوده است، حتی اتحادیه صنف فرش ماشینی امسال با ما جلسه ای داشتند و خواهان برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب با شرکت اوراسیا نوید بودند که از طرف ما رد شد، با عدم حمایت اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت کم کم نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب از دستور کار شرکت ها نیز خارج شد، به نظر من در پایتخت تنها باید یک نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی و موکت وجود داشته باشد که آن نمایشگاه را هم شرکت اوراسیا نوید برگزار خواهد کرد، اگر شهر آفتاب می خواهد به حیات خود ادامه دهد باید با فاصله شش ماهه از این نمایشگاه و بدون عنوان بین المللی برگزار شود.

◄ در مورد بحث انتقال تدریجی نمایشگاه ها به شهر آفتاب چه نظری دارید؟
در حال حاضر تفاهم نامه ای بین شهر آفتاب، شهرداری تهران و نمایشگاه های بین المللی تهران وجود دارد که حکم به این انتقال تدریجی می دهد اما شهر آفتاب هنوز به ظرفیت کامل خود نرسیده و تنها ١٢٠٠٠ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی دارد و عملاً انتقال بسیاری از نمایشگاه ها به دلیل متراژ پایین سالن های ساخته شده شهر آفتاب فعلا وجود ندارد، مثلاً نمایشگاهی مانند نفت و گاز بالای ۵۵٠٠٠ متر مربع سالن نیاز دارد و یا نمایشگاه فرش ماشینی ما ١۴٠٠٠ تا ١٧٠٠٠ متر مربع فضای مفید می خواهد، طبق این تفاهم نامه نمایشگاه های گرید A و B در سایت دائمی نمایشگاه های بین المللی خواهد ماند و نمایشگاه های گرید C و D به شهر آفتاب می روند.

◄ اگر در پایان مطلبی را برای اضافه شدن به مصاحبه لازم می دانید بفرمایید.
در پایان از مجله کهن بابت اطلاع رسانی ها و خدمات ارزنده ای که به صنعت فرش ماشینی کشور می دهد قدردانی می کنم و به عنوان عضو کوچکی از این خانواده به همه فعالان این صنعت می گویم در شرایط کنونی جز جنگیدن و تلاش برای بهبود راه دیگری نداریم و نباید به مرگ بدنه بیمار صنعت کشور تن بدهیم، بیایید تا دست در دست هم از این بحران نیز گذر کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×