اخبار نساجی

سکه در انتظار ریزشی دوباره

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سکه در انتظار ریزشی دوباره

روند مبادلات بازار آتی در شرایطی روز گذشته به نوسان یک درصدی هم نرسید این در حالیست که کارشناسان از ریزش شدید قیمت سکه تا پایان فروردین‌ماه ابراز نگرانی کرده‌اند.

مبادلات سکه روز گذشته در دامنه نوسان اندک نزدیک یک درصد دنبال شد. تعطیلی بازارهای جهانی و روز عید پاک و از سویی نبود اطلاعات خاص در بازار داخلی سبب شده دامنه نوسان بازار نقدی و به تاثیر از آن بازار آتی نزدیک یک درصد باشد. براساس گفته برخی کارشناسان با اعلام اینکه توقف پیش فروش سکه در بانک ملی همچنان ادامه دارد و قرار است ۷۰ تن طلا نزدیک ۹ میلیون قطعه سکه طی ۴ مرحله پیش فروش در اختیار مردم قرار گیرد، بازار با همان روند روز ماقبل (البته با تحرکات مثبتی) همراه شد. این در حالی است که در بازار ارز به تاثیر از گفته برخی مسوولان مبنی بر اینکه مشکلی در تامین ارز وجود ندارد قیمت ارز تغییر زیادی نکرد.البته امروز برخی شایعات مبنی بر استعفای بهمنی رییس بانک مرکزی که از دیروز بازار را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده بود نیز تنها در حد شایعه باقی ماند زیرا وی در بانک مرکزی حضور یافت تا به تمام حرف و حدیث روزهای گذشته خاتمه دهد.

در شرایطی برخی فعالان از ثبات قیمت طلا تا پایان فروردین‌ماه به تاثیر از موضوع پیش فروش‌ها و اجرای طرح صلح کوفی عنان در سوریه خبر می‌دهند که برخی دیگر روند را تا پایان فروردین‌ماه ثابت نمی‌دانند، بلکه برای آن تغییراتی نیز قائل می‌شوند.پوریا ارژنگ یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه تغییرات بازار آتی به مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در رابطه با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در روز ۲۵ فروردین‌ماه و تحویل پیش فروش سکه‌های ثبت‌نامی در روز ۲۹ فروردین‌ماه بستگی دارد، افزود: تغییرات بازار آتی در شرایط فعلی تا زمان بازگشایی بازارهای جهانی محسوس نیست، اما ممکن است با باز شدن بازارهای جهانی روند دادوستدها تغییر کند.ارژنگ در ادامه اظهار کرد: برای بازارهای جهانی روایت‌های مختلفی تعبیر شده؛ در شرایطی برخی تحلیلگران افت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را (حداقل در هفته پیش رو) به تاثیر از تقویت ارزش دلار حتمی می‌دانند که عده‌ای دیگر بر این باور هستند روند معاملات طلا در هفته پیش رو با تحرکات مثبتی همراه خواهد بود.به گفته ارژنگ استدلال‌ها برای صعودی شدن بازارها متفاوت است، اما برای تاثیرپذیری بازارها باید منتظر بازشدن بازارها طی روزهای آینده بود.

این کارشناس بازار آتی درباره سیر نزولی بازار سکه در صورت تحقق تعهدات سررسید پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی گفت: اگر بانک مرکزی به تمام تعهدات خود در قبال پیش فروش سکه عمل کند (همچنان که مسوولان نیز بر این موضوع تاکید کردند) بازار ممکن است با موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها رو به رو شود. البته افت و خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز در این میان تاثیرگذار است.براساس گفته این کارشناس اگر ارزش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی پایین‌تر از ارزش واقعی طلای جهانی باشد آنوقت ممکن است قاچاق طلا مشهود شود و مشکلاتی را برای فعالان بازار طلا فراهم کند.ارژنگ بر این باور است بانک مرکزی در روزهای آینده باید نسبت به این موضوع واکنش و موضع رسمی خود را اعلام کند در غیر این صورت بازار در ابهام و با نگرانی بیشتر سرمایه‌گذاران رو به رو خواهد شد. روند مبادلات در بازار به‌این ترتیب بود که قیمت‌ها برای سررسیدماه فروردین‌ماه در محدوده ۷۴۵ تا ۷۴۷ هزار تومان، سررسید اردیبهشت‌ماه در محدوده ۷۵۰ تا ۷۵۷ هزار تومان، سررسید خردادماه در محدوده ۷۷۹ تا ۷۸۱ هزار تومان، سررسید تیرماه در محدوده ۸۱۶ تا ۸۲۲ هزار تومان قرار گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×