اخبار نساجی

سهم ۴۰ درصدی قاچاق در بازار سیگار ایران

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در حال حاضر حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از نیاز بازار دخانیات کشور از محصولات قاچاق تامین می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که مصرف سیگار در کشور بین ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ در سال برآورد می شود، مدیرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران اعلام کرده که در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۰ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق شده است.

به گفته مصطفی کربلایی، حجم کشف سیگار قاچاق در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۳۸۸ افزایش داشته است. این در حالی است که تاکنون آماری درباره حجم سیگار قاچاق شده به کشور در سال ۱۳۹۰ منتشر نشده است.

آمار رسمی فوق در حالی اعلام شده که معمولا رقم دقیق تر قاچاق چیزی حدود ۱۰ درصد بیش از اعداد اعلام شده است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز بازار دخانیات کشور از طریق سیگارهای قاچاق تامین می شود که این رقم بسیار بالایی در جهان محسوب می شود.

همچنین بررسیهای انجام شده نشان می دهند که بیش از نیمی سیگارهای قاچاق موجود در کشور از طریق مرزهای غربی وارد کشور شده اند.

از سوی دیگر مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران مقابله با قاچاق را مهمترین برنامه کاری او اعلام کرده است. کاظم معتمدی فر افزایش تولید و صادرات سیگار را نیز از دیگر برنامه های اصلی خود توصیف کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیشتر شرکت دخانیات ایران مدعی شده بود که قاچاق سیگار را در سال ۱۳۹۰ به زیر پنج میلیارد نخ خواهد رساند، اما حتی خوش بین ترین کارشناسان نیز تحقق این وعده را ناممکن می دانند؛ به طوری که مدیرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات نیز گفته که در بهترین حالت طی سال گذشته سهم قاچاق در بازار به ۲۰ درصد رسیده است.

عمده ترین مناطقی که از آنجا به ایران سیگار قاچاق می شود، می توان به افغانستان، پاکستان و کردستان عراق اشاره کرد؛ هرچند مقادیری از سیگار قاچاق نیز از دیگر مرز های کشور وارد بازار داخلی می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×