اخبار نساجی

نوسان دلار عامل توقف واردات کفش به ایران

 

نوسان دلار عامل توقف واردات کفش به ایران

 

رئیس اتحادیه کفش های دست دوز گفت: در سال های اخیر در تولید کفشهای دست دوز، ماشین به کمک انسان آمده است.

رسول شجری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ماشین آلاتی که در این صنف مورد استفاده قرار می گیرد بعضا در داخل کشور نیز تولید می شود، اما آنچنان مقرون به صرفه نیست که به تولید انبوه برسد و بیشتر از دیگر کشورها وارد می شود.

وی با اشاره به کارکرد این ماشین آلات ادامه داد: طول عمر این دستگاه ها در حدود ۱۰ سال است که اگر به طور صحیح پشتیبانی شوند، کارکرد بیشتری را از این دستگاه ها شاهد هستیم. این ماشین آلات می‌توانند با تعویض یک قالب کوچک چند مدل کفش را تولید کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او بیان کرد: مواد اولیه تولید کفش ۸۰ درصد داخلی و مابقی به صورت واردات در بازار است که به دلیل عدم ثبات بازار ارز تمام مواد اولیه چه داخلی و چه وارداتی دستخوش تغییر شده و با افزایش قیمت روبرو شده است.

شجری همچنین ادامه داد: اگر با یک برنامه مشخص قیمت ها افزایش پیدا می کرد می‌توانستیم شاهد افزایش ۳۰ درصدی باشیم نه بیشتر.

وی مهم ترین مواد اصلی تولید کفش را چرم دانست و گفت: دو نوع چرم مصنوعی و طبیعی در تولید کفش مورد استفاده است که عمده نیاز بازار را تولید داخل تامین می کند از چرم های مصنوعی می توان به پی.وی.سی، پی.یو و ترمو اشاره کرد. از دیگر مواد اولیه می توان به زیره کفش اشاره کرد که باز از چرم طبیعی و پلی اتیلن تولید می شود که پلی اتیلن وارداتی است.

او با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: با این افزایش قیمت ها دیگر آنچنان کفش به بازار وارد نمی شود و عمده نیاز بازار توسط تولید داخلی تامین می شود و تنها برندهای اروپایی که کارخانه‌هایشان در چین هستند به کشور وارد می شوند. تولیدات این برندها نیز قابل قبول است که با افزایش قیمت نیمی از فروش خود را از دست داده اند.

شجری در پاسخ به این سوال که چرا برندهای اروپایی ایران را به جای چین برای احداث کارخانه‌های خود انتخاب نمی کنند، گفت: برندهای مشهور دنیا از اقتصاد ایران در هراس هستند، ولی می توان گفت ایران و ایرانی با وجود تمام تحریم ها و فشارها باز به تولید ادامه می‌دهد.

وی در پایان گفت: تولیدات داخلی به چند کشور اعم از روسیه، عراق و افغانستان صادر می شوند و به دنبال افزایش صادرات خود هستیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×