اخبار فرش ماشینی

سرپرست مرکزملی فرش ایران:کشور چین پنجمین خریدار عمده فرش دستبافت ایران است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: آمارها نشان می دهد که برخلاف شایعات چین دیگر کپی کننده ورقیب ایران درتولید فرش دستبافت نیست بلکه یک مشتری خوب وپنجمین خریدار عمده فرش کشورمان در سال گذشته بود.

حمید کارگر چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر درمحل نمایشگاه دائمی بین المللی مشهد افزود: اینکه کشور چین طرح و نقش فرش ایران که ذخیره ملی ماست را کپی می کند و برند ایرانی را به حاشیه رانده است، دیگر افسانه ای بیش نیست.

وی بیان کرد: آمار ماه های گذشته گمرک چین، گمرک ایران وآمار بخش اقتصادی سازمان ملل متحد نشان می دهد که کشور چین درحال خروج از دایره تولید کنندگان فرش دستبافت ایران بوده وبه یکی ازخریداران عمده فرش کشورمان تبدیل شده است.

وی اظهارکرد: رقبای قدرتمند دیگری مانند هند، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه هستند که در بازار تولید فرش دستبافت حضور دارند و بعضا طرح و نقش فرش ایرانی را کپی می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: طی دهه اخیر سالانه به طور متوسط ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش در کشور صورت می گیرد و در پایان سال ۱۳۹۲ با ۳۱۴ میلیون دلار به کمترین عدد ثبت شده در طول عمر صادرات فرش ایران رسید که این افت ناشی از عوامل بیرونی و داخلی بود.

وی اظهار کرد: تحریم مستقیم واردات هر گونه فرشی که مبدا تولیدش ایران ثبت شده باشد مهمترین عامل بیرونی درافت صادرات فرش بود به طوری که به عنوان مثال با این تحریم یک پنجم بازار صادراتی ایران در آمریکا حذف شد.

کارگر، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان و خروج شماری ازآنان ازبخش تولید، رکود بازار اقتصادی اروپا، بالارفتن هزینه های حمل ونقل و هزینه بیمه، افزایش ریسک صادرات، نوسانات نرخ ارز، اشباع شدن برخی از بازارهای صادراتی ازفرش، ناآرامی های سیاسی دربازارهای هدف صادراتی وقدرتمند شدن برخی رقبا را ازدیگر عوامل داخلی وخارجی افت صادرات فرش ایران برشمرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ بهبود روابط بین المللی صادرات فرش ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که درانتهای این سال پنج هزار تن فرش دستبافت به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به ۸۰ کشور دنیا صادر شد.

وی گفت: افزایش صادرات فرش ایران درسالجاری نیز ادامه یافت و بارقه امیدی در این صنعت نسبت به بهبود روابط بین المللی بوجود آمد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران اظهارکرد: با وجود تمام فراز ونشیب ها در صادرات فرش ایران، کشورمان همچنان صدرنشین صادرات این بخش است و در تمام بازارهای یک میلیارد و۳۰۰ میلیون دلاری تجارت جهانی فرش دستبافت رتبه یک را داشته و دارد.

کارگر گفت: با توجه به رتبه بالای فرش ایران باید مانع از کپی برداری طرح و نقش فرش دستبافت ایرانی توسط رقبا شد به همین منظور یکی ازاقدامات بازدارنده دراین خصوص ثبت برند ومناطق جغرافیایی طرح ها ونقوش فرش دستبافت ایرانی است که این ثبت درسطوح مختلف در حال انجام است.

وی افزود : اکنون با همکاری مرکز ملی فرش ایران، مرکز واسپاری سازمان ثبت اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پدیدآوردندگان این آثار هنری می توانند نقش وطرحشان را با نام خود به ثبت برسانند.

وی بیان کرد: اقدام دوم برای مقابله با کپی برداری رقبای تولید فرش دستبافت، ثبت ملی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت است که به قوت در حال انجام می باشد و اقدام سوم ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت ایرانی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۲ پنج منطقه جغرافیایی و در سال ۱۳۹۳ ، ۱۰منطقه جغرافیایی فرش دستبافت ایرانی به ثبت جهانی رسید که از این ۱۰ منطقه دو منطقه فرش مشهد و فرش کاشمر در خراسان رضوی بودند.

معاون اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۹۰ هزار بافنده در حوزه فرش دستبافت خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد۲۱ هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

علی غفوری مقدم افزود: بیش از ۵۰۰ مجتمع متمرکز و غیرمتمرکز فرش دارای مجوز در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

وی برگزاری دوره های مختلف آموزشی درحوزه اشتغالزایی وتولید و صادرات برای قالیبافان وفعالان این عرصه، بهره گیری از سازمان بسیج سازندگی برای ارتقای سطح تولید فرش دستبافت راازاقدامات انجام شده برای ارتقای این صنعت برشمرد.

وی گفت: خراسان رضوی در حوزه دانش آموختگی فرش جایگاه مطلوبی دارد به طوری که طی دو سال گذشته رتبه های اول و دوم در المپیاد دانش آموزی فرش بدست آورده و امسال نیز المپیاد فرش در دو سطح دانش آموزی و دانشجویی در استان برگزار می شود.

فرش کاشمر و مشهد بزرگترین قطب های تولید فرش در کشور هستند که سابقه آنها به قرن ها قبل و دوره تیموریان بازمی گردد.

دراین مراسم ازلوح ثبت جهانی فرش مشهد و فرش کاشمر رونمایی شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×