اخبار فرش ماشینی

دلالان از مناقصات نساجی خارج شدند

 

دلالان از مناقصات نساجی خارج شدند

دبیـــر اتحادیه تــولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به پیامد افزایش قیمت دلار گفت‌‌‌‌: این امر موجب شــد دلال‌‌هایی که با زدو بند در مناقصات برنده می‌شدند دیگر سود نکنند و فعلاً از عرصه مناقصات این بخش خارج شوند.

مهندس مهدی یکتا با تشریح مشکلات برگزاری مناقصات در بخش نساجی اظهار داشت‌‌‌‌: بزرگترین مشکل ما این است که دستگاه‌ها و سازمان‌‌های دولتی، مناقصات را به شیوه درستی برگزار نمی‌کنند. وی با بیان این‌که سازمان‌ها و نهادهای نظامی، دولتی و بانک‌ها برای تأمین پوشاک، لباس‌‌های فرم، پوتین و… اقدام به برگزاری مناقصه می‌کنند اظهار داشت‌‌‌‌: برخی اشخاص و شرکت‌ها پیش از برگزاری مناقصات با سازمان‌‌های دولتی زدوبند کرده و از جزییات مناقصات باخبر می‌شوند، بر این اساس، این شرکت‌ها پیش از اعلام برگزاری مناقصه، اقدام به سفارش کالا به شرکت‌های چینی و ترک می‌کنند و در زمان برگزاری مناقصات نیز قیمت‌‌های پایینی را پیشنهاد می‌دهند تا به‌طور قطعی در مناقصات برنده شوند.

یکتا با ذکر مثالی گفت‌‌‌‌: به عنوان نمونه یک سازمان دولتی برای تهیه ۲۰۰ هزار کاپشن در ۳ ماه مناقصه‌ای برگزار می‌کند. در حالی که هیچ تولیدکننده داخلی امکان تأمین این تعداد کاپشن در این مدت محدود را ندارد، یک شرکت با دادن قیمت پایین در این مناقصه برنده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد‌‌‌‌: با این اقدامات، تولیدکنندگان داخلی ضرر کرده و به راحتی از چرخه مناقصات کنار گذاشته می‌شوند و شرکت‌های واسطه و دلالی که اجناس چینی و ترک را وارد می‌کنند سود اصلی را می‌برند. وی مشکل دیگر برگزاری مناقصات در صنعت نساجی را زمان کم آن‌ها عنوان کرد و گفت‌‌‌‌: به دلیل زمان کم، امکان پیشنهاد قیمت و تأمین محصولات وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیـــر اتحادیه تــولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان این‌که متأسفانه برخی از نهادهای دولتی به برگزاری درست مناقصات توجه ندارند گفت‌‌‌‌: بارها با مسؤولان وزارتخانه سابق صنعت و معدن مذاکره کردیم و حتی این موضوع در هیأت وزیران نیز مطرح شد‌‌‌‌؛ که در نتیجه این مذاکرات، مسؤولان مذکور تأکید کردند که بانک‌ها و نهادهای دولتی باید از خرید اجناس خارجی خودداری کرده و پوشاک مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنند. یکتا با بیان این‌که برگزاری مناقصات از عوامل رونق‌بخشیدن به بازار تولید به شمار می‌رود گفت‌‌‌‌: واحد‌‌های تولیدی خوبی در کشور وجود دارد که پوشاک لازم را برای نهادهای نظامی و دولتی با استانداردهای اروپایی تولید می‌کنند.

وی افزود‌‌‌‌: برخی واحدهای تولیدی داخلی ماهانه ۱۵۰ هزار دست لباس برای هلال‌احمر آماده می‌کنند و برخی دیگر از واحدهای تولیدی، جلیقه‌های ضد گلوله و لباس‌‌های فرم را برای وزارت دفاع و سایر نهادهای نظامی تهیه می‌کنند که این نشان دهنده ظرفیت و توان بالای تولیدکنندگان داخلی است.

دبیـــر اتحادیه تــولید و صادرات نساجی و پوشاک، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار را فرصتی بی‌نظیر برای صنعت نساجی کشور دانست و گفت‌‌‌‌: افزایش نرخ دلار به حدود ۲ هزار تومان در بازار آزاد باعث شده است که واردات و قاچاق کالا به کشور مانند گذشته سودآور نباشد‌‌‌‌؛ بنابراین دلال‌‌هایی که با زدو بند با دولتی‌ها در مناقصات برنده می‌شدند و سپس اقدام به وارد کالا از چین و سایر کشورها می‌کردند فعلاً از بازار خارج شده‌اند. یکتا خاطرنشان کرد‌‌‌‌: به لطف افزایش قیمت ارز، مناقصات بخش نساجی از دست دلال‌ها خارج و در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است. وی تصریح کرد‌‌‌‌: تولیدکنندگان ما قادر هستند که اجناس خود را با کیفیت مشابه و حتی بهتر از اجناس ترک و سایر اجناس خارجی به بازار ارایه کنند، اما برای تحقق آن، لازم است که نهادهای دولتی در برگزاری مناقصات دقت بیش‌تری داشته باشند. وی در پایان اظهار کرد‌‌‌‌: برای ساماندهی به وضعیت برگزاری مناقصات بخش نساجی به دستگاه‌های دولتی پیشنهاد داده‌ایم که مناقصات را از طریق اتحادیه‌ها و انجمن‌‌های صنفی برگزار کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×