اسلاید شو

سرطان کپی رایت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سرطان کپی رایت در طرح های فرش ماشینی در حال ریشه کن شدن است

نگارش: سید محمد سبطینی

راهی بس سخت است و دشوار ، امکان ندارد ، در این مملکت قانون کجا بود ، راه به جایی نمی برید و …

سخنانی بودند که اکثریت تولید کنندگان و کپی کاران زمزمه می کردند اما…

هیچ گاه فراموش نمی کنم، اولین جلسه ای را که حدود ۵ یا ۶ سال پیش در خوشه صنعتی فرش ماشینی کاشان برگزار کردیم تا تشکیل صنف یا اتحادیه یا خانه طراحان یا هر چه که اسمش را بگذاریم را بدهیم که وضعیت اسف بار طرح و طراحی و کپی آثار هنری پایان گیرد ، قیمتها متعادل گردد و نظم و انضباطی حاکم شود که سود آن هم به تولید کننده و هم به طراحان برسد ، اما متاسفانه با سخنان نسنجیده برخی دوستان مبنی بر اینکه در این جلسه بیست و چند نفری فقط سه نفر طراح هستند و مابقی ما کپی کاریم ، ختم جلسه داده شد و همچنان صنعت کپی یکه تاز میدان بود و متاسفانه بسیار هم خریدار داشت ، البته پر واضح است که هنوز هم چنین سارقان هنری هستند و مورد حمایت برخی از تولید کنندگان.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 سرطان کپی رایت فرش ماشینی

اما…

پس از چند سال مبارزه، مباحثه و روشنگری، جرقه ای تازه زده شد. به همت والای چند تن از آقایان و بانوان طراح برای پاسداری از آثار هنری و مبارزه با کپی و کپی کاران کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور تاسیس شد .

اهداف و چشم اندازها مشخص، آیین نامه تنظیم و طرح واکسیناسیون ریشه کنی صنعت کپی اجرا شد.

قیمتها یکسان سازی شد، مشتریان خوب و مشتریان بد بین اعضا رصد شدند. در صورتیکه یک مشتری اخلاق حرفه ای نداشت به اعضا معرفی شده و در لیست سیاه هر یک از آنها قرار می گرفت. از سوی دیگر اگر هر یک از اعضا مشتریان مورد اعتماد و با اخلاق حرفه ای داشتند وی را بدون هیچ گونه چشم داشتی به یکدیگر معرفی می کردند. این روند هنوز به قوت خود باقی و به امید خدا ادامه خواهد داشت.

آثار هنری اعضا راهی ثبت اسناد کشور شده و شناسنامه ثبت صنعتی دریافت نمود، به سایر طراحان و کپی کاران و تولید کنندگان اطلاع رسانی شده تا با این کار از یک سو آنها را هم تشویق به انجام کار ثواب نموده و از سوی دیگر به آنها هشدار دهند که در صورت تخلف و نادیده گرفتن ثبت آثار و تعرض به حقوق مادی و معنوی طراحان اورجینال کار، در آینده نزدیک با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

برخی از تولید کنندگان و طراحانی که تا دیروز نسبت به کپی نمودن آثار هنری دیگران هیچ ابایی نداشتند، امروز همراهی کردند و از کپی نمودن آثار اعضای کانون و طرح های ثبت شده آنها امتناع کردند.

کپی رایت فرش ماشینی

کم کم تولید کنندگانی که برخی از آنها هم با این مسئله به دیده شک نگاه می کردند، همراه کانون شده و اعضا را مورد حمایتهای مادی و معنوی آنها قرار دادند، ارتباط تنگاتنگ این دسته از تولید کنندگان و قبول قیمتهای مصوب و اهداف و چشم اندازها راه را برای این واکسیناسیونه کردن هموار و هموارترکرد.

این بار، اضافه بر آنچه که اعضای کانون به ثبت می رساندند، برخی از تولید کنندگان شریف و حامی کانون هم طرح های خود را که در قسمت طراحی شرکت خود انجام می دادند را ثبت صنعتی نمودند.

پشت فرشهای تولید شده هشدار کپی برابر با پیگرد قضایی حک شد. اعضا آثار هنری خود را به یکدیگر معرفی می کنند و سپس تولید کنندگان را به طرق مختلف نظیر استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، واتس آپ، تلگرام و … در جریان گذاشته، عزم اعضای کانون و تولید کنندگان حامی آنهابرای پاسداری از حقوق مادی و معنوی یکدیگر جزم تر شده و تا جایی که اگر کپی کاری طرحی را برای تولید کننده ای ارسال کند که متعلق به اعضای کانون بود بلافاصله تولید کننده عزیز طراح اصلی صاحب اثر را در جریان قرار می دهد. در صورتیکه یکی از اعضا به شرکتی وارد شود و اثر دوست خود را در آنجا ببیند بلافاصله وی را مطلع ساخته تا مطئن شود که طرح را از صاحب اثر خریداری کرده باشند و خدای ناکرده کپی نشده باشد. با توجه به ارتباط تنگاتنگ اعضا با تولید کنندگان حامی، حتی اگر یکی از اعضای کانون طرح ثبت شده یکی از تولید کنندگان را در شرکت دیگری ببیند بلافاصله وی را مطلع می سازد.

اما اینکه قانون در این بین چه کرده و کجای کار است با ید عرض کنم دو مورد شکایت صورت گرفته و یکی از این شرکتهای متخلف تا چند وقت دیگر باید در دادگاه جوابگو باشد و در پرونده نام ۴ کپی کار آمده که آنها هم باید پاسخگو باشند. در اینکه تا چه حد ممکن است محکوم شوند و جریمه چقدر است و کلا تبعات قانونی آن چه خواهد بود را میتوانند با کمی مطالعه در تبعات کپی آنچه ثبت صنعتی شده را دریابند.

چشم دل باز کن که جان بینی               آنچه نادیدنی است آن بینی

مورد دوم را با اجازه ای که از مدیر عامل محترم شرکت فرش هدیه جناب آقای رحیمی گرفته ام را در همین حد عرض کنم که کامیون حمل فرشهای تولید شده شرکتی که مزین به کپی طرح ثبت صنعتی شده شرکت فرش هدیه بود و راهی یکی از شهرهای جنوب کشور بود، با پیگیری به موقع جناب آقای رحیمی در نطنز توقیف و در حال رسیدگی به پرونده می باشند.

این تازه شروع کار کانون طراحان اورجینال کار فرش ماشینی کشور است و همکاری تنگاتنگ برخی تولید کنندگان شریف صنعت نساجی کشور.

در آخر با روی باز و حسن نیت دست یکایک هنرمندان دلسوز و تولید کنندگان عزیز را برای حمایت هر چه بیشتر و دسترسی آسان تر و کارا تر به چشم اندازهای تعریف شده ای که در نهایت شادی و شور و شعف را برای طراحان و تولید کنندگان در بر خواهد داشت به گرمی می فشاریم و قدوم سبزتان را در حمایت از این حرکت مادی و معنوی پاس می داریم.

تحریریه مجله کهن

جهت عضویت در کانال تلگرام مجله کهن برروی لینک زیر کلیک کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×