اخبار نساجی

سردرگمی قیمتی در بازار ارز

 

سردرگمی قیمتی در بازار ارز

فرارفتن قیمت دلار آمریکا از ۱۹۰۰ تومان در نخستین روز کاری بازار در ۱۴ فروردین امسال نشان داد که مردم، بازار، سرمایه‌گذاران، بانکداران، مقامات اقتصادی، صاحبان سهام، شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی همه این قیمت را برای اسکناس پشت سبز پذیرفته‌اند و افزایش ۸۰۰ تومانی قیمت سالانه آن را پس از کش‌وقوس‌های پر حاشیه در سال گذشته قبول کرده‌اند.

در بازار روز گذشته تلاطم و تقاضای خاصی دیده نمی‌شد و شرایط عادی بر بازار حکمفرما بود که البته از قیمت‌های متفاوت می‌شد به نبود یک نظام قیمتی ثابت در بازار پی برد.

سال گذشته در ۱۴ فروردین قیمت دلار آمریکا ۱۱۲۵ تومان فروخته شد و ۱۴ فروردین امسال قیمت دلار آمریکا در ستون فروش جداول معاملاتی صرافان از ۱۹۱۰ تومان تا ۱۹۲۵ تومان در خیابان فردوسی دیده شد. افزایش ۷۱ درصدی در مقایسه این دو قیمت در حالی است که قیمت دلار تا ۲۱۰۰ تومان نیز در زمستان سال گذشته بالا رفت و در صورت مقایسه این دو قیمت نیز باید افزایش ۸۶ درصدی را هم برای رکورد آن در نظر گرفت. شرایطی که افزایش قیمت در مواد اولیه وارداتی را درپی داشت.

روز گذشته قیمت سایر ارزها نیز در بازار به صراحت بر تابلو صرافان خودنمایی می‌کرد. خرید و فروش ارز با نرخ‌های متفاوت در بازار دیروز در حالی بود که دلالان دلار را ۱۹۰۵ تومان هم به مردم عرضه می‌کردند. ازدحام آنها در حاشیه بازار نسبت به روزهای پایانی سال کمتر بود اما حضور آنها همچنان چشمگیر است. این در حالی است که سیاست رسمی بانک مرکزی، فروش ارز از طریق صرافی‌های دارای مجوز است. اما در بازار کماکان دلالانی فعالیت دارند که خرید و فروش غیررسمی ارز را انجام می‌دهند و معاملات خود را در هیچ سامانه نظارتی ثبت نمی‌کنند. نکته‌ای که در صرافی‌ها دیده می‌شود مراجعه تقاضای واقعی به آنها است. مراجعه‌کنندگان به صرافی‌ها اغلب مصرف‌کننده واقعی دلار هستند و تقاضاهای سفته‌بازانه متوجه اینگونه مراکز نیست. البته از برخی صرافان گاهی خبر می‌رسد که پیشنهادهای تلفنی فروش کلان دلار نیز به آنها می‌‌شود که البته معمولا این پیشنهاد‌ها از سوی فعالان حرفه‌ای این صنف با پاسخ مثبتی همراه نمی‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سردرگمی قیمتی در بازار

روز گذشته البته ارقام جداول پیام دیگری نیز داشت، بازار در اولین روز کاری رسمی خود برای تعیین قیمت دقیق دلار به قطعیت نرسیده بود.با این حال روند قیمت دلار قدری افزایشی بود. در بازار سکه اما افزایش قیمت‌ها محسوس‌تر بود. قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید تا ظهر روز گذشته با افزایش ۱۱ هزار تومان تا ۷۹۰ هزار تومان هم برای فروش اعلام شد. قیمت خرید این سکه نیز ۷۷۰ هزار تومان اعلام شد که تفاوت ۲۰ هزار تومانی در اولین روز کاری بازار، پیامی جز انتظار کاهش قیمت برای آن نداشت از این رو تا بعدازظهر قیمت این سکه تا ۷۸۰ هزار تومان تعدیل شد. قیمت فروش سکه طرح قدیم هم ۷۹۵ هزار تومان و حتی ۸۰۰ هزار تومان هم بر تابلو‌ها درج شد اما قیمت خرید ۷۷۵ هزار تومان بود قیمت آن هم تا غروب به ۷۹۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم روز گذشته نهایتا ۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. نیم سکه ۳۹۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۲۰۶ هزار تومان در بازار فروخته شدند. نیم سکه ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت اما ربع سکه تا بعدازظهر به سطح ۲۰۶ هزار تومان روز دهم فروردین رسید. فعالان بازار دلیل افزایش قیمت سکه در بهار را انتظار افزایش قیمت دلار آمریکا در روزهای آینده عنوان کردند. در این میان قیمت طلا در بازار طلا فروشان با اینکه در برخی روزهای هفته دوم سال بیش از ۷۰۰۰ تومان افزایش یافته بود، دیروز در اولین روز کاری تقریبا ۳۲۰۰ تومان به ازای هر مثقال طلای ۱۷ عیار کاهش داشت.

بازارهای جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی در اولین روز کاری این هفته تا بعد از ظهر به ۱۶۶۷ دلار رسید که نسبت به سطح کلی قیمت روزهای پایانی سال تقریبا تغییری نداشته است. باوجود افت قیمت طلا تا بعد از ظهر دیروز قیمت طلا در بازار‌های شرق آسیا تا ۱۶۷۲ دلار هم بالارفته بود که دلایل روشنی از جمله تضعیف ارزش دلار آمریکا و سپس فروش‌های عمده نوسان روز گذشته در دو سطح ۱۶۶۲ تا ۱۶۷۲ دلار را رقم زد. در بازارهای جهانی اعلام کاهش تقاضا برای صادرات در چین و افت رونق بازار مسکن در این کشور از یک سو و افت ارزش دلار آمریکا بر بازار طلا تاثیرگذار عنوان شده‌اند. ارزش دلار استرالیا در واکنش به خبر افت تقاضای صادراتی چین در بازارهای جهانی افزایش داشت که البته در بازار داخلی روز گذشته نشانی از افزایش نداشت. در آمریکا گزارش‌هایی از بهبود اوضاع بازار سهام به ویژه در بخش بهداشت و درمان و انرژی منتشر شده است. بنابر گزارش‌ها وضعیت سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ بهترین شرایط را در دو سال گذشته رقم زده است. افزایش هزینه مصرفی خانوار نیز به دنبال افزایش بهای بنزین بالاتر گزارش شده که در مجموع دلار را در بین اوراق بهادار به حاشیه رانده است. از اروپا نیز خبر رسید که وزیران دارایی این قاره منابع مالی حمایتی برای جلوگیری از تکرار شرایطی دیگر مانند بحران بدهی‌ها در غرب را تا ۷۰۰ میلیارد یورو بالاتر برده‌اند. مجموع این شرایط برابری یورو در مقابل دلار آمریکا را از ۳۳/۱ فراتر برده که بر بالارفتن قیمت طلا در نوسان روز گذشته موثر بود.

تامین ارز مازاد مسافران خارج از کشور توسط صرافی‌های مجاز

همچنین معاون نظارتی بانک مرکزی از امکان‌پذیر شدن تامین ارز مازاد مسافران خارج از کشور توسط صرافی‌های مجاز خبر داد و گفت: مسافران می‌توانند تا سقف مقرر پنج هزار دلار را از صرافی‌های دارای مجوز، خریداری کنند. «ابراهیم درویشی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه، در حال حاضر هیچ مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز مسافران از طریق شبکه بانکی وجود ندارد، گفت: بانک‌های مستقر در بعد از گیت خروجی فرودگاه‌ها، ارز مورد نیاز مسافران را تامین می‌کنند. وی تاکید کرد: نرخ ارز مازاد با یک درصد کارمزد توسط صرافی‌های مجاز به خریداران فروخته می‌شود. درویشی گفت: به عنوان مثال اگر صادرکننده‌ای ارزی را به داخل کشور وارد کند و به صرافی‌ها بفروشد، صرافان نیز می‌توانند این ارز را با یک درصد کارمزد به خریداران بفروشند که البته این خرید و فروش در سیستم سامانه «سنا» ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ارزی که توسط صرافی‌های مجاز فروخته می‌شود، توسط خریداران استعلام شود، اطلاعات آن ارائه خواهد شد. وی اظهار کرد: در صورتی که بانک‌ها نیاز به ارز بیشتری داشته باشند، بانک مرکزی قادر به تامین نیاز آنها است و مشکلی در خصوص تامین ارز با نرخ مرجع وجود ندارد.

درویشی به مسافران توصیه کرد که از صرافی‌های غیرمجاز ارز خریداری نکنند، زیرا هنگام خروج از کشور به علت نداشتن فاکتور دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: چنانچه مسافران از طریق صرافی‌های غیر مجاز اقدام به خرید ارز کنند و به هنگام خروج از کشور با مشکل مواجه شوند، بانک مرکزی در این خصوص پاسخگو نخواهد بود.

وی از نیروی انتظامی خواست از فعالیت صرافی‌های غیر مجاز جلوگیری به عمل آورند، زیرا تنها صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی مجاز به تامین ارز مازاد مورد نیاز مسافران هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×