اخبار فرش ماشینیالیاف، نخ و پارچه

سجاده فرش مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سجاده فرش مرغوب در بازار فرش

زمانی که می گوییم  سجاده فرش مرغوب منظور همان کیفیت بالای سجاده فرش می باشد پس دو سوال زیر مطرح می شود:

کیفیت ظاهری سجاده فرش باید چگونه باشد؟
کیفیت بافت سجاده فرش به چه صورت باید باشد؟
کدام سجاده فرش مرغوب و با کیفیت است؟

زمان خرید سجاده فرش  اینکه ظاهر سجاده فرش تمیز و رنگ سجاده فرش زیبا بود صرفا دلیل بر کیفیت خوب سجاده فرش مرغوب نمی شود و شما باید بتوانید از نظر بافت نیز سجاده فرش را آنالیز کنید و کیفیت بافت سجاده فرش را تشخیص دهید.

اولین سوال این افراد بعد از ورود به کارخانه، این است که کدام سجاده فرش بهتر است؟

آنچه که در کیفیت سجاده فرش اولویت دارد کیفیت بافت سجاده فرش می باشد که باید به آن پرداخته شود:

کیفیت بافت سجاده فرش مرغوب بر چند وجه می باشد:
ابتدا کیفیت مواد اولیه مورد بافت سجاده فرش
نوع بافت سجاده فرش بر حسب شانه و تراکم
دستگاه سجاده باف

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سجاده فرش مرغوب
فرش سجاده ای

مواد اولیه سجاده فرش مرغوب :
شامل نخ تار و پود , نخ خاب , ریشه , کیفیت آهار

 

A) نخ تارو پود سجاده فرش:
تارو پود به نخ هایی گفته میشود که نخ رنگ سجاده فرش یا همان گره هایی که طرح فرش سجاده ای را تشکیل میدهند به دورآنها تنیده میشود .

این نخ ها از جنسهایی از قبیل پنبه ، پلی استر ، پلی استر و پنبه و جوت ، اکرولیک و پنبه و جوت تهیه میشود .

رایج ترین نوع نرخ تارو پود که در سجاده فرش ماشینی استفاده میشود از ترکیب ۸۵٪ پلی استر و ۱۵۵ پنبه میباشد که علاوه پر استحکام بالا به سبب استفاده از پلی استر از شل بودن فرش سجاده جلوگیری میکند . استفاده از پنبه به تنهایی دربخصوص در سجاده فرش هایی با تراکم پایینتر از ۱۰۰۰ شانه باعث جمع شدن آن میشود .

استفاده از جوت بیش از حد در تاروپود سجاده فرش سبب آب رفتن فرش سجاده و کوتاه شدن سایز آن پس از شستشو میشود.

 

B) نخ خاب فرش مسجدی:
تولید سجاده فرش ماشینی با نخ خاب های گوناگون از قبیل اکریلیک ، پلی استر فیلامت ( ابریشم مصنوعی ) ، پلی استر ، ترکیب پلی استر و اکریلیک و bcf صورت میگیرد .مرغوب ترین نوع آن اکریلیک میباشد که به سبب شباهت بسیار زیاد آن به پشم طبیعی اکثر خصوصیات آن را داراست .

استفاده از نخ اکریک باعث ماندگاری بسیار طولانی سجاده فرش در برابر شستشو ، پاخورشدن ، و تغییر رنگ سجاده فرش میگردد.

استفاده از نخ پلی استر به غیر از براق بودن فرش در کوتاه مدت سبب سفت شدن فرش سجاده و تغیر رنگ آن پس از شستشو میشود.

استفاده از نخ bcf در سجاده فرش باعث ضبر بودن فرش سجاده و همچنین سفت شدن آن پس از چند ماه استفاده میشود و بسیار نسبت به حرارت حساس است.

 

C) ریشه سجاده فرش مرغوب:
سجاده فرش های ماشینی گذشته از ریشه هایی با نخ چله فرش به بازار عرضه میشد که رنگی سفید داشت.

اما اکنون جهت سهولت در نظافت فرش سجاده ای و همینطور جلوگیری از آسیب رسیدن به تارو پود فرش مساجد در اثر کشش شرکت صنایع فرش کاشان از ریشه های ابریشمی که رنگی کرم مانند دارد استفاده میکند که جداگانه روی ریشه های اصلی سجاده فرش دوخته میشود . همچنین برای ان دسته از افرادی که سجاده فرش را با ریشه های سفید میخواهند میتوانند به صورت سفارشی ریشه های اماده را حذف و با ریشه های اصلی خود فرش سجاده ای سفارش دهند.

ریشه ای ابریشمی به سبب رنگ چرک تابی که دارد و همینطور به سبب جنس نخ استفاده شده در آن به راحتی با یک دستمال نمناک تمیز خواهد شد.

در صورت فشار به ریشه ها و یا پارگی ریشه ها اسیبی به ریشه اصلی فرش سجاده وارد نمیشود و سجاده فرش شما کج نیز نخواهد شد .

 

D) آهار سجاده فرش
یکی از مواردی که در قسمت تکمیل فرش سجاده ای انجام میشود آهار زنی پشت سجاده فرش است .در این مرحله سجاده فرش بافته شده روی غلطک های داغی حرکت میکند و به موادی چسب مانند آغشته میشود .دلیل این امر تثبیت بیشتر گره های فرش سجاده ای و همینطور از نرمی خارج کردن بیش از حد فرش مسجدی خام میباشد . هر چه مواد مصرفی در قسمت آهار مرغوبیت بیشتر داشته باشد ثبات آهار بر اثر شستشو بیشتر خواهد بود .

فرش سجاده ای ماشینی

انواع نخ بکار رفته در سجاده فرش مرغوب

برای تهیه مرغوب ترین سجاده فرش ماشینی از مجموع اطلاعات بالا میتوان به این نتیجه رسید که مرغوبترین فرش سجاده ای ماشینی سجاده فرشی است که الیاف نخ خاب آن ۱۰۰٪ اکرولیک باشد .در تارو پود آن از پنبه استفاده شده باشد و ریشه ای سجاده فرش حدالمقدور از نوع ابریشمی استفاده شده باشد و همچنین از آهار با کیفیت در آن استفاده شده باشد .سجاده فرشی که دارای چنین مشخصاتی است بیشتر از ۲۰ سال دوام خواهد داشت .

نوع بافت سجاده فرش بر حسب شانه و تراکم:
فرش دارای دو نوع تراکم می باشد:

تراکم عرضی فرش که به آن شانه گفته می شود. در مقاله ای نحوه محاسبه شانه سجاده فرش و فرش ماشینی را به طور کامل آموزش دادیم:

 

مقاله محاسبه شانه سجاده فرش مرغوب

تراکم طولی فرش که همان تراکم نامیده می شود. و نیز در مورد نحوه محاسبه تراکم سجاده فرش یا فرش به طور کامل توضیحاتی دادیم:

ابتدا باید گفت شانه های متداول سجاده فرش: ۴۴۰ – ۵۰۰ – ۷۰۰ – طرح ۷۰۰ می باشد

در مورد تراکم سجاده فرش دقیقا همان تراکم های فرش ماشینی شامل سجاده فرش نیز می باشد از ۸۰۰ تا ۳۰۰۰

اینکه چه نوع شانه و تراکمی برای سجاده فرش مناسب می باشد باید گفت هر چه شانه سجاده فرش بالا برود کیفیت ظاهری سجاده فرش بهتر و به اصطلاح سجاده فرش دستباف گونه تر می شود.

اما هرچه تراکم فرش سجاده ای افزایش یابد کیفیت بافت سجاده فرش بالا می رود بدین شکل که هرچه تراکم فرش سجاده ای افزایش یابد ریشه های فرش سجاده فشرده تر و بیشتر می شوند و فرش سجاده ای ضخیم تر و استحکام بیشتری پیدا می کند.

 

شانه و تراکم فرش سجاده ای

باتوجه به مطالب ذکر شده در مورد شانه و تراکم فرش سجاده ای مرغوب ترین سجاده فرش از نظر شانه و تراکم را میتوان به سجاده فرش ۷۰۰ شانه یا طرح ۷۰۰ شانه با کیفیت تراکم ۲۲۵۰ یا ۲۵۵۰ یا ۳۰۰۰ ذکر کرد.

 

دستگاه سجاده باف:

از آنجا که سجاده فرش ها دقیقا همان ماشین آلات بافنده فرش ماشینی هستند و فقط طرح دستگاه را به سجاده فرش تغییر می دهند توضیح ذکر شده در مورد ماشین آلات فرش ماشینی می باشد.

 

ماشین آلات فرش ماشینی

عموماً ماشین آلات فرش ماشینی که به ایران وارد می شوند از آلمان و یا بلژیک هستند

و معمولاً فرش های ماشینی ایران با دستگاه های شرکت شونهر آلمان و وندویل بلژیک تولید می شوند .

این دو شرکت یعنی شونهر آلمان و وندویل بلژیک از غول های تولید کننده دستگاه فرش بافی جهان هستند و حرف اول را در این زمینه می زنند .

دستگاه شونهر آلمان از دستگاه های با کیفیت تولید فرش ماشینی است و همگان نام آن را شنیده اند و فرشی را که بافته ی این دستگاه باشد، تضمین شده می دانند .

تولید کنندگان فرش ماشینی و بافت سجاده فرش زدر ایران تکنولوژی روز دنیا را در تولیدات خود به کار می گیرند تا بتوانند فرش درجه یک را تولید کنند .

ایرانیان در زمینه ی کاربرد دستگاه های تولید فرش ماشینی حتی از خود بلژیک که معروف ترین تولید کننده دستگاه های فرش ماشینی است، پیشی گرفته اند . به جز دو کشور آلمان و بلژیک کشور دیگری دستگاه های فرش بافی را تولید نمی کند.

هرچند ایران قطعات دستگاه های فرش را تولید می کند ولی این جدای از تولید یک دستگاه قالی بافی است .

فرش سجاده ای ماشینی

شرکت بافت فرش وندویل:

شرکت vandewile یک شرکت معروف است که در سال ۱۸۸۰ در کشور بلژیک راه اندازی شد و زمینه فعالیت آن تولید ماشین آلات می باشد . وندویل یک نام شناخته شده است

چرا که در ایران ماشین های این شرکت بسیار مورد استفاده تولید کنندگان فرش ماشینی قرار می گیرد .

دستگاه های HCPX از دستگاههایی هستند که فرشی با کیفیت بالا و شبیه به فرش دستباف و به اصطلاح دستباف گونه تولید می کند . و این شامل سجاده فرش نیز می شود

ماشین های بافت این کمپانی نامی به نام های HCP , HCPX1 , HCPX2 , HCPX3 شناخته می شوند و در پشت فرش ، شما می توانید از ماشین بافت فرش خود اطلاع یابید .

اگر از خبرگان تولید فرش ماشینی بپرسید که بهترین ماشین های بافت کدامها هستند مطمئناً ماشین های شرکت وندویل را نام خواهند برد .

 

شرکت بافت فرش شونهر:
شرکت شونهر سهم بازار قابل توجهی را در بازار ایران به دست آورده است و کیفیت بسیار خوبی هم در بافت فرش ماشینی دارند .

اگر ویژگی های خاص ماشین های شونهر را از تولید کنندگان بپرسید خواهند گفت که این دستگاه ها تنوع بافت بسیار فوق العاده و سرعت در تولید را نسبت به مشابه های خود دارند .

فرش های ریز بافت و بسیار با ارزش را ماشین های بافت این شرکت تولید می کند و فرش های فانتزی و مدرن را هم این دستگاه ها تولید می کنند .

ماشین های ALPHA 500 در حال حاضر از جدیدترین ماشین های بافت کمپانی شونهر هستند که پس از انواع ۳۰۰ ، ۳۲۰ ، ۳۶۰ و ۴۰۰ تولید شده است و سیستمی پیشرفته دارد .

 

سجاده باف

هر دو دستگاه سجاده باف ذکر شده کیفیت خیلی خوب و عالی دارند بنابراین سعی کنید بین این دو دستگاه سجاده باف انتخاب کنید و دستگاه های فرش بافی چینی و اسم های متفرقه دستگاه های بافنده را کنار بگذارید.

 

منبع :‌ وب سایت شرکت فرش و سجاده مناجات

‫——————————-‬

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر :‌ خرید فرش ماشینی ۵۰۰ شانه؟!!

‫——————————-‬
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×