اخبار فرش ماشینی

دیدار هیأت‌بلندپایه صاحبان صنایع نساجی کشور هندوستان با هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

 

دیدار هیأت‌بلندپایه صاحبان صنایع نساجی کشور هندوستان با هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

* تلاش در راستای تسهیل تجارت فیمابین و تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع نساجی کشور * کاهش زمان اخذ ویزا از سفارت هندوستان با معرفی انجمن صنایع نساجی ایران * تلاش برای برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور

در پی نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با سفیر هندوستان در آبان ماه سال جاری، هیأتی بلند پایه از مسئولین و صنعتگران صنایع نساجی کشور هندوستان به ایران آمدند تا مذاکرات لازم را برای تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع نساجی ایران صورت دهند.

در این نشست که روز پنجشنبه مورخ ۱۲ بهمن ماه در محل هتل پارسیان استقلال تهران صورت پذیرفت، هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران میزبان هیأتی بلند پایه از مسئولین و صنعتگران صنایع نساجی کشور هندوستان و همپنین برخی از صنعتگران صنایع نساجی ایران بودند.

در ابتدای این نشست، مهندس علیرضا حائری، دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، به نمایندگی از هیأت‌مدیره انجمن، ضمن خوش‌آمدگویی به نمایندگان کشور هندوستان، از تلاش‌های سفیر و وابسته بازرگانی هندوستان در ایران، آقایان سری‌واستاوا و بابو، در راستای انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این نشست تقدیر کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در ادامه به معرفی انجمن صنایع نساجی ایران پرداخت که بزرگترین، فراگیرترین و قدیمی ترین تشکل کارفرمایی در صنعت نساجی ایران بوده و هیأت‌مدیره آن متشکل از ۲۰ نفر از بخش‌های مختلف این صنعت هستند که هر سه سال یکبار انتخاب شده و عهده‌دار هدایت و رهبری این تشکل در بعد بخش خصوصی هستند.

بنا به اظهارات وی این تشکل صنعتی را نمایندگی می‌کند که در حال حاضر تعداد اشتغال ایجاد شده در آن ۳۰۰ هزار نفر می‌باشد که این تعداد ۱۱ درصد از اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: هم‌اکنون در حدود ۷۰۰۰ واحد صنعتی فعال در تمامی بخش‌های صنایع نساجی وجود دارند که در حدود ۹ درصد از واحدهای فعال صنعتی کشور را تشکیل داده و ۴ درصد از ارزش‌افزوده صنعت کشور مربوط به این صنایع بوده و ارزش تولیدات و گردش مالی آن‌ها در حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

مهندس حائری به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی ایران اعلام آمادگی نمود که در تمام زمینه‌هایی که امکان مراوده و تجارت فیمابین دو کشور وجود دارد با صاحبان صنایع نساجی کشور هندوستان همکاری نموده و از سوی دیگر اطلاعات لازم را در اختیار اعضای خود قرار خواهد داد. همچنین کتاب آشنایی با اعضای انجمن صنایع نساجی ایران، که شامل اطلاعات مورد نیاز و زمینه فعالیت اعضای آن می‌باشد تقدیم هیأت تجاری هندوستان شد تا در صورت تمایل با هر یک از آن‌ها تماس برقرار نمایند.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه به بیان برخی از شاخص‌های اقتصاد کلان کشور پرداخت. بنا به اظهارات وی، تولید ناخالص داخلی کشور بر اساس برابری قدرت خرید در حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار و بر اساس نرخ ارز رسمی در حدود ۴۷۰ میلیارد دلار است که از این نظر، هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا هستیم. وی افزود: درآمد سرانه مردم بر اساس قدرت خرید ۱۳۰۰۰ دلار می‌باشد. حائری ادامه داد: صادرات کشور در سال ۲۰۱۱ بالغ بر حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده که از این نظر سی‌و هفتمین کشور جهان می‌باشیم. بزرگترین شرکای عمده صادراتی ایران عبارتند از چین با سهم ۲۱%، ژاپن ۹%، ترکیه ۸.۸%، هندوستان با ۸ میلیارد دلار در حدود ۸ درصد و کره جنوبی و ایتالیا. وی افزود: واردات کشور در همین سال در حدود ۷۴ میلیارد دلار بوده که از نظر رتبه چهل و دوم را در جهان داریم. بزرگترین شرکای وارداتی نیز عبارتند از امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و هندوستان با سهم بازار ۲ درصد. حائری خاطرنشان کرد با توجه ارقام ارائه شده، می‌توان در راستای افزایش حجم این مراودات تلاش نمود.

بر اساس این گزارش، صادرات صنایع نساجی کشور در سال گذشته در حدود ۱.۲ میلیارد دلار بوده و در همین سال واردات صنایع نساجی بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار بوده که در حدود ۴ درصد از آن از طریق کشور هندوستان وارد شده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه به بیان نیاز این صنایع به مواد اولیه اشاره نمود که عمدتاً از طریق منابع خارجی تأمین می‌گردد. بنا به آمار اعلام شده از سوی وی، نیاز سالیانه کشور به الیاف پنبه، در حدود ۱۸۰ هزار تن است که بالغ بر حدود ۸۰ هزار تن پنبه وارد کشور می‌شود. نیاز سالیانه کشور به الیاف پلی‌استر در حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن است که سال گذشته در حدود ۱۰۰ هزار تن به کشور وارد شده است. سالیانه به ۳۰ تا ۵۰ هزار تن الیاف ویسکوز نیاز داریم که ۱۰۰ درصد آن وارداتی است و همچنین نیاز کشور به الیاف اکریلیک در سال بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن می‌باشد که در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن از این مقدار، وارد می‌گردد. همچنین صنایع نساجی کشور سالانه بطور متوسط ۴۰۰ میلیون دلار بابت واردات ماشین‌آلات مورد نیاز این صنعت سرمایه‌گذاری می‌نماید.

در ادامه این نشست، آقای بابو، وابسته بازرگانی سفارت هند در ایران ضمن قدردانی از هیأت‌مدیره انجمن برای برگزاری این نشست اعلام کرد که هیأت حاضر در بخش‌های مختلف صنایع نساجی کشور هندوستان مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند همکاری‌های لازم برای توسعه تجارت با ایران را صورت دهند که از آن جمله می‌توان به مسئولین شورای توسعه صادرات منسوجات پنبه‌ای، که مسئول توسعه صادرات این منسوجات از هند هستند، و مسئولین مرکز توسعه صادرات الیاف مصنوعی و همچنین روسای کنفدراسیون صنعت نساجی هند که مجموعه‌ای عالی رتبه از نمایندگان صنعت نساجی هند می‌باشد و نمایندگان شورای توسعه بافندگی هندوستان اشاره نمود.
بنا به اظهارات هیأت تجاری هندوستان، این کشور در طول سالیان گذشته توانسته به یکی از قدرت‌های صنعت نساجی در جهان تبدیل شده و در زمینه تولید الیاف، ریسندگی، بافندگی، مواد شیمیایی تکمیلی صنعت نساجی، پوشاک و کلیه حوزه‌های نساجی فعالیت نماید. این کشور دومین تولیدکننده بزرگ زنجیره تولید الیاف تا البسه در جهان است که کل زنجیره تولید را پوشش داده و بر اساس نیاز و خواست مشتریان خود به تولیدات منسوجات می‌پردازد.

صاردات صنایع نساجی این کشور عبارتند از الیاف پنبه، الیاف مصنوعی، مواد شیمیایی نساجی، ماشین‌آلات نساجی، نخ، پارچه خام و تکمیل شده و البسه.
صنعت نساجی هندوستان ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و هم‌اکنون مجموع صادرات صنایع نساجی و پوشاک این کشور در سال بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار میباشد این کشور بزرگترین تولیدکننده الیاف جوت، دومین تولیدکننده بزرگ الیاف پنبه با ارزش صادرات ۸.۵ میلیارد دلار و سومین تولیدکننده بزرگ الیاف مصنوعی از جمله پلی‌استر در جهان می‌باشد.

۲۸ درصد از نیروی کار هند در بخش صنایع نساجی فعال هستند بطوریکه هم‌اکنون ۳۵ میلیون کارگر مستقیم و ۴۵ میلیون کارگر غیرمستقیم و در بخش‌های مرتبط با این صنعت فعالیت می‌کنند.

کشور هندوستان با در اختیار داشتن بیش از ۴۴ میلیون اسپیندل فعال، دومین ظرفیت ریسندگی جهان را در اختیار دارد و همچنین در زمینه ظرفیت بافندگی سومین کشور بزرگ جهان می‌باشد. این کشور در زمینه بافندگی حلقوی نیز بسیار پیشتاز بوده و تولیدات منسوجات خانگی آن‌ها نیز با سرعت قابل توجهی رو به پیشرفت است.
بر اساس این گزارش، در حدود یک‌سوم تولیدات نساجی هندوستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود که نیمی از آن‌ها البسه و نیم‌ دیگر نخ، پارچه و منسوجات خانگی می‌باشند.

بنا به اظهارات ایشان، صادرات نخهای پنبه‌ای به ایران ۴۰ میلیون دلار است که بدین ترتیب هندوستان بزرگترین تأمین کننده نخ پنبه‌ای با سهم ۷۰ درصد بازار برای ایران به شمار می‌رود. ایشان ابراز امیدواری کردند که با همکاری نزدیک با انجمن صنایع نساجی ایران، میزان صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی به ایران را توسعه داده و با کنار زدن کشور ترکیه، بزرگترین صادرکننده‌کننده این مواد به ایران پس از چین باشند.

بر اساس موارد مطرح شده در این نشست، با توجه به شرایط اقتصادی پیش‌ آمده و همچنین به دلیل موجود بودن میلیاردها دلار از پول نفت ایران در کشور هندوستان، فرصت بسیار مناسبی برای صنایع نساجی ایران وجود دارد تا در راستای تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود از کشور هندوستان اقدام نمایند.

در ادامه نشست، آقای مهندس مروج، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن انتقاد از افزایش قیمت محصولات صادراتی هند به ایران ابراز امیدواری کردند که با تعامل بیشتر خواهیم توانست در راستای برطرف سازی اینگونه مشکلات اقدام نماییم.
ایشان ضمن اشاره به بازدید هیات هندی از شهر کاشان این شهر را مهد تولید فرش دستباف و ماشینی در کشور عنوان نمودند و اظهار داشتند که کشور هندوستان میتواند در زمینه تامین نخ جوت مورد نیاز این صنایع به صنعت فرش ماشینی ایران کمک نماید.

مهندس حائری نیز اعلام کرد که صنایع نساجی ایران می توانند بخش بزرگی از نیاز خود به الیاف پنبه، ویسکوز، نخ جوت و اکریلونیتریل را از کشور هندوستان وارد نمایند. بنابراین به منظور تسهیل تجارت فیمابین دو کشور می‌باید بر برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور به ویژه جهت تأمین مواد اولیه تأکید کرده و همچنین در راستای برطرف سازی موانع بانکی موجود نهایت تلاش را به کار برد.

آقای مهندس شهلایی، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران که در راستای برگزاری این نشست تلاش‌ قابل توجهی داشته و در این جهت تماسهای متعددی را با مقامات سفارت هندوستان برقرار نمودند نیز با برشمردن مزایای صنعت نساجی در ایران از جمله نیروی کار ماهر و ارزان، انرژی در دسترس و ارزان و همچنین معافیت صادرات، هیأت‌ حاضر را به سرمایه‌گذاری در این صنایع در ایران ترغیب نمودند.

در ادامه این نشست برخی از حاضرین به بیان فرصت‌ها و مشکلات موجود در مراودات دو کشور پرداخته و اظهار امیدواری کردند که مطالب عنوان شده در این جلسه تنها در حد سخن باقی نمانده و به عینیت تبدیل گردد.

آقای مهندس حمیدی، عضو هیأت مدیره انجمن، نیز از مسئولین صنایع نساجی کشور هندوستان درخواست نمودند تا نهایت تلاش خود را در راستای تقویت همکاری فیمابین صنعتگران صنایع نساجی دو کشور به کار بندند و در نرخ‌های فروش، شرایط تحویل، برقراری خطوط اعتباری و یوزانس، زمان تحویل و خدمات پس از فروش با صنعتگران ایرانی همکاری نمایند تا این دو کشور پس از عبور از شرایط فعلی اقتصادی ایران نیز همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

ایشان همچنین خواستار تشکیل کمیته ویژه ای به منظور پیگیری مصوبات این نشست گردیدند.

در پایان این نشست، آقای بابو، وابسته سفارت بازرگانی کشور هندوستان در ایران نیز به منظور تسهیل تجارت فیمابین و همچنین برقراری ارتباط نزدیک‌تر فیمابین صنعتگران صنایع نساجی دو کشور قول مساعد دادند که مدت زمان اخذ ویزا برای معرفی‌ شدگان از سوی انجمن صنایع نساجی ایران بیش از ۴ روز کاری به طول نیانجامد.
بر اساس این گزارش، پس از برگزاری نشست مذکور، حاضرین در گروه‌های چند نفره به بررسی راه‌های گسترش همکاری پرداختند.

در پایان نیز، سفیر هندوستان، آقای سری‌واستاوا، در بین فعالان صنایع نساجی دو کشور حضور یافته و سپس حاضرین در جمعی صمیمانه، در ضیافت شامی که از طرف انجمن صنایع نساجی ایران تدارک دیده شده بود شرکت نمودند.

شایان ذکر است که هیأت تجاری صنایع نساجی هندوستان به دعوت و میزبانی انجمن صنایع نساجی در روز جمعه مورخ ۱۳ بهمن ماه از چند واحد صنعتی شهر کاشان بازدید نمود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×