اخبار فرش ماشینی

سالانه ۷هزار متر مربع فرش دستباف در قزوین تولید می‌شود

در حال حاضر شش هزار بافنده فرش در استان قزوین مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۸۰۰ نفر در سال گذشته موفق به اخذ گواهینامه قالی ‌بافی شده‌اند.

قزوین-ایلنا:حسن جمشیدیها، رئیس سازمان بازرگانی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه فرش ایرانی نمادی از فرهنگ و هنر ملی کشور است، گفت: از این میزان تولید، صادرات فرش دستباف استان در سال، یکهزار و ۶۰۰ متر مربع به ارزش ۱۱۰ هزار دلار می‌باشد.
وی به اهمیت فرش ایرانی و حفظ اصالت‌های این هنر دیرینه از عهد باستان تا امروز اشاره و اظهار کرد: باید کاری کرد تا اصالت فرش دستباف ایرانی همچنان حفظ شود.

جمشیدیها ادامه داد: در حال حاضر شش هزار بافنده فرش در استان قزوین مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۸۰۰ نفر در سال گذشته موفق به اخذ گواهینامه قالی ‌بافی شده‌اند.
وی در خصوص بیمه قالیبافان این استان خاطرنشان ساخت: هم اکنون بافندگان فرش استان دارای بیمه بازنشستگی و تکمیلی هستند و سازمان تامین اجتماعی با داشتن شرایط لازم، آماده ارایه بیمه تک‌باف خانگی است که بافندگان می‌توانند با مراجعه به ادارات تامین اجتماعی نسبت به بیمه خود اقدام کنند.
وی فرش دستباف‌ را متاثر از فرهنگ ایرانی دانست، گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه و حرکت برنامه‌ محور می‌توان صنعت فرش ایران را رونق و توسعه داد.

رییس سازمان بازرگانی استان قزوین از حمایت جدی این سازمان از قالیبافان خبر داد و افزود: هنر فرشبافی که با نام ایران و ایرانی عجین شده به قدری ارزشمند است که برای حفظ و صیانت از آن، باید همه تلاش کنند.
این مسوول خاطرنشان کرد: با تامین تسهیلات مناسب، برگزاری کلاسهای آموزشی برای علاقمندان، بازاریابی محصول و توسعه صادرات، به رونق هنر فرش‌بافی در استان قزوین کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به تاریخچه فرش‌بافی در استان قزوین گفت: فرش دستباف قزوین با ویژگی‌های اصیل و سنتی تا سال ۱۲۹۹ هجری شمسی که شرکت اعتماد دایر بوده، بافته می‌شد و از آن پس دیگر فرشی با این ویژگی‌ها بافته نشده است.
جمشیدیها نبود فرودگاه در قزوین و ارسال فرش برای صادرات به فرودگاه‌های دیگر شهرها را از دیگر دلایل معرفی نشدن فرش به نام قزوین و نداشتن سهم در صادرات فرش عنوان کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×