اخبار نساجی

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تهدید مواجه شد

 

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تهدید مواجه شد

به گفته رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، این سازمان از نظر کمبود نیروی انسانی با تهدیدهای زیادی مواجه شده است.

غلامرضا شافعی، با بیان این مطلب، تغییرات ایجاد شده در اساس‌نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) طی سال‌های گذشته را به باد انتقاد گرفت.

وی که در نکوداشت چهل و پنجمین سالگرد تاسیس ایدرو سخن می گفت، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۳ با تصویب قانون بودجه به اساسنامه این سازمان تعرض شد و در سال‌های بعد نیز با تصویب قوانینی مانند اصل ۴۴، خدمات مدیریت کشوری و برگزاری مناقصات به شکل‌های مختلف اساس‌نامه سازمان گسترش دچار خدشه شد که این خدشه‌ها باید اصلاح شود.

شافعی با اشاره به اینکه سازمان‌های توسعه‌ای برای توسعه ملی ایجاد شده‌ است نه توسعه منطقه‌ای، تصریح کرد: سازمان گسترش بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از سهام شرکت‌های خود را واگذار کرده که فقط دو هزار میلیارد ریال از این مبلغ به خود سازمان آن هم با شرایط خاص بازگردانده شده است!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس ایدرو، با بیان اینکه تعبیرهای زیادی درباره میزان سهم دولت در صنعت و بازار خودرو وجود دارد، متذکر شد: در قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم آمده که دولت می‌تواند ۲۰ درصد در صنعت خودرو سهم داشته باشد که تعبیر واحدی از این قانون وجود ندارد.

وی افزود: منظور قانون‌گذار از این قانون این نبوده که دولت در شرکت خودروسازی صاحب یک صندلی از پنج صندلی هیات مدیره باشد، بلکه منظور این بوده که دولت سهم ۲۰درصدی در بازار خودرو داشته باشد تا بتواند جلوی انحصار و شبه انحصار در بازار خودرو را بگیرد.

شافعی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۵۰ میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود، اضافه کرد: دولت و مجلس توجه ویژه به توسعه صنایع ریلی، هوایی و دریایی دارد و تکلیف سازمان گسترش نیز در توسعه این صنایع مشخص است.

وی با اشاره به این‌که در کشورهای غربی مانند آمریکا نیز دولت در اقتصاد دخالت می‌کند، گفت: در شرایطی که کشورهای غربی ما را تحریم کرده‌اند، نیاز به تعریف دوباره‌ای از سازمان‌های توسعه‌ای داریم. اگر قرار است سالی ۵۰ میلیارد دلار در صنعت نفت وگاز سرمایه‌گذاری شود، وجود سازمان‌های توسعه‌ای اجتناب ناپذیر خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: نباید به گونه‌ای رفتار شود که سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو تعطیل شود، بلکه باید با فروش سهام شرکت‌های وابسته به این سازمان، درآمد حاصل را در خود سازمان هزینه و صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا کرد.

به گفته رییس هیات عامل ایدرو، سازمان گسترش برای اجرای طرح‌های در دست اجرای خود نیاز به منابع مالی دارد و بهتر است منابع حاصل از واگذاری شرکت‌ها به این سازمان واگذار شود.

شافعی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است برای واگذاری شرکت‌های وابسته با ایدرو مشورت شود، چرا که سازمان خصوصی سازی به تنهایی صلاحیت فنی این کار را ندارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×