اخبار فرش ماشینی

سازمان صنایع و معادن گیلان از بهره‌برداری کارحانه نساجی پوشش رشت تا‎ ‎پایان سال آینده خبر داد‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‎محمدحسین اصغریان عصر  در جمع فعالان عرصه نساجی در دانشگاه گیلان با اشاره به وضعیت کارخانه پوشش‎ ‎رشت افزود: بخشی از عملیات بازسازی این پروژه قبل از پایان سال جاری توسط دولت به‎ ‎بهره‌برداری می‌رسد‎.

‎وی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ میلیون دلار از ماشین‌آلات نساجی هنوز از پلمب باز‏‎ ‎نشده که این امر بارقه‌ای از امید برای احیای کارخانه پوشش است‎.
‎اصغریان با بیان اینکه در صورت بهره‌برداری از این کارخانه روزانه ۱۲ تن نخ ظریف‏‎ ‎تولید می‌شود، اظهار داشت: با راه‌اندازی بخش بافندگی و رنگرزی این کارخانه میزان‎ ‎تولید آن افزایش می‌یابد‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان با اشاره به اینکه امکان احیای کارخانه فرش‎ ‎گیلان و فومنات وجود ندارد، گفت: حوادث سال‌های اخیر به ویژه برف سال ۸۳ صدمه‌های‏‎ ‎بسیار زیادی در بخش نساجی استان وارد کرده که جبران آن امکان‌پذیر نیست‎.

‎وی با بیان اینکه مصوبه ناعادلانه سال ۶۳ منجر به محروم ماندن استان از صنایع‏‎ ‎بزرگ شد، تصریح کرد: هر چند رفع این نقیصه در سال ۷۸ فرآیند توسعه صنعت گیلان را از‏‎ ‎رتبه ۸ به  ۱۳ارتقا داد اما با مطرح شدن بحث خصوصی‌سازی
که به یک رهاسازی بیشتر شباهت داشت، استان را بیش از دیگر نقاط کشور در این‎ ‎زمینه با ضرر مواجه کرد‎.
‎اصغریان خاطرنشان کرد: این طرح منجر به تعطیلی چهار‎ ‎کارخانه بزرگ فرش گیلان، پوشش، فومنات و ریسندگی در چهار راه ورودی استان شد‎.

‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان رویکرد استان به طرف صنایع سنگین مانند فولاد و‏‎ ‎اشباع بیشتر بازار توسط این صنایع را از دیگر چالش‌های صنایع نساجی و بومی گیلان‎ ‎دانست‎.
‎به گفته وی در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در گیلان وجود دارد که از این‏‎ ‎رقم ۱۷۵ واحد در نساجی با بیش از ۱۵ هزار نفر کارگر و کارشناس فعال هستند‏‎.

‎اصغریان همچنین از احداث پروژه‌های نساجی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار خبر داد و‏‎ ‎گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۲۳ هزار نفر طی چهار سال آینده جذب اشتغال‏‎ ‎در بخش نساجی می‌شوند‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی با ۸۳ هزار‏‎ ‎کارکنان زیر پوشش بیمه هستند‎.

‎وی پارچه بافی را از افتخارهای گیلان اعلام کرد و اظهار داشت: وارد نشدن نساجی‎ ‎به چرخه تولید صنعت پوشاک که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، ضربه جبران‎ ‎ناپذیری به صنعت وارد آورده که باید در این راستا برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد‎.
‎اصغریان به ضرورت نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی گیلان نیز تاکید کرد و افزود‎: ‎بازسازی این واحدها نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو ارز است که مشکلات نوسان شدید نرخ ارز‏‎ ‎مانع ورود متقاضی در این عرصه برای سرمایه‌گذاری است‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان طرح بیمه نوسانات ارزی را یکی از راهکارهای‎ ‎اساسی در این بخش دانست و تصریح کرد: انجام اقدام‌های لازم توسط دولت باید هر چه‎ ‎سریع‌تر صورت گیرد‎.
‎وی کاهش قیمت انرژی و ارزان قیمت را از مزیت‌های ارزشمند صنعت نساجی برشمرد و‎ ‎گفت: هر چند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ارزشمند است اما توجه به صنایع ویژه و نساجی‎ ‎و در نظر گرفتن همه جوانب درباره آینده این صنعت لازم است‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎اصغریان با بیان اینکه در بحث نیروی انسانی و نقش آن در قیمت تمام شده محصولات‎ ‎کشور را در زمینه رقابت با شرکا تحت تاثیر قرار داده است، افزود: صنعت نساجی در این‎ ‎راه فرآیندی متفاوت با تمام دنیا پی گرفته است‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان با اشاره به برخی مزایای استان برای ارتقای‎ ‎صنعت نساجی خاطرنشان کرد: وجود نیروهای انسانی ماهر، شرایط آب و هوایی مناسب در‎ ‎کاهش هزینه و نیاز رطوبت در نساجی، وجود بازار مصرف در کشور و مناطق حاشیه خزر و‎ ‎همچنین زیربنای آماده نظیر برق، آب و گاز از جمله مزیت‌هایی است که می‌تواند نساجی‎ ‎را در استان رونق دهد‎.
‎وی مشکلات تکنولوژی را از چالش‌های عمده در رونق صنعت نساجی دانست و گفت: برای‎ ‎رفع این چالش به‌کارگیری دانش روز برای برطرف کردن تنگناها در صنعت نساجی و همراهی‎ ‎دولتمردان در وزارت صنایع و معادن و وزارت علوم امری مهم و اساسی است‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×