جذاب‌ترین‌ها

ساخت نوعی تار عنکبوت با تحمل وزن انسان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تیمی از دانشمندان کشورهای ایتالیا و انگلستان با ارائه آب آمیخته شده با نانتیوب های کربن به عنکبوت ها و ترکیب تارهای این حشره با گرافن موفق به ساخت تار عنکبوتی شدند که استحکام زیادی داشته و می تواند وزن یک انسان را تحمل کند.

گروهی از دانشمندان اروپایی موفق به ساخت نوعی تار عنکبوت شده اند که قدرت کافی برای نگهداشتن یک انسان را داشته و می تواند در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده نیکولا پوگنو از اساتید دانشگاه ترنتو در کشور ایتالیا قرار دارد.

این ماده جدید از ترکیب گرافن و تار عنکبوت تشکیل می شود که به ان نانوتیوب های کربن افزوده شده است. این ماده ترکیبی دارای استحکامی ۵ برابر تارهای عنکبوت معمولی است.

گفتنی است پژوهشگران برای این منظور به عنکبوت ها آب آمیخته شده با نانو تیوب های کربن داده و در ادامه این حشرات قادر به تولید تارهایی مستحکم شده اند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با ویژگی های ماده فوق الذکر گفت: « این یکی از بهترین الیاف پلیمری است که از لحاظ استحکام کششی، کشش نهایی و به خصوص سختی، حتی در مقایسه با الیاف مصنوعی مانند «Kevlar» بهتر عمل می کند.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گفتنی است ماده موسوم به «Kevlar» یک ماده تجاری ساخته شده از فیبرهای مصنوعی
«para-aramid» است که در حال حاضر توسط شرکت مشهور دوپونت ارائه شده و دارای استحکام بسیار زیادی است. این ماده به دلیل دارا بودن قابلیت کششی و انبساط بسیار زیاد خود شهرت داشته و گفته می شود استحکام آن ۵ برابر بیشتر از فولاد است.

لازم به توضیح است که تار عنکبوت ساخته شده توسط این تیم تحقیقاتی که با همکاری دانشمندان ایتالیایی و انگلیسی ساخته شده است، تنها در مرحله آزمایشی و در مقیاس کوچک تولید شده و برای توسعه آن باید پژوهش ها و آزمایش های بیشتری انجام شده و این ماده را در مقیاس بزرگتر تحت بررسی قرار داد.

نیکولا پوگنو در خاتمه توضیحات خود افزود: «علاوه بر موارد فوق؛ با بهره گیری از این روند ادغام طبیعی و تقویت آن ها جهت تهیه مواد دارای ساختار بیولوژیکی، می توان از این روش برای سایر حیوانات و گیاهان نیز استفاده کرده و کلاس جدیدی از بیونیکومپوزیت ها را با هدف استفاده در کاربری های نو آورانه مورد بهره برداری قرار داد. »

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×