اخبار فرش ماشینی

زیبایی و قدمت در فرش دستباف ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش دستباف ترکیه در کنار فرش ماشینی آن دارای قدمت بسیار زیادی است . فرش دستباف ترکیه به سبب دارا بودن رنگ های جذاب ، طرح های زیبا و سنتی همواره از قرن سیزدهم مورد توجه علاقه مندان به این هنر بوده است.
مارکوپولو هنگام عبور خود از شهر آناتولیا در قرن سیزدهم به زیبایی و هنرمندانه بودن دستبافته های آناتولیا اشاره میکند. تعدادی از فرش های دستباف آن زمان به نام فرش سلجوق مشهور است هم اکنون در موزه  آناتولیا و استانبول در معرض نمایش قرار دارد .واقعا جذاب است که فرشی را که در قرن ۱۳ یعنی در سال ۱۲۷۲ مارکوپولو از آن سخن به میان آورده را ببینیم . در آن زمان فرش سلجوق در مساجد ترکیه مورد استفاده قرار میگرفته است.
همچنین فرش دستباف ترکیه در قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی مورد توجه نقاشان اروپایی قرار گرفته است. به طور مثال میتوان به آثار لوتو ( ‏Lotto‏) نقاش ایتالیایی قرن ۱۵ و هولبین ( ‏Holbine‏) نقاش آلمانی قرن ۱۶ اشاره کرد.
در قرن ۱۷ نیز وقتی که هلند به یک قدرت سیاسی و اقتصادی بدل شد فرش های دستباف ترکیه توانست زینت بخش بسیاری منزل مردم در کشور های مجاور هلند باشد .
نقاش هلندی ورمیر( ‏Vermir‏) از فرش های زیبای دستباف ترکیه به عنوان نمادی از اشرافی گری در تابلوهای خود استفاده کرده است .

در ترکیه هم فرهنگ مردم به این گونه است که قبل از پا گذشتن روی فرش کفش خود را در می آورند و برای فرش ارزش زیادی قائل هستند. علاوه بر این به جهت حفظ تمیزی و آلوده نشدن محیط زندگی بسیار مهم است چرا که در فرهنگ ترکیه گاهی وقت ها مردم عادت دارند در خانه روی فرش دراز بکشند.
همچنین در ترکیه استفاده از فرشهای دستباف در مساجد هم رایج است و معمولا تمام مسجد دیوار به دیوار فرش میشود. همچنین معمولا مسلمانان برای نماز خواندن از سجاده استفاده میکنند. سجاده ها در ترکیه عمدتا در مناطق روستایی به ویژه فرش های دستباف هستند چون بسیار سبک و قابل حمل هستند. ‏
تحریریه صنعت کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×