اخبار نساجی

زراعت چوب صنوبر به داد جنگل های گیلان رسید

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: سه برابر ظرفیت منابع طبیعی استان، دام در عرصه ها وجود دارد که سبب بروز آسیب های فراوانی به جنگل ها و مراتع می شود.

“رحمت اله رحمانی” در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و آبخیزداری در استان گیلان، خاطرنشان کرد: باید مراقب حق الناس باشیم تا مبادا حق مردم نادیده گرفته شود زیرا ما به عنوان خادمان و حافظان انفال الهی علاوه بر مراقبت از طبیعت بکر خدادادی و انفال الهی با حق الناس نیز سر و کار داریم و گذشته از آن، بستر توسعه استان بر روی عرصه های منابع طبیعی قرار دارد بنابراین باید در اجرای پروژه های عام المنفعه سریع عمل کنیم تا رضایت مردم و موجبات توسعه استان بیش از قبل فراهم شود.

وی به برخی از فعالیت ها و عملکردهای منابع طبیعی پرداخت و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در سطح ۷۶۰ هزار هکتار جنگل کاری و ۱۳۰ هزار هکتار توسعه جنگل در سطح اراضی ملی صورت گرفته و بیش از ۳۵۰ هزار واحد دامی از جنگل ها خارج شدند ضمن این که در سال جاری ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی از ید متخلفین و زیاده خواهان خارج شد.

رحمانی اظهار کرد: برخی از عوامل سودجو و متصرفان به منابع ملی با خیال این که می توانند به عناوین مختلف به طبیعت خدادادی آسیبی وارد سازند، به دور از چشم مأموران قانون و حافظان انفال الهی نسبت به قطع درختان جنگلی اقدام می کنند که با هوشیاری نیروهای منابع طبیعی برای کوتاه کردن دست متخلفان اقدام می شود.

وی ادامه داد: گیلان به دلیل تراکم بالای جمعیت و وابستگی ۲۷ هزار خانوار به جنگل که ۹ ماه از سال به طور مستمر در آن سکونت دارند، شرایطی را به لحاظ حفاظتی ایجاد کرده است که به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر استان های شمالی نظیر مازندران و گلستان نیست.

رحمانی، وجود دام مازاد در جنگل را یکی از بزرگترین مشکلات وجود جامعه جنگل نشین گیلان نام برد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه برابر ظرفیت منابع طبیعی دام در عرصه ها وجود دارد که سبب آسیب های فراوانی به جنگل ها و مراتع می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که حفاظت فیزیکی از جنگل راهکار اصلی حل این مشکل نیست، عنوان کرد: امسال با شوراهای محلی و دهیاری ها جلسات متعددی داشتیم و موضوع حضور و مشارکت مردم در انجام طرح های منابع طبیعی را با آنان به بحث گذاشتیم؛ اعتقاد داریم در انجام هر پروژه ای، اگر پای مردم و انگیزه های آنان در میان نباشد آن طرح به سرمنزل مقصود نمی رسد.

مدیر کل منابع طبیعی گیلان خاطرنشان کرد: زراعت چوب صنوبر در گیلان به داد جنگل رسیده است. گیلان در زراعت چوب در کشور مقام اول را دارد و سالانه ۶۵۰ هزار مترمکعب چوب توسط بخش خصوصی در استان تولید می شود. شهرستان صومعه سرا و آستانه اشرفیه در استان گیلان با زیر کشت بردن بیشترین سطح اراضی خود، قطب اول تولید چوب صنوبر در کشور به حساب می آیند که بخش اعظمی از این چوب های تولیدی به استان های همجوار و مقداری هم به کشور عراق فرستاده می شود.

وی تصریح کرد: یگان حفاظت توانسته گلوگاه های قاچاق چوب را ببندد و در اطفای حریق جنگل ها و خاموش کردن آتش سوزی های سال گذشته نقش موثری داشته است. یگان حفاظت از منابع طبیعی با ایجاد پاسگاه های انتظامی در گردنه ها و راه های مواصلاتی فرعی و اصلی استان به خوبی توانسته قاچاق چوب را کنترل کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×