اخبار فرش ماشینی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران: تصمیم گیری های اقتصادی نباید “دیکته”ای باشد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه کشوری در همسایگی ایران با تجربه ناچیز ۲۰ ساله در صنعت نساجی هم اکنون ۵۰ میلیارد دلار صادرات نساجی دارد، گفت: ایران باید حداقل سالانه معادل ۱۰ میلیارد دلار صادرات محصولات نساجی و پوشاک به کشورهای خارجی داشته باشد، اما مسائلی همچون تورم و تاثیر آن بر هزینه های تولید، ثبات نرخ ارز و بوروکراسی های رایج در مبادی گمرکی مانع رسیدن به این هدف شده است.
اسدا… عسگراولادی در دومین همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه نساجی و پوشاک، با بیان اینکه استقلال سیاسی و اقتصادی دولت ها در گرو صادرات است، افزود: اگر سیاست های صنعتی و تجاری در کشور به جای تصمیم گیری و نظرخواهی از تشکل های بخش خصوصی به صورت دیکته شده اتخاذ شود، مشکلات پیش روی صادرات کماکان ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: سالانه بین ۳ تا ۵ درصد افزایش قیمت تمام شده به خاطر تورم به کالاهای تولیدی تحمیل می شود، اما تولیدکنندگان داخلی نمی توانند این افزایش هزینه را در بازارهای جهانی منتقل کنند نتیجه آن می شود که قیمت تمام شده یک متر مربع پارچه ایرانی در مقایسه با پارچه تولید تایلند ۴۰ درصد گران تر می شود و در این حالت امکان صادرات سلب می شود.
عسگر اولادی همچنین گفت: دولت با مشورت و نظرخواهی از تشکل های نساجی و پوشاک قطعا می تواند جلوی قاچاق پوشاک به کشور را بگیرد و به جای واردات ۳۰ درصد نیاز کشور به پوشاک، همه نیازهای داخلی را از طریق تولید داخلی تامین کند.

در ادامه مراسم، گلنار نصرالهی مشاور معاون تولید وزارت صنایع در امور نساجی با ارائه جدیدترین آمارهای صادراتی از برگشت پویایی به صنعت نساجی و پوشاک خبر داد.
مدیرکل سابق دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنایع گفت: در سال ۸۸ معادل ۹۱۱ میلیون دلار انواع محصولات نساجی و پوشاک و کفش و چرم از کشور صادر شده است. در ۴ ماه اول سال جاری نیز این رقم ۲۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
نصرالهی با بیان اینکه صنعت نساجی و پوشاک ۴ درصد ارزش افزوده کل صنعت را به خود اختصاص داده گفت: پوشاک ۳۰ درصد از کل صادرات صنعت نساجی را در بر می گیرد که این نشان می دهد صنعت نساجی در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به لحاظ توسعه بخش پوشاک، گام های موفقی برداشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×