اخبار نساجیگزارش نمایشگاه ها

 قوانین جدید مشوق های نمایشگاهی در ترکیه و تاثیر آن بر روند‌ صادرات نساجی و پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترکیه یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده و‌ صادر کننده کالاهای نساجی در جهان است و همواره در بین ۵ کشور  برتر در شاخه های مختلف مانند پوشاک، منسوجات خانگی، فرش ماشینی و … می باشد.

علاوه بر دانش فنی و تکنولوژی و ماشین آلات به روز و تلاش شبانه روزی صنعتگران نساجی ترکیه، نمی توان از نقش حمایت های دولت ترکیه از صنعت نساجی گذشت. این یک عامل محرکه اساسی در توسعه صادرات بوده است. یکی از مهمترین شاخه های حمایتی دولت ترکیه برای صنایع و از جمله صنعت نساجی بحث یارانه های نمایشگاهی بوده که تولید کننده تشویق به حضور در نمایشگاه های سراسر جهان و یافتن مشتریان جدید و صادرات بیشتر می کند.

اما‌ قوانین حمایتی ترکیه در‌ بخش نمایشگاه ها همواره در حال تغییر و به روز رسانی است. امسال دولت ترکیه در اقدامی غافلگیر کننده ساز و کار  جدیدی را برای حمایت های خود از حضور نمایشگاهی اعلام کرد. پیش از این هر شرکت می توانست در طول سال در تمام نمایشگاه های مرتبط با صنعت خود در سراسر جهان شرکت کند و با ارایه فاکتورها و اسناد هزینه بسته به نوع کشور و منطقه ای که در آن حضور یافته از مشوق های دولتی بهره مند شود. این تشویق ها اغلب ۵۰ درصد کل هزینه ها زا پوشش میداد که برای برخی از بازارهای هدف مانند آمریکا تا ۷۵ درصد افزایش می یافت.

در ساز و کار جدید شرکت های بزرگ می توانند فقط در ۵ نمایشگاه در کل سال شرکت کنند و بیش از این تعداد شامل مشوق های دولتی نمی شود اما میزان تشویق های دولتی برای شرکت های بزرگ و با حجم صادرات در بازارهای هدف حتی تا سقف ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین تغییراتی در نوع مدارک ارایه شده به دولت برای دریافت مشوق ها ایجاد شده.

اما تعیین سقف فقط ۵ نمایشگاه در سال برای شرکت های ترکیه ای چه تاثیری خواهد داشت؟ 

آقای ارگون‌کارابولوت یک کارشناس صنعت نمایشگاهی در حوزه نساجی آیین قانون را با وجود مشکلاتی که برای برخی شرکت های ایجاد می کند در مجموع مثبت ارزیابی کرد و در این مورد می گوید:” قانون جدید باعث شده است شرکت ها بیشتر برای انتخاب نمایشگاه ها دقت کنند و عملا شانس حضور آنها در نمایشگاه های متوسط و‌ کوچک در بازارهای جدید کم شده است چرا که در هر بخش نمایشگاه های خوب آنقدر زیاد هستند که این سقف را پر می کند. مثلا در بخش تولیدکنندگان پارچه که ترکیه در آن حرفهای زیادی برای گفتن دارد حضور نمایشگاه هایی مانند مونیخ فابریک، پریمیر ویژن، تکس ورلد یک الزام است و پس از آن فقط دو انتخاب برای شرکت باقی خواهد ماند و از نمایشگاه های زیاد منطقه ای فقط شانس حضور در دو رویداد با مشوق دولتی را خواهد داشت.

در این قانون شرکت ها به دو بخش تقسیم می شوند. اول شرکت های بزرگ و متوسط  و دوم شرکت های کوچک. برای جداسازی شرکت ها در این دو‌گروه دو شاخصه در نظر گرفته می شود گردش مالی بالای ۵۰ میلیون لیر در سال و یا تعداد کارمندان بیش از ۵۰ نفر که اگر شرکت یکی از این دو مورد را داشته باشد وارد دسته شرکت های بزرگ خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای ارگون در پاسخ به این سوال که این قانون کدام دسته از شرکت ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد گفت: “ قطعا شرکت های کوچک روی دریافت مشوق های دولتی بیشتر حساب می کنند و البته این قانون  که مستقیما زیر نظر وزارت اقتصاد ترکیه انجام میشود به شرکت های کوچک تا حضور در ۱۰ رویداد نمایشگاهی هم اجازه داده می شود. شرکت های بزرگ با حجم صادرات بالا چندان اهمیتی به آن نمیدهند چراکه توانایی بیشتری برای هزینه کردن و سفر به اقصی نقاط جهان دارند و برای کسب رضایت  مشتریان فعلی خود مجبور به حضور در نمایشگاه های زیادی هستند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که معمولا شرکت های بزرگ تولید کننده کالاهای نساجی در ترکیه صاحب چندین برند و شرکت های زیر مجموعه هستند و با پر شدن محدودیت ۵ نمایشگاه برای یک شرکت از طریق شرکت های دیگر خود می توانند در نمایشگاه حضور یابند و دوباره از این تشویق های نمایشگاهی استفاده کنند.“ 

آقای سرهان پول مدیر یک شرکت برگزار کننده نمایشگاه های نساجی در استانبول ترکیه به مجله نساجی کهن در این مورد گفت: “ از نکات مثبت این قانون افزایش سقف تشویق ها است که موجب می شود شرکت ها در نمایشگاه های مهم خارجی در صنعت خود با قدرت بیشتر، غرفه آرایی زیباتر، فضای بزرگ تر و امکانات بیشتر شرکت کنند. دولت ترکیه در سالهای قبل نشان داده که تمام تلاش خود را برای حمایت از صادرکنندگان در نمایشگاه های خارجی انجام می دهد و قطعا تغییرات در جهت بهینه سازی و رفع مشکلات است. در حال حاضر شرکت های ترکیه ای به شدت به دنبال صادرات هستند.”

دولت ترکیه هر سال لیست کشورهای هدف خود را معرفی می کند که میزان یارانه های دولتی برای هرکدام نسبت به اهداف کلان اتصادی ترکیه متفاوت است و از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد متفاوت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×