اخبار فرش ماشینی

نرخ سود بانکی تک‌رقمی حتی با مصوبه مجلس هم امکانپذیر نیست

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اصلاً اعتقاد نداریم باید از قبل برای نرخ سود هدفی تعیین شود که بر آن اساس افزایش یا کاهش یابد، گفت:حتی اگر تک‌رقمی شدن نرخ سود مصوبه مجلس باشد، تا تک رقمی شدن نرخ تورم امکانپذیر نخواهد شد.
محمود بهمنی در خصوص میزان نرخ سود اوراق گواهی سپرده بیان کرد: امسال متناظر با نرخ سود، برای اوراق گواهی سپرده نرخ ۱۵درصد در نظر گرفته شده و از طرفی نرخ سود اوراق مشارکت ۱۶درصد تعیین شده است.
وی اظهار داشت: این کاهش نرخ‌ها با توجه به کاهش نرخ تورم نشان می‌دهد که هر زمان تورم پایین بیاید نرخ‌ها نیز کاهش داشته و در نهایت نرخ سود تک‌رقمی خواهد شد.

نیازی به اصلاح قانون منطقی کردن نرخ سود بانکی نیست
بهمنی در رابطه با تاکید قانون منطقی کردن نرخ سود بر تک رقمی شدن این نرخ تا پایان سال برنامه چهارم توسعه (سال جاری)، اظهار داشت: بانک مرکزی اصلاً اعتقاد ندارد که باید از قبل برای نرخ سود هدفی تعیین شود که بر آن اساس افزایش یا کاهش یابد.
وی افزود: نرخ سود و نرخ تورم باید با مکانیزم‌های خود تغییر کنند، بدین معنی که نمی‌توان زمانی که نرخ تورم حالت صعودی دارد نرخ سود بانکی را تک‌رقمی کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر تک‌رقمی شدن نرخ سود مصوبه مجلس باشد، تا تک رقمی شدن نرخ تورم امکانپذیر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: این مصوبه باید شرایط زمان حال را در نظر می‌گرفت و در صورت کاهش نرخ تورم، بر کاهش نرخ سود تأکید می‌کرد.
بهمنی افزود: تورم می‌تواند تعیین‌کننده قیمت‌ها از جمله نرخ سود باشد ولی اینکه ما بخواهیم نرخ سود را بدون توجه به تورم تثبیت کنیم که کاهش یا افزایش داشته باشد بی‌معنی است.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قانون مذکور نیازمند اصلاح است یا خیر؟ گفت: احتیاجی نیست که قانون برنامه‌ چهارم توسعه اصلاح شود، وقتی تورم تا پایان سال تک‌رقمی شود مسلما این قانون نیز محقق خواهد شد ولی اگر تورم بالا برود قانون مذکور عملی نخواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×