اخبار فرش ماشینی

روزگار ناخوش شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک

 

توقف فعالیت ۱۴ هزار واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی، ادامه حیات ۲۲ هزار بنگاه با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد، فعالیت ۲۴ هزار واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و بیکاری و از دست رفتن ۱۹۳ هزار فرصت شغلی، این روایت رسمی مسئولان بخش صنعت از وضعیت شهرک‌های صنعتی است.

به گزارش روزنامه همشهری رکود حاکم بر بخش تولید به‌دلیل رشد بی‌رویه هزینه تمام‌شده و رقابتی‌نبودن کالاهای ساخته شده در بازار داخلی و بازارهای صادراتی، مشکلات تأمین نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش موجب شده است تا طی چند سال اخیر بسیاری از صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی عطای ادامه فعالیت را به لقای زیاندهی بیشتر بخشیده و با تعطیلی یا کاهش شدید ظرفیت این واحدها به‌دنبال راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست باشند.

گرچه آمارهای قبلی از تعطیلی یا ورشکستگی بیش از ۵هزارو۴۰۰ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی در فاصله سال‌های۸۵ تا ۹۲ حکایت داشت اما براساس تازه‌ترین آمار دولتی ارائه شده از وضعیت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک، طی چند سال گذشته ۱۴هزار بنگاه فعال در شهرک‌های صنعتی تعطیل شده است. به این آمار باید تعداد زیادی واحدهای صنعتی نیمه‌تمام و حدود ۴۶هزار واحد که با نصف یا ۷۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند را نیز اضافه کرد.

گلایه فعالان صنعتی از شرایط نامساعد بنگاه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی به‌دلیل کاهش ظرفیت تولید، بدهکاری، زمینگیر شدن، تعطیلی یا ضبط برخی واحدها در قبال مطالبات معوق توسط بانک‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به‌نظر می‌رسد که وزیر صنعت و معدن در دولت یازدهم نیز تا‌کنون قادرنبوده نسخه شفابخشی برای جلوگیری از تشدید سیر صعودی تعطیلی این واحدها با تأمین نقدینگی و فراهم کردن زیرساخت‌های تولید باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

• سهم ۷۰ درصدی کمبود نقدینگی در تعطیلی واحدها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد علل تعطیلی و شرایط واقعی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک به خبرنگار ما اعلام کرد: از حدود ۸۱هزار واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی طی چند سال گذشته فعالیت ۱۴هزار واحد متوقف شده و ۲۲هزار واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از ۵۰درصد و ۲۴هزار واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند. از ۱۴هزار واحد صنعتی تعطیل شده نیز حدود ۱۰۰واحد صنعتی به‌دلیل مشکلاتی مانند عدم‌پرداخت بدهی‌ها توسط بانک‌ها تملیک شده است. همچنین ۷۰درصد واحدهای صنعتی بین سال‌های۸۴ تا ۹۱ ورشکسته یا متوقف شده‌اند.

به گفته محمدعلی سیدابریشمی، ۷۰درصد مشکل توقف فعالیت کارخانه‌ها مربوط به تأمین نقدینگی بوده و بخشی از این صنایع نیز به‌دلیل اختلاف بین قیمت تمام‌شده بالای تولید و نرخ فروش محصولات در بازار یا اختلاف شرکا با یکدیگر تعطیل شده‌اند و درصورتی که بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را تأمین کنیم، حدود۴۰درصد این واحدها دوباره راه‌اندازی می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×