اخبار نساجی

اجرای مالیات برارزش افزوده از برنامه عقب است/مشکل اجرا در خرده‌فروشی‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اجرای مالیات برارزش افزوده از برنامه عقب است/مشکل اجرا در خرده‌فروشی‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اجرای مالیات بر ارزش افزوده از برنامه عقب است، گفت: اجرای قانون برای خرده‌فروشان مشروط به نصب صندوق فروش است.

علی عسکری در پاسخ به اینکه مالیات بر ارزش افزوده خرده‌فروشان از چه تاریخی آغاز می‌شود و اینکه آیا حلقه‌های مشمولان قانون تکمیل شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد حلقه‌های مشمولان قانون تکمیل شده، اما از نظر پوشش در سطح پائینی قرار دارد.

وی گفت: خرده‌فروشان از نظر ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد ایجاد می‌کنند، حداکثر ۲۰ درصد سهم دارند و عمده‌ ارزش افزوده در حلقه‌‌های قبلی ایجاد می‌شود، بنابراین همه خرده‌فروشان بیش از ۲۰ درصد ارزش افزوده محصول نهایی را ایجاد نمی‌کنند.

عسکری با بیان اینکه اجرای مالیات بر ارزش افزوده را تقریباً برای پوشش حلقه‌ها کند کرده‌اند، گفت: این کندی به خاطر این است که باید خرده‌فروشان به صندوق فروش مجهز شوند و تا زمانی که صندوق فروش نصب نشود، مالیات بر ارزش افزوده اجرا نمی‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مغازه‌ها دستگاه POS یا پایانه فروش دارند، گفت: این دستگاه‌ها برای مقصد مالیاتی نصب نشده و نرم‌افزار لازم را ندارند، بلکه باید یک مرحله سیستمی باشد که اطلاعات لازم را دریافت کند، در حالی که این دستگاه‌ها مطابق نیاز فروشگاه‌ها تهیه شده اند.

عسکری افزود: متولی برای نصب دستگاه پایانه فروش در خرده‌فروشان، وزارت بازرگانی و شعبه‌های اصناف است، البته آنها تلاش می‌کنند، اما هنوز این کار کامل نشده است.

وی گفت: بحث اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبتاً از برنامه عقب است.

عسکری در واکنش به این پرسش که بالاخره چه زمانی مالیات ارزش افزوده خرده‌فروشان آغاز و صندوق فروش نصب می‌شود، گفت: باید از وزارت بازرگانی سؤال شود که آنها می‌خواهند، چه کار کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در واکنش به این پرسش که آیا در یک و نیم سال باقی‌مانده از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده همه حلقه‌‌های‌ مشمولان تکمیل می‌شود، خاطر نشان کرد: بله حلقه‌ها تکمیل می‌شود. هنوز یک سال و نیم باقی مانده و در این مدت بقیه مشمولان پوشش داده می‌شوند و سعی می‌شود، آنهایی که مشمول شده‌اند، از نظر پوشش اجرای مالیات کامل شوند.

عسکری افزود: از نظر پوشش مالیاتی و از نظر رسیدگی مراحل بعدی شامل خرده‌فروشان هم دیر یا زود اجرا می‌شود و اتفاق خاصی قرار نیست انجام شود.

عسکری در واکنش به این پرسش که از اهداف اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت و افزایش درآمد مالیات عملکرد بوده است، آیا این مهم محقق شده، گفت: سازمان مالیاتی اطلاعات لازم را بین نظام مالیات ارزش افزوده و نظام مالیات عملکرد مبادله می‌کند و در بسیاری از موارد اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده برای رسیدگی مالیاتی در نظام عملکرد به کار می‌‌آید.

وی گفت: همچنین برخی از اطلاعات نظام مالیات عملکرد با مالیات ارزش بر افزوده برای ارائه اظهار‌نامه مبادله می‌شود، تا کسی اقدام به کم اظهاری نکند و مالیات واقعی پرداخت شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×