اخبار نساجی

روابط تجاری ایران و هند گسترش می یابد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روابط تجاری ایران و هند گسترش می یابد

روابط تجاری ایران و هند به رغم اعمال فشارهای امریکا و مشکلات پولی درتجارت دو کشور گسترش می یابد.

دریک نگاه کلی به آمار گمرک جمهوری اسلامی، تراز تجاری ایران و هند از دهه ۸۰ تاکنون هموراه سیر صعودی داشته و اگر چه واردات از هند به ایران در مقاطعی کاهش یافته اما صادرات ایران به هند همواره رشد داشته است.

از فروردین ماه سال ۸۰ تا بهمن ماه سال ۸۹ ایران نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار از هند کالا وارد کرده و در مقابل ۷.۵ میلیارد صادر کرده است.

اگرچه در ابتدای دهه ۸۰ تراز تجاری ایران و هند به نفع هندوستان مثبت بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد در پایان این دهه یعنی سال ۸۹ تراز تجاری به نفع ایران شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ارزش کل مبادلات تجاری این دو کشور در مدت یاد شده نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است.

در برابر نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها از سال ۸۰ تا ۸۹ سهم تجارت ایران و هند پنج درصد بوده است.

آمار ارایه شده در کنار سفر اخیر هیات اقتصادی از کشور هندوستان به ایران نشانگر این مطلب است که تلاش آمریکا برای قطع روابط هند و ایران بی ثمر بوده و دو کشور بر توسعه همکاری ها تاکید دارند.

مقامات عالیرتبه هند از جمله وزیر انرژی و رییس بانک مرکزی این کشور طی هفته های گذشته بارها و بارها اعلام کرده اند که واردات نفت خود از ایران را کاهش نخواهند داد.

سفیر هند در تهران، مدیر کل وزارت تجارت و رییس انجمن فدراسیون سازمانهای صادراتی هند هم که در قالب هیاتی اقتصادی به تبریز سفر کردند، بر توسعه همکاری ها تاکید داشتند.

این در حالی است که ‘نانسی پاول’ گزینه انتصابی جدید ‘باراک اوباما’ رییس‌ جمهوری آمریکا برای عهده دار شدن سفارت واشنگتن در دهلی نو در جلسه سنای کنگره که برای بررسی وضعیت تأیید وی برگزار شد، متعهد شده بود تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا همکاری‌های ایران و هند را کاهش دهد.

وی در پاسخ به سووال سناتورهای آمریکایی درباره تحریم‌های نفتی جدیدی که علیه ایران به تصویب رسیده است، گفته بود: چنین اقداماتی قطعا بخشی از نظام تحریمی ماست و امیدواریم میزان واردات نفت هند از ایران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی ‘وال استریت ژورنال’ در گزارشی از رشد ۳۷ درصدی واردات نفت هند از ایران طی یک ماه گذشته میلادی و در شرایطی خبرداد که آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه بانک مرکزی ایران و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه نفت ایران اعمال کرده بود.

در همین رابطه ‘رابرت منندز’ سناتور دموکرات امریکایی هم هشدار داده است که بسیاری از شرکت‌های هندی به دنبال شرایطی هستند که به آنها اجازه دهد با ایران تجارت داشته باشند.

آمریکا همواره سعی دارد با تحت فشار گذاشتن متحدان خود و دیگر کشورهای جهان، آنها را به اجرای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مجبور کند، اما در بسیاری از موارد این تلاش‌ها ناکام مانده است.

این ها همه در شرایطی است که مقامات آمریکایی در واشنگتن خود نیز به این امر اعتقاد دارند که بدون ادامه تجارت با ایران قادر به ادامه حیات نیستند.

در این میان می‌توان به مقاله چندی پیش روزنامه ‘نیویورک تایمز’ اشاره کرد که در آن به هزاران مجوز محرمانه وزارت خزانه داری آمریکا برای ادامه فعالیت‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی با ایران اشاره کرد.

به هر حال تصمیمات اتخاذ شده در راستای مبادله پولی بین هند و ایران در سفر اخیر هیات هندی به تهران و تبریز نشانگر عدم موفقیت سیاستمداران امریکایی در دور کردن هند از ایران است.

خبرگزاری غیرمتعهدها هم روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سفر هیات تجاری هند به ایران، نوشت: انجام چنین سفرهایی در شرایط موجود بسیار مهم تلقی می شود و دو کشور قصد دارند مبادلات تجاری خود را گسترش دهند.

به گزارش بی باک به نقل از ایرنا از مالزی، این خبرگزاری در گزارشی با اشاره به اینکه ایران و هند همکاری های تجاری خود را گسترش می دهند، نوشت: سفر گروه ۸۰ نفره از تجار و بازرگانان هندی به ایران در شرایط کنونی از سوی تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بسیار مهم ارزیابی می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×