اخبار فرش ماشینی

بازار جهانی الیاف بشر ساخت سلولزی تا سال ۲۰۱۷ از مرز ۱۶/۵ تن خواهد گذشت

الیاف بشر ساخت پایه سلولزی از بدو اختراع و ورود به بازار همواره با مشکلات و تهدیدات زیادی روبرو بوده اند. از آنجائی که غنی ترین منابع سلولز از چوب درختان بدست می آید همواره دوستداران محیط زیست از تولید الیاف سلولزی با شک و تردید صحبت می کنند. تولید الیاف مصنوعی ارزان تر هم توانسته تا حدی مصرف این الیاف را محدود کند از طرف دیگر تولید الیاف سلولزی مستلزم مصرف مقدار زیادی انرژی و آب در طول پروسه تولید است که چندان مقرون به صرفه نیست. اما با همه این مشکلات در چند سال اخیر تقاضا برای این الیاف به ویژه در کشورهای آسیا پاسفیک با یک رشد آنی مواجه شده است که طبق پیش بینی موسسات مطالعاتی تا سال ۲۰۱۷ حجم بازار این الیاف به ۱۶/۵ میلیون تن می رسد.
کارشناسان دلایلی چون استقبال مردم از محصولات طبیعی و بدون پایه نفتی و نیز افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال های اخیر، همچنین توسعه تکنولوژی های تولید الیاف سلولزی و از طرفی ایجاد کاربردهای جدید را برای افزایش تقاضای الیاف سلولزی بسیار مهم می دانند.
در حال حاضر نیز مراکز تولید آسیا یعنی هند و چین با رشد تقاضا در مورد الیاف سلولزی مواجه هستند و بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان  الیاف سلولزی به شمار می روند.
تولید الیاف ویسکوز و رایون در چین در بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ شاهد بسیار خوبی بر این مدعاست. در بین این سال ها میزان تولید الیاف رایون ۲۵ درصد رشد نشان می دهد و هندوستان نیز همواره به دنبال چین حرکت کرده است.
میزان صادرات الیاف سلولزی چین ۵۵ درصد است، در حالی که اغلب تولیدات الیاف سلولزی در هند به مصارف داخلی صنایع نساجی این کشور می رسد و تنها حدود ۳ درصد آن صادر می شود. در سال های اخیر الیاف سلولزی بشر ساخت به نوعی جایگزین پنبه شده است چرا که میزان تولید پنبه کاهش و قیمت های تولید پنبه به شدت افزایش یافته است.
مهمترین تولیدکنندگان الیاف سلولزی در جهان عبارتند از شرکت های:
Celanese Corporation, Century Rayon, Daicel Chemical Industries, Eeastman Chemical Fiber America, Formosa, Grasim industries, Glanzstoff, Kelheim Fiber GmbH, lenzing AG, South Pasific viscose, Mitsubishi Rayon, NRC limited Rhodia Acetow GmbH, Toray industries.

ترجمه: محبوبه قایدی

منبع: شماره ۱۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×