اخبار فرش ماشینی

رشد ۹۱ درصدی اهداف صادراتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رشد 91 درصدی اهداف صادراتی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال گذشته در مجموع در بخش های پتروشیمی، صنعت و معدن، کشاورزی، فرش، صنایع دستی و محصولات دانش‌بنیان بدون میعانات گازی حدود ۳۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به اهداف پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۱ که در قالب سند ملی راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی ارائه شده، در مجموع اهداف موردنظر ۹۱ درصد رشد داشته ایم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در چهارمحال و بختیاری، محمود بازاری در حاشیه همایش ملی “گز” افزود: سال گذشته در بخش صنعت و معدن و به‌ویژه صنعت، ۱۰۰ درصد اهداف محقق شد. در بخش معدن نیز ۲۰ درصد فراتر از اهداف موردنظر به تحقق رسید. همچنین در بخش کشاورزی حدود ۹۰ درصد اهداف و در بخش فرش و صنایع‌دستی ۵۳ درصد اهداف محقق شدند.

وی ادامه داد: پیشنهاد امسال برای هدف صادرات دانش‌بنیان در مجموع حدود ۴۲.۵ میلیارد دلار است که ۴۱ میلیارد دلار براساس اهداف کمی پیش‌بینی شده مصوب در سند راهبرد ملی صادرات غیرنفتی در بخش‌های کالایی و ۱.۵میلیارد دلار هم برای کارشناسی به عنوان هدف‌گذاری حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان است.

بازاری با بیان اینکه سال گذشته در بخش کشاورزی در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم، خاطرنشان کرد: مهم ترین اقلام صادراتی شامل آبزیان، گل و گیاه، سیب زمینی، پسته، خرما و کشمش، میوه، زعفران و چای بوده که این محصولات نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۰ به لحاظ وزنی ۱۳.۸ و به لحاظ ۲۴.۳ درصد افزایش داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در بخش کشاورزی و صنایع غذایی حدود ۱.۶ میلیارد دلار عملکرد صادراتی داشته‌ایم که نسبت به سال ۱۳۹۰ از لحاظ ارزشی ۱.۵ درصد و به لحاظ وزنی ۶ درصد افزایش داشته است. در صنایع غذایی نیز فرآورده‌های لبنی، خمیرهای غذایی، ماکارونی، رب‌گوجه فرنگی، انواع کنستانتره آب‌میوه، انواع خمیرمایه، انواع آب آشامیدنی و معدنی، انواع کمپوت و کنسرو از مهم‌ترین اقلام صادراتی بودند که با رشد مواجه بودند.

او ادامه داد: در بحث روغن با یک شیب منفی حدود ۴۴ درصد از لحاظ وزنی نسبت به سال ۱۳۹۰ مواجه بودیم که به دلیل موانع صادراتی اتفاق افتاد و تصمیمی بود که مراجع ذیربط گرفتند.
وی تصریح کرد: با توجه به هدفگذاری سال ۱۳۹۱ در سند راهبرد ملی صادرات در کارگروه صادرات کشور، این اهداف در بخش‌های صنعت و معدن حتی فراتر از اهداف پیش‌بینی شده محقق شد و باید در این خصوص به بخش خصوصی تبریک گفت که علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌ها در حوزه صادرات محقق شد.

بازاری افزود: در بخش فرش و صنایع‌دستی مشکلات خاصی داریم. سازمان یکسری راهکارها در بازنگری در صنایع دستی در دست اقدام دارد که با همکاری گمرک و سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود و به محض اینکه تعرفه‌ها مشخص و نهایی و آمار واقعی صادرات این محصول مشخص شود، می‌توان تحلیل بهتری ارائه کرد.

وی ادامه داد: هدف، توسعه صادرات محصولات و کالاها با ارزش افزوده و فن‌آوری بالاست در واقع سلسله قوانین و مقرراتی در دست تنظیم است یعنی رویکرد به این سمت است که ظرفیت‌های صادراتی محصولات با ارزش افزوده بالا را توسعه داده ضمن اینکه محدودیتی که در بحث مواد خام پتروشیمی در نیمه دوم سال گذشته پیش آمد، در همین راستا بود تا از خروج و صدور مواد خام پتروشیمی جلوگیری شود. نگاه ما در بخش فولاد نیز به همین نحو است یعنی بتوان صنایع پایین دست را تقویت کرده و توسعه دهیم تا سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد قطعا ارزش افزوده بسیار بالایی نصیب کشور خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×