اخبار نساجی

رباتهای تولید فرش دستباف ایرانی به صادرات آن لطمه می‌زنند

رییس بخش فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: رباتهای ساخت فرش دستباف ایرانی به تازگی با قیمت ۴۰ میلیارد ریال به فروش می رسد که این ربات بافها به صادرات فرش ایرانی لطمه می زنند.

شادی قاسمی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: یکی از راهکارهای موثر برای تعیین اصالت فرش ایرانی، شناسنامه‌دار کردن فرش است، این مهم از تقلبی‌ بودن فرش جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه فرش دستباف ایرانی به صورت قاچاق به افغانستان ارسال شده و در آن کشور با نام فرش دستباف افغان به فروش می‌رسد.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی از فعالان صنعت فرش دستباف مقاومت زیادی در برابر شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی می‌کنند، این موضوع سبب حمایت از تولید کالای ایرانی و مصرف کننده شده و ارزش واقعی هنر دست بافندگان فرش را نمایان می‌کند.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر بروز برخی از تخلفات در حوزه بیمه بافندگان فرش دستباف باعث شد که بیمه در این صنعت به صورت محدود انجام شود.

فرش دستباف

کاهش صادرات فرش دستباف نسل جدید را از این صنعت دور کرده است

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ربیس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست با اشاره به عملیاتی نشدن وعده‌های دولت در خصوص صنعت فرش دستباف بیان کرد: تاکنون کمیته فرش دستباف در استان تشکیل نشده است، بر اساس آیین‌نامه ارسالی این کمیته، استاندار رئیس این کمیته خواهد بود که با حضور متخصصان، صاحب‌نظران، تشکل‌ها و متولیان فرش دستباف در این کمیته، امکان یافتن راهکار برای رفع موانع این صنعت مهیا می شود.

هادی مخملی با اشاره به کاهش صادرات فرش ایرانی افزود: صادرات فرش دستباف استان خراسان رضوی از ۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیون دلار در سال رسیده است، نسل جدید دیگر اطلاعی از فرش دستباف ایرانی ندارد.

وی با تاکید بر عدم تحقق وعده معافیت مالیاتی صنعت فرش دستباف گفت: صنعت فرش دستباف نیازمند تامین نقدینگی است، از طرفی معافیت مالیاتی این صنعت، به اشتغال بخش روستایی کمک می‌کند.

رییس اتاق اصناف مشهد کیفیت و کمیت نخ ابریشم را در وضعیت تولید فرش دستباف مهم دانست و ادامه داد: نخ ابریشم تولیدی ایران پاسخگوی نیاز کشور نیست و باید از افغانستان و دیگر کشورهای همسایه خریداری و تهیه شود، ۹۸ درصد از نخ ابریشم تولیدی کشور در فرش‌های دستباف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس کمیته صنایع دستی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم نخ ابریشم وارداتی حدود ۱۵۰ دلار است و گمرک برای نخ ابریشم، ۲۰ درصد عوارض دریافت می‌کند.

عبدالله احراری افزود: دولت دریافت عوارض از نخ ابریشم وارداتی را حمایت از تولیدکنندگان این صنعت می‌داند، در حالیکه کل تولیدات نخ ابریشم ایرانی توسط فعالان صنعت فرش دستباف خریداری و استفاده می‌شود و تولیدات کشور متناسب با نیازهای این صنعت نیست، از طرف دیگر نخ ابریشم از ابتدای سال تاکنون ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

تعهدات ارزی بزرگترین چالش صادرات فرش دستباف

دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تعهدات ارزی از بزرگترین موانع و چالش‌های صادرات فرش دستباف ایرانی بوده و بیشترین آسیب و ضربه را به این حوزه وارد می‌کند، اگر سازمان‌های متولی صنعت فرش دستباف در تضاد با یکدیگر فعالیت نکنند، وضعیت در این زمینه بهبود خواهد یافت.

امید خدادادی افزود: متاسفانه سامانه جامعی برای دریافت و اخذ اطلاعات و داده‌ از حوزه صنعت فرش دستباف وجود ندارد، مشکلات این صنعت در جلسات متعدد و در کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد احصاء و بررسی شده است.

یک تولیدکننده فرش دستباف در خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر مشکلات صنعت فرش دستباف در کشور بیان کرد: تحریم ضربه سنگین و اساسی به صادرات فرش دستباف وارد کرده است، آمریکا بازار اصلی فرش دستباف بوده و این بازار خواهان فرش اصیل ایرانی است.

مهدی حاجی آبادی بخش دیگر سخنانش را به فراهم‌سازی مواد اولیه فرش دستباف ایرانی اختصاص داد و افزود: دولت با تهیه مواد اولیه برای صنعتگران فرش دستباف و تسهیلات مالی می‌تواند بخش عمده‌ ای از مشکلات فعالان این حوزه را رفع کند.

وی با بیان اینکه صادرات و بازار خارجی برای صنعت فرش دستباف سودآور نیست، بیان کرد: تعهد ارزی یکی دیگر از مشکلات صنعت فرش دستباف است. باتوجه به حاشیه سود اندک فرش دستباف صادراتی، رفع تعهد ارزی بسیار دشوار است.

فرش دستباف

مشکلات عدیده گریبان صنعت فرش را گرفته است

رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکلات فعالان صنعت فرش دستباف پیش از این در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد، متاسفانه برنامه مشخص و اجرایی برای رفع چالشهای فرش دستباف ایرانی اتخاذ نشده و نقشه راهی برای این صنعت ترسیم نشده است.

علی اکبر لبافی با بیان اینکه برخی از کارگاه‌های فرش بافی در کاشمر و بردسکن با مشکلات جدی مواجه هستند، افزود: مواد اولیه صنعت فرش دستباف ایرانی، بسیار گران است و عدم انتقال ارز از دیگر مشکلات فعالان این حوزه است، از طرفی تنها ۱۵ درصد بافندگان بیمه هستند.

وی اظهار کرد: در بازارهای داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش فرش کاهش پیدا کرده است، همچنین به دلیل هزینه‌های سربار متعدد مانند افزایش هزینه مواد اولیه، رفع تعهد ارزی، افزایش هزینه ترانزیت و… قدرت رقابت در بازارهای خارجی برای فرش ایرانی وجود ندارد.

رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد: ضروری است باتوجه به تاثیرگذاری خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و استان خوزستان در بحث فرش دستباف، نشست منطقه‌ای با شرکت ملی فرش ایران برگزار و چالش‌ها و موانع صنعت فرش دستباف مطرح شود، همچنین پیگیری‌های لازم برای ایجاد کمیته فرش در استان انجام شود و تهیه مواد اولیه صنعت فرش دستباف در قالب تعاونی تامین گردد.

لبافی با تاکید بر لزوم افزایش تبلیغات فرش دستباف ایرانی از رسانه‌های جمعی گفت: معافیت مالیاتی، ارائه تسهیلات و تامین مواد اولیه صنعت فرش دستباف از دیگر موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد، با توجه به عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش دستباف، پیشنهاد کاهش تعرفه گمرکی نخ ابریشم ارائه و دنبال خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×