مد و پوشاک

رشد گرایش به حجاب اسلامی در‎ ‎کشور سوئد‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

براساس یک تحقیق از گرایشات اجتماعی و صنفی زنان مهاجر تبار‎ ‎ساکن سوئد، تمایل به استفاده از حجاب و پوشش اسلامی، بویژه در میان دختران نوجوان‎ ‎مسلمان تبار در جامعه سوئد افزایش یافته است. “زنان محجبه شاغل در امور مختلف‎ ‎جامعه، با حفظ حجاب و حمل روسری نشان می‏دهند با افتخار و پاکدامنی، می‏توانند در‎ ‎جامعه حضور داشته باشند‎.”

‎بنا به تحقیقاتی که توسط یک بانوی خبرنگار سوئدی به نام خانم‎ “‎کاترینا بیروال‏” صورت گرفته، بانوان و زنان جوان مسلمان که بعضا سالها در سوئد‎ ‎زندگی کرده‏اند، بیش از زمان زندگی در کشور سوئد ، به ‏حفظ سنتها و پوشش اسلامی و‎ ‎استفاده از روسری گرایش پیدا کرده و پیوسته بر تعداد خانمهای محجبه افزوده می‏شود،‎ ‎به گونه‏ای که می‏توان گفت پوشش موی سر اکنون رایج‏شده است‎.
‎خانم کاترینا بیروال در بررسی خود، زنان محجبه را به دو گروه‎ ‎تقسیم کرده است: گروهی که عمدتا به منظور منحرف ساختن توجهات مردان و ممانعت از‎ ‎نگاه به آنان به چشم یک کالای جنسی و تجاری و گروه دیگر که از نظر سنتی داشتن روسری‎ ‎و حجاب همانند بپا کردن کفش برایشان امری محرز و طبیعی است. این خبرنگار سوئدی به‎ ‎این نکته نیز اشاره کرده است که پوشش حجاب (اسلامی) علاوه بر زمینه‏های فوق،‎ ‎می‏تواند برخاسته از یک دیدگاه سیاسی، عمدتا به منظور شکلی از مقاومت در برابر‎ ‎سرمایه داری غرب نیز مورد ملاحظه قرار گیرد‎.
‎آقای یوناس سونسون، دانشجوی دکترا در رشته اسلام شناسی دانشگاه‎ ‎شهر لوند (واقع در جنوب سوئد)، در گفت و گو با کاترینا بیروال، می‏گوید: در کشور‎ ‎سوئد آزادی کامل وجود دارد، بسیاری از دختران علی رغم مخالفت والدین خود، اکنون‎ ‎روسری برسر می‏گذارند و در این مورد نمونه‏های زیادی وجود دارد. وی می‏گوید: روسری‎ ‎سفید رنگ بزرگی که تا روی شانه‏ها را می‏پوشاند، توام با لباسهای غربی (از نظر رنگ‎ ‎و جنس، نظیر کت و دامن) به صورت یک روند مد در اروپا، میان زنان مسلمان فراگیر شده‎ ‎است. آنها در کشورهای دموکراتیک زندگی می‏کنند و حفظ اسلام خود را با آن جامعه‎ ‎تطبیق می‏دهند و همزمان، دانش و آگاهیهای آنان نسبت‏به نگرشهای مختلف در اسلام رشد‎ ‎می‏یابد‎.
‎خانم کاترینا بیروال در گزارش خود نوشته است: “افراد در خارج از‎ ‎وطن اصلی، اغلب سنتی ترو به حفظ سنن خود بیشتر گرایش پیدا می‏کنند و این امری است‎ ‎که زنان مسلمان را حتی از زمان زندگی در کشورهای خودشان، بیشتر به استفاده از روسری‎ ‎ترغیب می‏نماید. به نوشته وی: “حتی فمنیستهایی وجود دارند که معتقدند حجاب اسلامی،‎ ‎زنان آنان را از قیود بردگی و تهاجم مدها در امان نگه می‏دارد”. این خبرنگار در‎ ‎بخشی از گزارش خود درباره برگزاری نمایشگاه روسری در حومه پایتخت استکهلم، نوشته‎ ‎است: “مد ساز معروف فرانسوی، پیر کاردن، بوتیک و شعبه‏ای در استانبول ندارد، اما در‎ ‎حومه استکهلم در منطقه رینکه بی (منطقه مهاجرنشین استکهلم) فروشگاه لباس زنانه‏ای‎ ‎وجود دارد که آخرین مد روسریها و مانتو از شالهای رنگین تا ردای بلند زنانه را‎ ‎می‏فروشد‎.

در کشور سوئد علی رغم وجود گرایشات نژاد پرستانه که بعضا‎ ‎گزارشات مطبوعاتی روند رو به رشد آن را خبر می‏دهند، زنان مسلمان بویژه از کشورهای‎ ‎عربی، بوسنی و پاکستان، بیش از سالهای گذشته، به حفظ حجاب رغبت نشان می‏دهند‎.
‎در ایستگاههای قطار زیرزمینی و وسائط نقلیه همگانی و فروشگاههای‎ ‎بزرگ مرکز شهر، اکنون ملاحظه بانوان محجبه در مقایسه با ۴ سال پیش، امری طبیعی و‏‎ ‎عادی به نظر می‏رسد‎.
‎براساس آخرین گزارشات رسانه‏ها، در حال حاضر ۳۰۰-۲۰۰ هزار نفر‏‎ ‎از جمعیت ۸/۸ میلیون نفری سوئد را ساکنان مسلمان تشکیل می‏دهند‏‎.
‎تعیین میزان تقید به اعمال و احکام اسلامی در میان مسلمانان‎ ‎سوئد، امری بسیار دشوار است، اما با وجود سه سازمان بزرگ سراسری اسلامی که عمدتا‎ ‎چتر فراگیر مراکز اسلامی مختلف در سوئد را تشکیل می‏دهند، می‏توان گفت که میزان‎ ‎تقید به حفظ شعائر اسلامی در میان مسلمانان ترک و عرب تبار بیش از مهاجرین سایر‎ ‎ملیتهاست و علاقمندی برای مراجعه به مراکز اسلامی (پس از مشخص شدن وضعیت اقامت در‎ ‎سوئد) در میان مسلمانان بوسنیایی و عرب، بیش از سایر مهاجرین دیده شده است‎.
‎گزارش روزنامه فوق از جمله گزارشات و به اصطلاح علائم اجرای‎ ‎اراده سیاسی دولت‏به ادغام فرهنگی مهاجرین در جامعه بومی سوئد و همچنین جلب افکار‎ ‎عمومی جمعیت کثیر مهاجرینی است که تابعیت‏سوئد را پذیرفته‏اند‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×