اخبار نساجی

بدهی ۲ میلیارد دلاری دولت برای واردات دارو

 

بدهی 2 میلیارد دلاری دولت برای واردات دارو

 

از زمانی‌که وزیر بهداشت از مشکل واردات دارو به‌دلیل مشکلات ارزی سخن به میان آورد، حدود دو هفته می‌گذرد، با اینکه دولت موظف است، سالانه مبالغ ارزی را در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دهد تا مواد اولیه تولید دارو و برخی داروهای خارجی وارد کشور شود، گلایه وزیر بهداشت نیز از اختصاص نیافتن ارز دولتی در ۶ ماهه اول سال است، به گفته او این اتفاق، نه تنها داروها را گران می‌کند بلکه کمبود دارو ایجاد می‌کند. اتفاقی که چندان دور از ذهن نبود، به‌طوری‌که بسیاری از داروخانه‌ها از نبود برخی داروهای خارجی خبر می‌دهند. انبار شدن داروهای ویژه جراحی در گمرک، به‌دلیل تامین نشدن ارز موضوع دیگری است که مرضیه وحیددستجردی هفته گذشته به آن اشاره کرد. او تاکید می‌کند در ۶ ماه اول امسال باید ۵/۲ میلیارد دلار به شرکت‌های دارویی داده می‌شد که تاکنون تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده است. این در حالی است که برای تجهیزات پزشکی دولت ۶۵۰ میلیون دلار بدهکار است. به این معضلات باید شیر خشک را نیز اضافه کرد. دستجردی، بی‌ارتباط بودن تحریم‌ها به بخش دارویی کشور را یک دروغ بزرگ توصیف کرده و کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها را محسوس عنوان می‌کند. همچنین رهبر مژدهی‌آذر ــ رئیس انجمن داروسازان ــ به مهر می‌گوید: «اخیرا بعضی از اقلام شیرخشک در داروخانه‌ها کمیاب شده است و شرکت‌های توزیع‌کننده، تعداد کمتری از این محصولات را توزیع می‌کنند.» به گفته او توزیع شیر خشک از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. مژدهی‌آذر درباره تاثیر نبود ارز بر کمبود دارویی نیز به خبرآنلاین می‌گوید: «این اتفاق منجر به افزایش قاچاق دارو و گرم شدن بازار ناصرخسرو می‌شود، از سوی دیگر کیفیت و تنوع داروهای داخلی را نیز کم می‌کند.» به اعتقاد او، وقتی واردات نباشد، رقابتی برای شرکت‌های دارویی وجود ندارد و مردم مجبور هستند هر دارویی را با هر کیفیت و قیمتی تهیه کنند. در گذشته هم که واردات چند قلم دارو ممنوع بود، چون مرزها کنترل درستی نداشتند قاچاق دارو زیاد بود و مردم ناچار بودند برای تهیه یک دارو هزینه زیادی پرداخت کنند.اگر این کار دوباره تکرار شود نتیجه خوبی نخواهد داشت.نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز به مشکلات واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی اشاره می‌کند. حسن تامینی به خانه ملت می‌گوید:«برخلاف قول مسئولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان تاکنون ارز مرجع برای واردات محصولات دارویی اختصاص داده نشده است.»او با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های دولتی به‌ویژه گمرک ایران در ترخیص نکردن داروهای وارداتی، ادامه می‌دهد: «به‌طور حتم مصوبه‌ای که از سوی دولت تصویب و به تأیید بانک مرکزی می‌رسد نباید دچار بروکراسی و پروسه‌های اداری شود.» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه هفته پیش مسئولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی متعهد شدند که ارز واردات دارو را به‌طور کامل اختصاص دهند، ادامه می‌دهد:

«‌بر خلاف قول مسئولان تاکنون ارز مرجع برای واردات این محصولات اختصاص داده نشده است.» او با بیان اینکه هم‌‌اکنون بانک مرکزی اختصاص ارز دارو را در اولویت‌های اصلی و نخست خود قرار داده است، اضافه می‌کند: «با این وجود هنوز شرکت‌های وارد کننده دارو و مواد اولیه درمانی برای واردات با مشکلات اعتباری روبه‌رو هستند.» براساس اعلام تامینی، در شرایط کنونی به دلیل کاهش واردات مواد اولیه دارو، صنایع داروساز برای تولید محصولات خود با مشکل روبه‌رو هستند.اوبا بیان اینکه اعتبارات حوزه بهداشت و درمان باید به جای واردات برخی داروها، در جهت تسهیل واردات داروهای خاص اختصاص داده شود، می‌گوید:

«در این بخش مشکلاتی جدی داریم، اما معلوم نیست که چرا بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه هیچ توجهی به حل و رفع این مشکلات ندارند.» نایب دوم کمیسیون بهداشت از برگزاری جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی خبر می‌دهد.«به‌طور حتم هر چه سریع‌تر باید مسئله اختصاص اعتبارات ارزی واردات دارو
حل شود.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بیماران صعب‌العلاج و کمبود دارو

انوشیروان محسنی‌بندپی، عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با آرمان درباره تاثیر مشکلات ارزی بر بازار دارویی کشور توضیح می‌دهد:«واقعیت این است که برخی از داروها وارداتی است و قانونگذار در بودجه نیز به این موضوع توجه داشته تا هزینه واردات داروی مورد نیاز بیماران صعب‌العلاج، داروهای‌های تک و داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی را تامین کند.» او ادامه می‌دهد:«با اینکه در سال‌های گذشته برخی از داروها در داخل کشور تولید شده و حتی به خودکفایی نیز رسیده‌ایم با این حال تعدادی از داروها هستند که باید از کشورهای خارجی تامین شوند.» محسنی اختصاص نیافتن ارز برای داروها را یک مشکل می‌داند.
«دارو که میوه نیست تا واردات آن قطع شود و در داخل بتوان آن را جبران کرد، دارو چیزی نیست که بتوان جایگزینی برای آن پیدا کرد چرا که با سلامتی آحاد جامعه در ارتباط است، بسیاری از بیماران به یک دوره کامل این داروها احتیاج دارند و سیکل دارویی برایشان در نظر گرفته شده، قطع کردن پروتکل درمانی برای داروهای ویژه و خاص مشکلاتی ایجاد می‌کند.» او تاکید می‌کند: «حتی پیش از اینکه تحریم‌ها تشدید شود، به‌دلیل نداشتن ارز، شرکت‌های دارویی قادر به وارد کردن برخی داروها نبودند.» عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این نظر است کمیته‌ای که برای اختصاص ارز تعیین شده، باید برای واردات دارو، اولویت خاصی در نظر گیرد. هر چند که در حال حاضر دارو جزو اولویت‌هاست اما اینکه چرا تا کنون این ارز تامین نشده، نشان‌دهنده ضعف عملکرد کمیته است.محسنی به تلاش وزارت بهداشت برای اختصاص ارز مورد نیاز شرکت‌های دارویی، اشاره می‌کند.«این وزارتخانه پیگیر موضوع است، با این حال کمیته مورد نظر باید حساسیت خاصی نیز داشته باشد، ارز مورد نیاز باید بدون معطلی در بروکراسی‌های اداری در اختیار قرار گیرد.» او تاکید می‌کند:« وزارت بهداشت می‌تواند نظارت دقیق داشته باشد که ارز تنها برای داروهای مورد نیاز و اساسی اختصاص داده شود.» عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس، البته به این نکته نیز اشاره می‌کند:« در حال حاضر مشکل چندانی برای درمان‌های عادی و جاری وجود ندارد، مشکل اصلی برای بیماران صعب‌العلاج از جمله بیماران سرطانی است که به شدت به داروهای وارداتی نیاز دارند.»

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×