اخبار فرش ماشینی

مراغه قطب تولید و صادرات فرش ابریشم ایران

صادرات فرش ابریشم :: ریز بافت ترین فرش های ابریشمی ایران همچون انواع قالی نفیس در نقاط مختلف آذربایجان بافته می شود و قدمت طراحی و بافت انواع قالی های مرغوب و دستی در این گوشه از کشور پهناور مان به بیش از یکهزار سال پیش می رسد .

تار فرش ابریشمی تبریز ، مراغه ، هریس ، ماکو ، مرند و مغان اغلب پنبه ای و بسیار مستحکم و بادوام و پود و پرز پشم است اما فرش های ابریشمی نیز بصورت گل ابریشم ، تمام ابریشم و یا چله ابریشم بافته می شود و در این میان قالیچه های چله ابریشم دو شهر تبریز و مراغه در نوع خود از بهترین فرش های ابریشمی که در جهان تولید می شوند محسوب می گردد .

قالی ابریشمی مراغه که قدمت چند قرنی دارد امروز این شهر کهن و تاریخی را به یکی از ۳ قطب بزرگ تولید و عرضه انواع قالی های ابریشمی تبدیل کرده است و مراغه ، تبریز و قم بر اساس اعلام شرکت سهامی فرش ایران قطب های تولید فرش ابریشمی محسوب می شوند اما در تنوع و استفاده از رنگ های متنوع قالی ابریشمی مراغه به جهت تنوع تولید و به خاطر کثرت طراحان زبانزد عام و خاص است .

اصغر محمدی رئیس اتحادیه فرش دستباف شهرستان مراغه تبریز می گوید: هم اکنون ۱۵ هزار نفر در شهرستان مراغه و صدها روستای تابعه و همچنین دهها شهر دامنه های جنوبی سهند به تولید قالی ابریشم مشغولند و با افزایش قیمت قابل توجه فرش ابریشمی مراغه شاهد رونق کارگاههای قالیبافی در این شهرستان هستیم .

وی گفت :در ماههای اخیر قیمت هر متر مربع فرش ابریشم مراغه در رج ها و رنگ ها و نقشه های متفاوت به ۶۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال در هر متر رسیده است که شاهد هجوم جوانان بیکار منطقه به کارگاههای قالیبافی و یا راه اندازی دارهای قالی خانگی هستیم و در این راستا ارائه آموزشهای بافت قالی برای جوانان جویای کار از سوی ادارات کار و رفاه اجتماعی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای پیشنهاد شده است .

فرش ابریشم

رونمایی از فرش بزرگ پارچه کف ابریشم

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اصغر محمدی گفت : در سالهای اخیر تولید تابلو فرش های نفیس ابریشمی در ابعاد مختلف نیز رونق گرفته و هم اکنون طرح ها و نقشه های متنوع با طرح های گل و بوته ، اسلیمی ، طبیعت ، آیات قرآنی و احادیث نبوی و حتی آثار تاریخی جهان و ایران نیز در این تابلو فرش ها به چشم می خورد و علاوه بر آن طرح های سفارشی از کشورهای ترکیه ، ایتالیا ، آلمان و … را نیز در این تابلو فرشهای ابریشمی می بینیم .

وی گفت : هم اکنون تقاضا برای صادرات فرش های نفیس ابریشمی مراغه افزایش یافته و تجار تبریزی و تهرانی به خرید عمده فرش های ابریشمی و صدور آن به کشورهای جهان اقدام می کنند .

محمدی گفت : هم اکنون صادرات دهها هزار متر فرش ابریشمی مراغه از گمرکات تبریز و تهران صورت می گیرد و اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف مراغه از وزارت صنعت و تجارت خواسته اند که با کمک های خود مرکز خرید و فروش و صادرات فرش ابریشم را در این شهرستان راه اندازی کنند تا شاهد شکل گیری مرکزی برای عرضه ، فروش و صادرات فرش ابریشمی در یکی از بزرگترین قطب های تولیدکننده این نوع صنایع دستی در کشور باشیم .

رضا اکرامی که در دهستان ورجوی مراغه چند دار قالی ابریشم را راه اندازی کرده و حدود ۸ نفر از جوانان و اهل خانواده را به تولید فرش ابریشم مشغول کرده است به خبرنگار ما گفت : بافت فرش ابریشم مراغه بسیار فشرده و بادوام بوده و قالی های تولیدی کاملا فنی و هنری هستند که جوانان باید چند سال زیر نظر استادکار فعالیت کنند تا با کسب تجارب و انتقال معلومات لازم استادکار شوند .

وی افزود : فرش های تولیدی در این منطقه معمولا تجاری و با میل و سلیقه مشتری بافته می شود و تجار فرش تبریزی و مراغه ای با پیش پرداخت لازم، نقشه و طرح تولید قالی را سفارش می دهند و بیشتر ، فرش های درخواستی برای صادرات در اندازه های ذرع و نیم و دو ذرعی و ابعاد چهار و هفت و دوازده متر بافته می شوند .

کارشناس هنری دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز گفت : آموزش علمی هنر قالیبافی به دانشجویان در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی سالهاست که آغاز شده و هم اکنون تولید انبوه قالی ابریشم در طرح های متداول ترکی ، بسته ای ، درختی ، شاه عباسی ، افشان ، شکارگاه و … در مناطق مختلف استانهای شمالغرب کشور آغاز شده است و خوشبختانه صنعت قالیبافی آذربایجان شرقی همواره به استفاده از رنگهای زیبا و چشم نواز و مورد اقبال مصرف کنندگان روی آورده است .

چرخی حفظ اصالت تولید قالی های ابریشمی آذربایجان با مد نظر قرار دادن ذائقه و میل مشتریان و تجاری سازی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : هم اکنون بیش از ۴۵ رنگ متنوع در تولید و عرضه فرش ابریشمی آذربایجان شرقی به کار گرفته می شود و استقبال از بافت و عرضه قالی ابریشم به شکل های گل ابریشم ، کرکی و تمام ابریشم در شهرهای تبریز و مراغه افزایش یافته است .

محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی معتقد است توسعه بافت قالی های نفیس ابریشمی و افزایش حجم صادرات این نوع محصول با ارزش و ارز آور نیاز به حمایت ازصنعت نوغانداری است که خوشبختانه هم اکنون آذربایجان شرقی در پرورش کرم ابریشم و نوغانداری از مراکز عمده کشوری محسوب می شود و توسعه صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در کناره های رودخانه ارس رشد چشمگیری یافته است .

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان مراغه نیز در گفتگو با واحد مرکز خبر تبریز گفت : برای شناساندن ظرفیت های فرش ابریشم مراغه ۱۰ سال است که نمایشگاه عرضه انواع فرش نفیس ابریشمی این شهرستان را با حضور بافندگان ، تاجران و صادرکنندگان ایران در شهر مراغه برگزار می کنیم .

باقر اصل نجاری افزود : مراغه دومین قطب تولید فرش نفیس ابریشم پس از قم بوده و سالانه نزدیک به ۷۰ هزار متر مربع انواع قالی ابریشم در این شهرستان تولید می شود و بخاطر با کیفیت بودن و داشتن تنوع و همچنین نقش ها و طرح های زیبا صدور فرش ابریشمی مراغه به کشورهای اروپایی و ثروتمند خلیج فارس از سالها پیش آغاز شده است و علاوه بر آن در بازار تاریخی مراغه نیز خرید و فروش مواد اولیه قالی و همچنین محصولات صنایع دستی ابریشم بویژه قالی و تابلو فرش و پارچه های ابریشمی از رونق خوب برخوردار شده است .

نمایشگاه دموتکس ترکیه (خاور میانه) ؛ شیرین مثل باقلوای آنتپ!!
دموتکس ترکیه بزرگترین رویداد فرش ماشینی منطقه می باشد که به عنوان یکی از شاخه های نمایشگاه دموتکس در شهر قازیانتپ برگزار می شود.

وی افزود : ۹۵ درصد فرش های تولیدی ابریشمی مراغه جنبه صادراتی دارد و بیش از ۱۵ هزار نفر در شهرستان مراغه و ۵ هزار نفر در سایر شهرهای نزدیک مراغه مشغول قالیبافی هستند .

فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز به واحد مرکزی خبر گفت : با توجه به خلاقیت ، نوآوری و ابتکار قالی بافان ، هنوز فرش ایرانی رتبه اول دنیا را دارد .

منصور صادقی اصل افزود : فرش ایران می تواند با اندیشه ، تفکر و خلاقیت و نوآوری قالی بافان سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کند.

وی گفت : فرمانداری شهرستان مراغه با همکاری اداره صنعت و تجارت و اتحادیه فرشبافان این شهرستان نمایشگاه سالانه فرش ابریشم را بر پا می کند که امسال دهمین سال بر پایی این نمایشگاه خواهد بود .

صادقی اصل گفت : در کارگروه های تخصصی علاوه بر بررسی مسائل بخش تولید فرش ابریشم حمایت های لازم را از قالی بافان انجام می دهیم و علاوه بر آن گمرک مراغه نیز ملزم به ارائه ی خدمات صادراتی به تجار شده است .

صادر کننده نمونه ملی فرش ابریشم مراغه نیز به واحد مرکزی خبر گفت : لزوم فرهنگ سازی قالیبافی از الزامات امروز است و باید جوانان بیکار را تشویق کرد که در مراکز فنی و حرفه ای و یا فنی مراکز خصوصی طرز بافت قالی های نفیس ابریشمی را فرا گیرند که واقعا شغل پرسودی است .

وی گفت : اگر جوانان این حرفه را یاد بگیرد در ۸ ساعت کار می تواند یک میلیون ریال درآمد داشته باشد که واقعا قابل توجه است .

بهرام حضرتی که چندی پیش نمایشگاه دائمی عرضه قالی های نفیس و ابریشم مراغه و آذربایجان شرقی را در شهر مسکو افتتاح کرده است گفت : ثروتمندان روسی ، اروپایی و کشورهای عربی از خرید فرش های نفیس ابریشمی ایرانی استقبال می کنند و خوشبختانه امروز صنعت و هنر قالیبافی می تواند معرف فرهنگ ایران زمین نیز باشد .

وی گفت : بالا رفتن نرخ ارزهای خارجی موجب بالا رفتن قیمت هر متر فرش ابریشمی مراغه از ده تا ۱۵ میلیون ریال به ۶۰ تا ۸۰ میلیون ریال در بازارهای جهانی شده است ولی با این حال به دلیل فرهنگ سازی و نبود آموزشهای لازم جوانان جویای کار علاقه زیادی به کار در دار قالی را ندارند و متاسفانه به عنوان یک شغل پایینی به آن نگاه می کنند در حالیکه در هندوستان و کشورهای آسیایی بچه های ثروتمند از بافندگان فرش های نفیس گرانقیمت و هنری هستند .

بر اساس اعلام سازمان صنعت ،معدن و تجارت آذربایجان شرقی ۹۵ درصد از فرش‌های تولید شده در مراغه به خاطر کیفیت بالای بافت، جنبه صادراتی دارد و نزدیک به ۱۵ هزار نفر در صنعت فرش در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی واقع شده است.

این شهر تاریخی در دوره ایلخانیان مغول سالها پایتخت ایران بود.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش کهنه نما چیست و چرا محبوب شده؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×