اخبار فرش ماشینی

جلسه تولیدکنندگان نساجی با وزیر صنعت/ کدفروشی مالیاتی و تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه

دبیر انجمن صنایع نساجی از برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه‌ فعالان صنعت نساجی با وزیر صنعت خبر داد و گفت: در این جلسه در مورد موانع صادرات صنعت نساجی، اعمال تعرفه ترجیحی برای واردات مواد اولیه و مالیات بر ارزش افزوده بحث خواهد شد

مهدی رئیس‌زاده در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به برخی موانع جدید ایجاد شده برای صنعت نساجی، اظهار داشت: قرار است جلسه‌ای در جهت حمایت از صنعت نساجی و رفع موانع صادرات محصولات این صنعت با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت برگزار شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت نساجی با مشکلاتی مانند وضع تعرفه ترجیحی برای واردات برخی مواد اولیه از جمله نخ و الیاف که در داخل تولید می‌شوند، روبرو است.

* تجدید نظر در تعرفه ترجیحی، در انتظار سفر وزیر ارتباطات به ترکیه

وی افزود: فعالان صنعت نساجی درخواست تجدید نظر در اعمال تعرفه ترجیحی واردات مواد اولیه تولیدی در داخل را به وزارت صنعت ارائه کرده‌اند که قرار است این مسئله در سفر وزیر ارتباطات به ترکیه به عنوان مسئول اجلاس مشترک ایران و ترکیه مطرح و پیگیری شود.

رئیس‌زاده تصریح کرد: هنوز مدت زیادی از تصمیم‌گیری در مورد اعمال تعرفه ترجیحی واردات مواد اولیه نساجی نگذشته و این موضوع به طور کامل بر صنعت داخل تأثیر نگذاشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار داشت: تخفیف ۴۰ درصدی بابت تعرفه ترجیحی در واردات نخ و الیاف، تعرفه واردات این مواد را از ۱۵ درصد به حدود ۶ تا ۷ درصد می‌رساند که حکم تعرفه صفر را دارد.

وی با بیان اینکه درمورد تعرفه ترجیحی واردات پوشاک و پارچه مشکل زیادی وجود ندارد، گفت:‌ چون واردات این محصولات در اولویت ۱۰ قرار دارد و مشمول ۲ درصد سود بازرگانی است، تعرفه بالایی را شامل می‌شود.

* تعرفه ترجیحی صادرات ایران و ترکیه

دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه در اعمال تعرفه ترجیحی باید به توانمندی دو طرف توجه شود، گفت:‌ اقلامی که از سوی ایران برای واردات به ترکیه مشمول تعرفه ترجیحی هستند، چندان قابل قبول نیست، اما متقابلا در مورد محصولاتی که ایران در تولید آن توانمند است، تعرفه ترجیحی اعمال نشده است که باید در این موارد بازنگری شود.

* رکود بازار و انباشت کالا در کارخانه‌ها

وی با اشاره به انباشت کالا در کارخانه‌های تولیدکننده محصولات نساجی، گفت: در حال حاضر رکود موجود در بازار باعث شده تا کارخانه‌ها وضعیت فروش مناسبی نداشته باشند و موجودی واحدهای تولیدی افزایش یافته است.

به گفته وی، مسائل دیگری مانند مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده به طوری که مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت مالیات نیستند و به همین دلیل از خرید محصولات صرف‌نظر می‌کنند.

رئیس‌زاده توضیح داد: در این وضعیت، تولیدکنندگان برای اینکه فروش محصول داشته باشند، حاضرند ۹ درصد مالیات مربوط را پرداخت کنند، اما در نهایت پس از گذشت ۲ سال غیر معتبر شدن صاحب کد در سایت سازمان مالیاتی در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرند و مشمول دوباره پرداخت مالیات ارزش افزوده و جریمه می‌شوند.

* کدفروشی مالیاتی و جریمه تولیدکنندگان

وی تصریح کرد: برخی افراد از سازمان امور مالیاتی درخواست دریافت کد می‌کنند و این کد را به دیگران می‌فروشند و بابت آن، حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، اما بعد از یک سال غیبشان می‌زند و با سازمان امور مالیاتی تسویه حساب نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط، سازمان امور مالیاتی آنها را در لیست سیاه قرار می‌دهد و تمام افرادی که از این کد استفاده می‌کردند را شناسایی می‌کند و در نهایت تولیدکنندگان مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.

* جریمه تولیدکنندگان به دلیل صادرات ریالی

دبیر انجمن نساجی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در صادرات محصولات نساجی به عراق و افغانستان، گفت: در حال حاضر عمده این صادرات به صورت ریالی انجام می‌شود و سازمان امور مالیاتی در بررسی دفاتر شرکت‌ها، به دلیل اینکه ارز وارد کشور نکرده‌اند و یا صادرات را به صورت ریالی انجام داده‌اند، این شرکت‌ها را جریمه می‌کنند.

وی اظهار داشت:‌ این مسئله تأثیراتی بر صادرات فرش ماشینی تولید داخل داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×