اخبار فرش ماشینی

دستیابی به صادرات یک میلیاردی فرش مقدور نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دستیابی به صادرات یک میلیاردی فرش مقدور نیست

رییس انجمن علمی فرش ایران با آرمانی خواندن هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات فرش دستباف ایران گفت: از نگاه علمی دستیابی به این رقم صادراتی بعید به نظر می رسد و تصور می شود هدفگذاری آرمانی صورت گرفته

سیدجلال الدین بصام در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزود: تجربه سالهای گذشته صادراتی کمتر از این رقم را نشان می دهد و امسال با توجه به کاهش میزان تولید فرش و افزایش قیمت آن، به نظر می رسد دستیابی به صادرات یک میلیاردی مقدور نیست.

این استاد دانشگاه هدفگذاری یادشده از سوی مرکز ملی فرش ایران را بالاتر از توانمندی ها و واقعیات دانست و ادامه داد: بعید است که به این رقم از صادرات برسیم یا حتی از نزدیک آن گذر کنیم.

وی با بیان این مطلب که در زمینه تجارت کمتر به شیوه علمی عمل می کنیم و برنامه مدونی موجود نیست، افزود: در دو دهه اخیر تلاش بر آن بوده که علم فرش به صورتی مدون و به صورت آکادمیک در دانشگاه ها و مدارس تدریس شود که هنوز این دانش آموختگان فرش، نتوانسته اند به طور جدی وارد تولید فرش شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جلال الدین بصام افزود: در بحث تجارت فرش وضعیت متفاوت است. در تجارت پیشرفت های بیشتری را در دنیا شاهد بوده ایم اما در ایران کماکان روش های سنتی فروش و بازاریابی را اعمال می کنیم.

رییس انجمن علمی فرش ایران درباره یکی دیگر از اهداف مطرح شده از سوی مرکز ملی فرش ایران مبنی بر راه اندازی مرکز سفارش پذیری متمرکز فرش دستباف، این کار را شدنی و اصولی ندانست و اظهار داشت: ایجاد تمرکز کار ارزشمند و روش موثری نیست. بلکه یکی از عوامل موفقیت فرش دستباف در برابر دیگر کالاهای صادراتی غیر نفتی ما برای صادرات، نحوه ورود به بازارهاست که باید این امتیاز حفظ شود.

بصام در ادامه گفت: تمرکز در سفارش پذیری به اعتقاد من جواب نخواهد داد، به دلیل اینکه کسی که می خواهد در روستا بر مبنای سفارش متمرکز تولید فرش داشته باشد، نمی تواند مطمئن باشد که بازارش وجود دارد یا خیر! پس تولید نخواهد کرد و قدرت کنترل و بازاریابی و رسیدگی به این سفارش ها را نخواهد داشت و عملا کیفیت پایین خواهد آمد.

وی تاکید کرد: بهتر است به جای ایجاد مرکز سفارش پذیری متمرکز فرش دستباف، به سراغ ساماندهی زنجیره های تولید و سفارش برویم.

بصام افزود: یک سر این زنجیره ها در خارج از کشور و در بازار مصرف وجود دارد و سر دیگر آن در داخل کشور در روستاها برای تولید وجود دارد که این زنجیره ها می بایست ساماندهی شود و ایده مرکز سفارش پذیری، به اعتقاد من ایده موفقی نخواهد بود.

مدیرعامل سابق شرکت سهامی فرش ایران درباره شیوه راه یافتن به بازارهای جدید برای عرضه فرش دستباف گفت: اعزام هیاتهای تجاری خوب است به شرط آنکه هدفی پشت سر این کار باشد و ادامه کار با برنامه باشد و قطعا از نتایج آن استفاده شود.

وی در ادامه افزود: باید همزمان با اعزام این هیات های تجاری، روش های ورود به بازارها نیز بررسی شود و تبلیغات مناسبی در این راستا صورت پذیرد. ساماندهی فرش فروشان کشور را نیز باید در دستور کار قرار دهند. تولیدات مورد نیاز کشورهای هدف را شناسایی کرده و به بازار برسانند و جلوی رقابت های نامطلوب تجار ایرانی با یکدیگر را در کشورهای هدف بگیرند و در کل برنامه مفصلی را طالب است.

بصام ادامه داد: چنانچه همه این کارها انجام شود به نظر می رسد حرکت خوبی است و با توجه به بحران های اقتصادی و تحریم های موجود، مرکز ملی فرش باید به سرعت بازارهای هدف فرش دستباف را توسعه دهد و جبران مافات کند.

رییس انجمن علمی فرش ایران در پایان درباره چگونگی انتخاب مناسب برای تولیگری فرش کشور اذعان داشت: باید عملکرد و آنچه که از بوته عمل بر می آید را دید، ولی به طور کلی بهتر است فردی برای تولیگری فرش انتخاب شود که آشنایی قبلی در زمینه فرش داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×